Jag har bett kommunen att bygga en wc på nedervåningen då jag inte har någon där (uppe har jag wc å dusch) och jag har en sjukdom som gör att jag så småningom behöver flytta ner sängen och då behöver jag en dusch nere. När jag ville ha en dusch nere skakade dom på huvudet och sa blankt nej. När jag förklarade att jag en dag måste ha en dusch nere, och det blir mycket dyrare för kommunen (och jobbigare för mig) att riva bitar av wc'n för att bygga ut igen, för att få in en dusch när det är dags.

Min fråga är, får kommunen säga nej till en dusch på nedervåningen?
 
Jag skulle tro att de kan säga nej, om du inte nu är så dålig att du har rätt till bostadsanpassning för den punkten. Frågan är väl om inte ett duschbygge kan bli så dyrt att det skulle bli billigare att installera en trapphiss, så att du kan komma upp till ditt bef. badrum.
 
Välkommen till Bygga Hus-forumet, Rocksanne!

Vad tråkigt det låter med en så'n sjukdom, med det är ju bra att du planerar framåt!

Men finns det inte alternativa lösningar som inte innebär så stora och dyra ingrepp i huset?
Kanske det skulle gå att ställa en duschkabin i tvättstugan till exempel.
Det behövde ju inte bli så omständligt, förutsatt att plats finns.
Men det är ju inte lätt att veta när man inte har sett planlösningen.

Men Hempularen har säkert rätt i att kommunen inte gör sådant här förrän det verkligen behövs.
 
En trapphiss är uteslutet, då har jag en gul rand uppför hela trappen, om jag inte trimmar den förstås. ;)
Jag har ingen tvättstuga, tvättmaskinen står i köket. Det är ett litet hus jag har.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.