Jag kollar nu upp pris från stenfirma på en kalksten som skall ligga i en fönsternisch, stenfirman kan transportera stenen till porten men gör inte mer än så, de kan heller inte rekommendera nån firma heller utan säger bara "en hantverkare"

Gäller att stenen bärs på rätt sätt, stenen skall upp en våning i trapphus, samt placeras i ett av rummen - där den skall läggas ned på två stålbalkar i knähöjd. Min fråga, vem katten ringer man för detta? Jag skulle kunna bära upp den själv med 2 starka män, men detta är ett försäkringsärende och jag måste ta in en offert för detta.
 
Firmor som flyttar på saker, dvs flyttfirmor
 
Flyttfirma?
 
Du och två vänner?
 
C
Om det är ett försäkringsärende har försäkringsbolagen/vanligtvis/ avtal med byggfirmor som reparerar/åtgärdar de skador de skall betala...Kolla med bolaget och få deras reparatör att fixa upp stenen dit den ska, du är nämligen beställaren o de betalaren...
 
Redigerat:
Om det nu är ett förs. ärende så antar jag att skivan skall monteras, inte bara bäras upp? Då är det upp till firman som skall montera den att bära upp den. Helst bör du se till att stenfirman och montören samordnar, så att de kan ta emot den direkt vid leverans. En sten på 90 kilo tror jag att montörsfirman lätt bär upp, på 2 man. Men vid tyngre saker så tror jag att de ofta anlitar stadsbud, eller någon annan firma med specialitet på tunga lyft.
 
Göran.W
En 90 kg:s skiva bär 2 man lätt.
Bär själv dagligen upp vitvaror flera våningar på 2 man utan problem och då är jag ingen jätte biffig sak.
Kan man få ett bra och stabilt grepp med raklånga armar är det inga problem.
Måste man gå med böjda armar eller på något annat konstigt sett så är det betydligt jobbigare men det går.
 
Tackar, skall kolla med f-bolaget om de har egna gubbar som kan bära stenen. Det krävs inget direkt montage då stenen skall läggas på två balkar i knähöjd, inget mer än så. Som sagt så måste jag hyra gubbar för detta o kan inte göra det själv pga ett försäkringsärende, tappar jag själv stenen så är jag rökt.

Hoppas gubbarna även kan ta med min trasiga sten som är spräckt men inte av - Den måste tas ut korrekt verkligen så den inte går av o åker rätt ner i fiskbensparketten o i värsta fall ner till grannen under :)
 
Använd en stenfirma som levererar, bär upp och monterar. Verkar ju klart lugnast.
 
vanlig flyttfirma som sagt. Fick en massiv bänkskiva på 3 meter och 150 kilo uppburet tre trappor och flyttgubbarna svettades knappt...teknik:)
 
Stadsbud brukar alltid ha några gubbar som sysslar med sånt! Svårt om man bor ute på landet dock..
 
Hyr bärselar så är allt lugnt
 
HAHA 90kg ;)

Jag bar iväg en stenskiva på 139kg SJÄLV så jag kan. Vart bor du BTW...???
 
memike skrev:
HAHA 90kg ;)

Jag bar iväg en stenskiva på 139kg SJÄLV så jag kan. Vart bor du BTW...???
Stark!
Var det uppför en trapp med?
 
cust3000 skrev:
Stark!
Var det uppför en trapp med?
HAHA man har ju fått kånka tyngre saker var dag på jobbet i 12år men visst lite svettig blir man allt.

Nopp men nedför en + ca 30m att gå med den, höll iofs på att tappa den över fötterna det första jag gjorde och stod barfota inne då haha det hade nog känts :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.