Hej
Har en Uponor push 12 som är kopplad till golvvärmen i badrummet, men själva Push 12:an sitter i det angränsande pannrummet. Just nu så styr jag värmen manuellt, men det blir ju inte riktigt bra.
Det följde ju termostat med givare, men den räcker ju inte att dra till badrummet...SÅ hur löser man detta?
Jag har letat efter nån form av fjärrstyrd termostat att montera på Pushen eller en termostat med en väldigt lång givartråd men jag hittar inget.

Vad använder man för utrustning i det här fallet ?
 
D
Trådlös termostat på Conrad fungerar utmärkt för detta ändamål. Har en vän som jag tidigare har rekommenderat samma lösning för som det fungerar bra för. Du kanske behöver en adapter, kommer inte ihåg. Har för mig att min kompis beställde en adapter men att den blev oanvänd då det inte behövdes.
 
Det är nog nåt liknande jag behöver... Kollade bruksanvisningen, den var på Ungerska :)
Får väl köpa lexicon å prova mej fram.
 
  • Gilla
DonRosa
  • Laddar…
C
·HeRmAN· skrev:
Varför köpa lexikon?

[länk]

Borde funka till att läsa en brux.
Lycka till
Och för att slippa konstiga länkar och istället kunna det i huvudet: translate.google.com
 
Lyfter gammal tråd.
Ska renovera badrum och får samma problem.
Tänker använda Uponor El-push-12 men monterad mer än 2 meter från badrummet.
Skulle den här termostaten från Conrad fungera?

Behövs ytterligare delar för att montera?
 
D
Ja, den funkar och det behövs inget mer.
 
Bengt_C skrev:
Lyfter gammal tråd.
Ska renovera badrum och får samma problem.
Tänker använda Uponor El-push-12 men monterad mer än 2 meter från badrummet.
Skulle den här termostaten från Conrad fungera?

Behövs ytterligare delar för att montera?

Finns färdiga regleringar annars: http://www.vvsbutiken.nu/product.html/uponor-pumpgrupp-fluvia-push-12t-wl-g?category_id=1346



Någon här som är hemma på grenröret till Push 12, det som används för att koppla in två slingor golvvärme till Push 12?
Om man har två olika längder på slingorna finns det en strypningsmöjlighet för flödet på den ena anslutningen (den kortaste slingan) så man får samma temperaturdifferens på returvattnet.

Men jag hittar inget som säger vilken anslutning på grenröret det är. Rent logiskt känns det som att justeringen på gaveln påverkar den anslutningen som är närmast.
Men vill gärna säkerställa om det är så.

push12_02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Tror också det är den närmaste slingan, men det måste du ju kunna se om du har den i handen. Själv valde jag att montera LKs minifördelare på Pushen istället. Tycker den har mycket bättre möjlighet till strypning och avstängning.

http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fordelarpar-2x16/
 
  • Gilla
Sonny.hif
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Tror också det är den närmaste slingan, men det måste du ju kunna se om du har den i handen. Själv valde jag att montera LKs minifördelare på Pushen istället. Tycker den har mycket bättre möjlighet till strypning och avstängning.

[länk]

Problemet är att den redan sitter på plats och det är vatten på systemet. Inte jag som installerat utan en VVS:are men jag är tveksam till att det är rätt. Min kortaste slinga är nämligen ansluten längst ifrån strypningen på gaveln och därför tror jag det är fel kopplat tyvärr.
 
Får väl svara mig själv då i avsaknad av andra svar. Tillverkaren säger att det är så som jag trodde från början, justeringen påverkar den yttre anslutningen. Alltså har VVS:aren kopplat in mina slingor med golvvärme "fel", längsta slingan går att strypa...
 
För de som fortfarande letar lösningar som klarar reglering från andra placeringar än inom 2 meter från shunten så har Uponor nu Reglerset Uponor Fluvia T för runt 1500pix som löser just detta. Prisvärt kan väl ifrågasättas men det löser ju problemet
 
  • Gilla
torporoman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.