Vet inte om det är fel eller rätt ställe att skriva på, men så här ligger det till. Jag ska som ensamstående (tjej, mamma) köpa ett litet radhus som behöver renoveras. Jag har ca 250000 att renovera för till en början.
Jag behöver
  • Bygga om en kall vind (27 kvm) till 2 st rum. och en trappa upp dit.Vad kan det kosta?
  • Bygga nytt kök typ IKEA. Kostnad? Inte det dyraste då.
  • Bygga nytt badrum. Etapp 2.
Till detta tillkommer väl el, iallafall upp till vinden.
Vad tror ni?
Jag kan inte bygga själv utan behöver ta in offert. Har några killar som kan hjälpa till mot lite betalning oxå.
 
Bygga om vinden är väldigt svårt att ge ett bra ca pris. Antar att isolering måste dit. sen gipsa, spackla och måla/tapetsera. En trappa kan också vara en väldigt dyr grej, det finns ingen alls nu? Räkna med 100.000:- skulle jag nog gjort. Men kan du ta lite foton och beskriva lite hur du vill ha det kan man ge en bättre prisbild.

Ikeakök kan du få för 20.000:- och det även med en hel del skåp. Ska du byta alla vitvaror kostar lika mycket ungefär. Sen ska någon sätta dit allt med vilket nog ligger runt 20.000:- det med efter ROT.

Nytt badrum javisst. Men vilket ytskikt? Kakel, plast eller målat?
 
Jag bytte ut mitt kök för ett år sedan, grejade allt själv IKEA skåp och nya vitvaror, kakel mm mm, ca 75 000kr.
Jag byggde nytt badrum, grejade inget själv, helkaklat för ca 160 000 kr efter ROT.
Båda går absolut att göra billigare, men ger en liten bild hoppas jag :)
 
100000 låter mycket för så lite ? Före eller efter rot? Jag kommer ju inte att kunna göra de stora bitarna men måla och tapetsera ska jag väl lösa.
Jag kan fota senare när jag har tillträde till huset:) det är ett litet 60 tals radhus.
Behöver totalrenoveras invändigt.
 
Ska du göra allt i listan skulle jag tippa på att det fattas en hundring minst.
 
CMDJ skrev:
100000 låter mycket för så lite ? Före eller efter rot? Jag kommer ju inte att kunna göra de stora bitarna men måla och tapetsera ska jag väl lösa.
Jag kan fota senare när jag har tillträde till huset:) det är ett litet 60 tals radhus.
Behöver totalrenoveras invändigt.
Bara en ny trapp kan landa på 25-50.000:-.
 
Vi byggde en extra våning på vårt radhus. Det gick på 175000kr (ej rot, men mycket eget arbete som motsvara det avdraget)

Trappan kostade strax över 30000 plus att takfönster av lite större modell gick på 55000 (men då ingick fjärr)
 
Tänk på att ROT-avdraget är högst 50000 per år.
 
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 1 (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser vinden ut:) En snickare jag pratade med nyss sa att det tar max en vecka att bygga, men bättre svar än så fick jag ju inte;)
 
Förmodar att du inte skall röra takstolskonstruktionen utan bara isolera och klä taket i lämpligt material.

Jag hade andra takstolar som behövde växlas av vilket var mer jobb.
 
Har du bygglov klart för detta?
Sen en vecka, för hur många man sa han inte?
 
S
du får väl börja med att rita upp rummen och allt uppe på vinden och kolla om du får bygglov för det först och främst
 
Mäklaren sa att jag behövde ett byggnadsgodkännande men troligen inte ett bygglov.
Vilka frågor ska man ställa till snickaren och vad ska man ha med i offerten? Jag har fått rådet att ta in flera offerter och att ställa samma frågor till vare firma för att få en så rättvis bedömning som möjligt.
Vad är viktigt att tänka på? ( Snickare och andra duktiga hemmabyggare använder sig ofta av ett språk som är lite som kinesiska för mig;)
 
Jag skulle inte lita på mäklaren utan själv kolla upp kolla vad som gäller.
Googla lite efter projekttrådar av folk som gjort liknande ombyggnationer och ta lärdom.
Sen ta in minst tre offerter, ta bort den billigaste och den dyraste sen har du en bra kvar.
 
O
Bygglov/bygganmälan är i stort samma sak. bygganmälan är väl ett lite enklare förfarande än bygglov.
Men man kan få avslag på båda.
Oavsett. Det är nästan där du ska börja, med bygglovsansökan.
Vinden riskerar att bli det dyraste projektet.

Tänk på att när du väljer hantverkare, kolla upp dessa! Då har du google som en bra vän.
Och sist men inte minst... lita på magkänslan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.