Y
Jag har två nivåer på gräsmattan med en sluttning däremellan.

Nu skulle jag vilja ändra så det blir som en 90graders mur av stockar.

Svarta/mörka och hålla bra många år.

Slipers är så korta, vad för andra sökord kan jag pröva för att finna något rejälare/längre?
Elstolpar?
bryggstolpar?
 
Y
Ja dom såg bra ut men går det att behandla/måla impregnerat timmer?
Tänker på min önskan att dessa ska bli svarta
 
Är dom ordentligt torra kan du tjära eller "cuprinola" dom. Men byggtimmer är väl typ 2,5 meter, vad jag sett. Vill du ha långa stockar är det nog telefonstolpar som gäller (kolla Blocket).

Att bygga en stödmur/stockmur som inte börjar luta med tiden kräver en del vad det gäller konstruktion och dränering,....
 
Y
Borde ju gå att göra en dold T lösning med stödstockar som grävs ner under jord som blir som ankare.
byggtimmer-2.gif

Men generellt borde väl alla murar vara svåra, även tegel? Funderat lite på tegel också, känns dock som dyrare lösning.

mur%20brilliant%20miljo%2034-700x404.jpg
nästan 900kr kvadraten. :(
 
Redigerat:
T-stockar tillsammans med riktig dränering blir säkert bra. Men slarva inte med dräneringen, dränerande material mot muren gör att det mesta jordtrycket tas bort.
 
Y
Funderar lite på om man kanske skulle använda små eldstöd först, sen lägga stockar utanpå.

Vi pratar 50cm nivåskillnad/höjd på gräsmattorna. Är små eldstöd dyra måntro?
 
L-stöd? Jag kollade på det för några år sedan och tyckte dom var svindyra. Gjöt istället en mur med L-form...

Men vill du ha ngt stabilt att lägg stockmuren på är det ju "bara " att gjuta en sula. En platta som muren ligger på. Gjut in några armeringsjärn som står rakt upp och borra hål i stockarna så har du en förankring. Eller varför inte rostfri helgängad stång (billig på Jula) och dra fast nedersta varvet i sulan med muttrar och brickor?

Edit:läste nu rätt, du menade stockar utanpå L-stöden (läste ovanpå först). Det funkar ju, men de rackarna är dyra.... Kan du snickra en form själv blir det billigare....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.