T
Marlen Eskilsson skrev:
Anledningen till att jag frågade var att jag tänkte att detta är någon som vill ragga folk till ett tv-program och då vill ha en kvinnlig plattsättare för att jämna ut könsfördelningen - lika många kvinnor som män måste synas i rutan trots att det är ett byggprogram. Och då tyckte jag inte att frågan hörde hemma hos oss.

Fast egentligen borde man ju få föredra vilket personlighetsdrag man vill hos en hantverkare man anlitar, och då är ju frågan helt ok. Jag kan säga hur det är i vår familj. Jag är den som startar upp och ser till att det händer något. Ska vi måla om, så fixar jag färg, börjar måla men blir avbruten ganska snabbt. Per tycker att jag är för slarvig, gör om min intäckning, och gör klart jobbet själv (inte mig emot).

Sedan kan jag ändå förstå att TS har den här teorin. Det skulle vara roligt om du fick tag på en kvinnlig plattsättare och kunde berätta om det stämde. :)
I Arga Snickaren brukar det vara en kvinna som kaklar köken samt flytspacklar golv m.m.
 
Haninge plattsättningar har en kvinnlig plattsättare vet jag, om man nu får skriva ut ett firmanamn annars får väl någon ta bort det
 
KnockOnWood skrev:
Men jag har faktiskt haft en kvinnlig tandläkare. Hon var från Gotland f.ö.
Det du mycke_nu ;)
Vi har en ny nu, hon är ryska. På tal om fördommar. :rolleyes:
 
R
Marlen Eskilsson skrev:
Jag skulle slå en pling till BKR och höra om de kan söka hos medlemsföretagen om det finns någon kvinna där. Provade själv att ringa till Byggnads, för de har ett kvinnligt nätverk. Personen som var ansvarig för deras register var dock på tjänsteresa. [länk]
Jag har kontaktat BKR men de var väldigt ohjälpsamma. Till sist hittade de någon som arbetade ≈ 10 mil från Stockholm och inte var så sugen på att bla tvingas köra bil i rusningstrafik för att komma till arbetet, vilket jag hr full förståelse för.
 
R
Har fått tre-fyra förslag på PM. Tack så mycket. Tar gärna emot fler. Arbetet ska inte uföras förrän i augusti så jag har gott om tid på mig.
 
Helt klart är att om plattsättaren är lika fet som personerna i Tv programmet frugan såg på igår då är dom dåliga på att lägga klinkers i vart fall.
 
D09
KnockOnWood skrev:
Plötsligt blir jag sugen på att gå till tandläkaren :)
Det har jag aldrig varit förut...

Skämt åsido så är det bara männen som är tandläkare, tjejerna är sköterskor, hygienister och elever.

Men jag har faktiskt haft en kvinnlig tandläkare. Hon var från Gotland f.ö.
Det du mycke_nu ;)


PS
Tittar ibland på "byggprogrammet" arga snickaren.
där springer snickare och elektriker runt som yra höns, men en person jobbar lugnt och metodiskt.
Det är den kvinnliga målaren. Hon går till sitt ställe, bredspacklar och målar med lugna svepande rörelser, och ger ett mycket kompetent intryck.

F.ö. så fick jag mina hus målade hösten 2012 av en målarfirma.
90% av jobbet gjordes av en kvinna, Karin, som gjorde ett otroligt bra jobb.
Lugnt och metodiskt och med precision.
Och hon jobbade verkligen hela tiden, mobilen åkte bara fram några minuter under den korta lunchrasten.

Den lilla plattsättning här är (i kök och sadelkammare) har jag gjort själv,
och det hade nog vilken kvinna som helst gjort bättre :confused:
Den bästa tandläkaren jag har haft var en kvinna. Helt grym 👍

Hade lätt bytt klinik för att ha kvar henne men att byta till Småland var lite jobbigt 😭😭😭
 
I egenskap av kvinnlig beställare skulle jag se en fördel med en kvinnlig plattsättare. De flesta manliga hantverkare har fördomar mot att jag skulle kunna något om badrum som kvinna. Det kanske man inte möter av en kvinna?
 
Det är inte för att du är kvinna utan för att du inte är hantverkare. Jag tog hjälp med kakling och hantverkaren tyckte det var mycket underligt att jag skulle göra tätskiktet själv; det var ju det viktigaste av allt!
 
Ja det finns en kvinnlig plattsättare i Stockholm som jobbar på Badrumsdesign.
 
Jag jobbar ibland extra på en husfabrik och där är 3 av 7 plattsättare kvinnor, så nog finns dom...
 
Jag har raderat inlägg som man kanske kan klassa som hets mot folkgrupp, i alla fall så var det väldigt oförskämt. Raderade även svaren på det inlägget.

Naturligtvis finns det både bra och dåliga hantverkare, och de som har blivit hantverkare för att de har fallenhet för yrket och inget annat.
 
Jag kan möjligen tänka mig att när man går mot normen i sitt yrkesval så är man kanske lite mer motiverad och därför gör ett bättre jobb, rent statistiskt. Man blir väl inte sjuksköterska om man är man eller lastbilschaffis om man är kvinna på ren slentrian för att nåt ska man bli, liksom.

Så gissningsvis så tillhör normbrytarna mer sällan den sämre halvan av sitt fack...
 
  • Gilla
ktm250
  • Laddar…
R
Jag är mycket nöjd med resultatet av den här tråden så jag tänkte höra om någon på samma sätt känner till en kvinna med gasbehörighet i Stockholm? Ska flytta en gasspis.
 
Har stött på både kvinnliga och manliga plattsättare, jobbar på ett företag där vi har prövat att anställa en kvinnlig plattis. Fungerade inte bra alls, orkade inte bära och var totalt kass. Såklart så har vi haft provanställda manliga som vart lika kassa.

Jag söker för övrigt efter en hemafrodit, ska flytta en taklampa och har provat med både kvinnlig och manlig elektriker, men aldrig blivit helt nöjd, någon som har tips?
 
  • Gilla
1337 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.