Anledningen till att jag frågade var att jag tänkte att detta är någon som vill ragga folk till ett tv-program och då vill ha en kvinnlig plattsättare för att jämna ut könsfördelningen - lika många kvinnor som män måste synas i rutan trots att det är ett byggprogram. Och då tyckte jag inte att frågan hörde hemma hos oss.

Fast egentligen borde man ju få föredra vilket personlighetsdrag man vill hos en hantverkare man anlitar, och då är ju frågan helt ok. Jag kan säga hur det är i vår familj. Jag är den som startar upp och ser till att det händer något. Ska vi måla om, så fixar jag färg, börjar måla men blir avbruten ganska snabbt. Per tycker att jag är för slarvig, gör om min intäckning, och gör klart jobbet själv (inte mig emot).

Sedan kan jag ändå förstå att TS har den här teorin. Det skulle vara roligt om du fick tag på en kvinnlig plattsättare och kunde berätta om det stämde. :)
 
Jag skämtade lite, men inte helt och hållet.

Om jag efterlyser en grovarbetare av (valfritt ursprung) för att dom har större muskler, är det OK?
 
Stefan N skrev:
Det är ju som att säga att man vill ha en blond plattsättare för dom brunhåriga jag haft har vart slarviga.
Är det verkligen det?

Blonda och brunhåriga har sällan tillskrivits specifika personliga egenskaper men traditionellt gör man faktiskt det för män respektive kvinnor. Jag får erkänna att detta område inte står på toppen av min intresselista så jag är inte så påläst kring de senaste rönen för genusvetenskap, men visst är väl detta fortfarande en sanning?
 
Att vara noggrann är ett personlighetsdrag, inte ett genusdrag.
 
Fick mig att tänka efter, jag har minsann aldrig sett en kvinnlig plattsättare.
 
Vilka är de vetenskapligt fastslagna egenskaperna vi tillskriver kvinnor respektive män? Eller finns det inga?
 
På den här tandläkarkliniken har man eventuellt haft liknande tankegångar.
http://www.praxis-loehlein.de/team.html

Vilken köns- och åldersfördelning klinikchefen eftersträvar torde inte vara så svårt att se :D
 
Kvinnor får ju lägre lön för samma jobb som en man i alla fall. Kanske att de skryter mindre om sina bedrifter? ;)

Tänkte jag skulle hjälpa TS lite och hittade två kvinnliga, men tyvärr i Skåne:

http://bjuv.lokaltidningen.se/för-emma-sjögren-är-plattsättning-rätt-/20120613/artikler/706139883/
http://www.expressen.se/kvp/anneli-sadlade-om-till-plattsattare/

Jag skulle slå en pling till BKR och höra om de kan söka hos medlemsföretagen om det finns någon kvinna där. Provade själv att ringa till Byggnads, för de har ett kvinnligt nätverk. Personen som var ansvarig för deras register var dock på tjänsteresa. http://www.byggnads.se/Nyhetsbrev/Maj-2013/Kvinnliga-natverket-samlades-pa-Ronneberga/
 
Eftersom jag är fördomsfull så tror jag att ev. hantverkskvinnor i allmänhet är ordentligare och försiktigare i andras hem än vad standardhantverksmannen är; bättre på att kommunicera, inte skräpar ned etc. Att de tekniskt skulle göra ett bättre jobb tror jag inte.
 
mycke_nu skrev:
Jag skämtade lite, men inte helt och hållet.

Om jag efterlyser en grovarbetare av (valfritt ursprung) för att dom har större muskler, är det OK?
Kanske bäst att inte säga varför man vill ha grovarbetaren av (valfritt ursprung) om man har den teorin. Lite som TS gjorde här. Att sedan vem som helst av vilket ursprung som helst också kan vara jättestark eller kanske äta anabola och bygga upp sig likadant är ju en annan femma ;)
 
Marlen Eskilsson skrev:
Kanske bäst att inte säga varför man vill ha grovarbetaren av (valfritt ursprung) om man har den teorin. Lite som TS gjorde här. Att sedan vem som helst av vilket ursprung som helst också kan vara jättestark eller kanske äta anabola och bygga upp sig likadant är ju en annan femma ;)
Anabola=uppbyggande
Just saying...
 
Redigerat:
Marlen Eskilsson skrev:
Kanske bäst att inte säga varför man vill ha grovarbetaren av (valfritt ursprung) om man har den teorin. Lite som TS gjorde här. Att sedan vem som helst av vilket ursprung som helst också kan vara jättestark eller kanske äta anabola och bygga upp sig likadant är ju en annan femma ;)

Nu är jag helt bortkollrad. :x
 
Förmodligen jag också. Förstod nog inte vad du menade där. :p
 
eviljava skrev:
På den här tandläkarkliniken har man eventuellt haft liknande tankegångar.
[länk]

Vilken köns- och åldersfördelning klinikchefen eftersträvar torde inte vara så svårt att se :D
Plötsligt blir jag sugen på att gå till tandläkaren :)
Det har jag aldrig varit förut...

Skämt åsido så är det bara männen som är tandläkare, tjejerna är sköterskor, hygienister och elever.

Men jag har faktiskt haft en kvinnlig tandläkare. Hon var från Gotland f.ö.
Det du mycke_nu ;)


PS
Tittar ibland på "byggprogrammet" arga snickaren.
där springer snickare och elektriker runt som yra höns, men en person jobbar lugnt och metodiskt.
Det är den kvinnliga målaren. Hon går till sitt ställe, bredspacklar och målar med lugna svepande rörelser, och ger ett mycket kompetent intryck.

F.ö. så fick jag mina hus målade hösten 2012 av en målarfirma.
90% av jobbet gjordes av en kvinna, Karin, som gjorde ett otroligt bra jobb.
Lugnt och metodiskt och med precision.
Och hon jobbade verkligen hela tiden, mobilen åkte bara fram några minuter under den korta lunchrasten.

Den lilla plattsättning här är (i kök och sadelkammare) har jag gjort själv,
och det hade nog vilken kvinna som helst gjort bättre :confused:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.