Har börjat titta på att renovera badrummet i markplan på vårt hus från 1987. Det är inte gjort något sedan dess och ytskikten börjar se ut som att de har gjort sitt. Då det är så pass gammalt så har jag förstått att jag även måste byta golvbrunnarna, men vad kan jag förvänta mig när jag börjar riva? Det handlar om två brunnar, där en brunn i bastu-delen (utan vattenlås) leder till nästa brunn i duschen. Konstruktionen av golvet är enligt den tekniska beskrivningen på huset följande:

  • 150mm dräneringsgrus
  • 50mm markskiva
  • 10cm betong
  • 0,2mm plastfolie
  • 70mm golvcellplast
  • 22mm golvspånskiva

Detta utgår jag dock från att det gäller golvet i de delar som inte är våtrum, eftersom att golvet i badrummet känns helt stumt och hårt. Mitt antagande tidigare har varit att man i badrummet helt har skippat golvcellplasten och istället har gjutit/spacklat upp golvet med fall mot brunnarna så att det har hamnat i nivå med resten av huset, men kan jag ha fel? Är det normalt att göra så i hus från den tiden eller kan det finnas en skiva med cellplast där under ändå?
Skulle kännas ganska ok att börja bila bort och byta brunnarna om det bara är ren betong, men om det finns risk att det är olika lager med isolering osv. så blir jag lite mer fundersam över om jag klarar att få tillbaka allt på plats igen efteråt.
Kommer jag behöva ta mig igenom hela bjälklaget ner i dräneringsgruset för att byta brunnarna?
 
Ja, det där är ju svårt att veta innan man har kört igång bilningsmaskinen.

Hur djupt brunnen sitter kan du ju få ett hum om om du sticker ner något och mäter, eller tömmer den.
Sitter det sidoanslutningar (som du beskriver det från bastun) så är den normalt lite djupare och det kan även sitta förhöjningsringar.

"Brunnen" i bastun (utan vattenlås) kallar man på fackspråk för en spygatt.
 
Tackar för svaret. Hur brukar man göra då för att återställa allt, om det skulle vara så att jag måste djupt ner under plattan? Brukar man försöka få tillbaka allt med isolering osv eller fäster man normalt bara brunnen där den ska vara och gjuter igen allt?
 
Måste erkänna att jag inte kan minnas att jag stött på en golvbrunn i betong kombinerat med isolering..

Normalt så försöker man fixera/stötta golvbrunnen i rätt läge (med ex. stenar) och sedan gjuter man med en snabbhärdande reparationsbetong (ofta i flera omgångar).
 
Hittade ritningarna över hur avloppet är draget, och även om det verkar vara mindre detaljer som inte stämmer så ser det ut som att den del av huset detta gäller är längst bort från platsen där avloppet går ut ur huset. Jag tänker då att det med andra ord borde vara minsta möjliga djup på brunnarna i badrummet, vilket verkar stämma med hur det ser ut i själva brunnarna. Har också kommit fram till att om jag vill koppla ett badkar på den spygatt som sitter i den del som nu är bastu så måste jag nog sätta en riktig brunn där med grövre rör så det inte rinner ut på golvet när jag tömmer badkaret, så att göra brunnsbytet ordentligt verkar vettigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.