Då så nu är det dags att återställa i tvättstugan och cellplasten är på plats. Funderar om jag skall dra ett extra RiR till en separat utkastare för tvättmaskin - Dvs, utöver de två som kommer att gå till blandaren ovan diskhon.

Kanske mer en bygg-teknisk fråga men kan jag lägga RiR direkt under armering? Den kommer att sitta på 40mm distanser följt av golvvärme som najas fast i armering. Plattan blir cirka 100mm och toppas av med eventuellt flytspackel.
Eller skall jag försöka lägga RiR mitt i cellplasten? Har 170mm att spela på.

Inte ofta man gjuter plattor!
 
Jag drog en egen kallvatten RiR till tvättmaskinen i vårt nybygge.

Alla varmvattenledningar najade jag fast på undersidan armeringsmattorna i vår platta på mark, har inte märkt några negativa konsekvenser av det.
Kallvattnet drog jag under isoleringen i makadamen.
 
Ja på separat vatten till tvätten.
Ja på separat avlopp där tvätt och ev torktumlare ska stå.
 
Såklart du ska passa på nu när allt är öppet och merkostnaden är minimal.

Vi har just skaffat två varm/kallvattenutkastare. En till framsidan och en till baksidan av huset. Inte för att det är helt nödvändigt men för att det kommer att vara bekvämt att ha kranar på olika ställen och merkostnaden är inte så stor i byggskedet jämfört med senare.
 
MathiasS skrev:
Ja på separat vatten till tvätten.
Ja på separat avlopp där tvätt och ev torktumlare ska stå.
Tack! Tvätt och tork skall stå precis intill en "grov-diskho" och dit har jag förlagt en 70 pipa som avlopp - Tänkte bara släppa in tvättmaskinen i vattenlåset typ som man gör med diskmaskin.
Tycker ni alltså att jag borde fördela ut för ett separat rör till TM?
 
pelpet skrev:
Såklart du ska passa på nu när allt är öppet och merkostnaden är minimal.

Vi har just skaffat två varm/kallvattenutkastare. En till framsidan och en till baksidan av huset. Inte för att det är helt nödvändigt men för att det kommer att vara bekvämt att ha kranar på olika ställen och merkostnaden är inte så stor i byggskedet jämfört med senare.
Bra tänkt! Det skulle inte skada med en utkastare på den sidan av huset heller - 4 pipor blir det med andra ord!
 
har du enkelt avlopp i anslutning till maskinen så behövs väl ingen separat. Tänkte bara att det är trevligt att slippa slangar som ringlar sig runt väggarna....
 
MathiasS skrev:
har du enkelt avlopp i anslutning till maskinen så behövs väl ingen separat. Tänkte bara att det är trevligt att slippa slangar som ringlar sig runt väggarna....
Då hoppar vi det, maskinerna skall "byggas" in med hjälp av IKEA stommar, lådor under maskinerna helt enkelt så att do kommer upp från golv. Intill köksstommar med förvaring och således diskho bland annat. Så relativt lätt att dölja slang till vattenlås. Det måste funka helt enkelt.

Hupp! Dags att åka och beställa kantsten till infarten!
 
Fan vilket temp du har nu....måste nog lägga på en rem med min egen tvättstuga.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.