Hej på er!

Tänkte även jag försöka dela med mig lite av vårt stundande nybygge.
Hoppas kunna dokumentera en del med bilder och lägga ut efter hand som alla pusselbitar faller på plats.

Första spadtaget har nu tagits och den 24/4 kommer den första leveransen av vårt nya hem😃.

Tyvärr har vi redan åkt på vårt första bakslag då markförberedandet för plattan till garaget kommer kosta mer än vi hade tänkt...
Plattan till garaget kommer att hamna 10 cm under gatunivån om vi inte åtgärdar så det är ju inte så mkt att dividera kring...

Tur man har avsett lite medel för det oförutsägbara!
Är lite rädd för många bäckar små bara...

Lite bilder på tomten 😊!



ImageUploadedByByggahus.se1396368707.788853.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1396368700.391171.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1396368690.619380.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Vad intressant tråd, skall absolut följas.

På tal om utgifter. Varje gång jag kommer hem och får se kuvert på golvet innanför dörren så får jag kalla kårar :O
Häromdagen kom VA-avgiften från kommunen på 165.000kr.. Dock ingen överraskning, men har nog aldrig i hela mitt liv fått en så saftig faktura hehe.

Lycka till.

Edit: Området ser trevligt ut också.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Östlund skrev:
Vad intressant tråd, skall absolut följas.

På tal om utgifter. Varje gång jag kommer hem och får se kuvert på golvet innanför dörren så får jag kalla kårar :O
Häromdagen kom VA-avgiften från kommunen på 165.000kr.. Dock ingen överraskning, men har nog aldrig i hela mitt liv fått en så saftig faktura hehe.

Lycka till.

Edit: Området ser trevligt ut också.
Hallå där Östlund!

Kul att du kommer att följa tråden!

Ja, nu gäller det verkligen att försöka hålla budgeten. Jag tycker att det är lite läskigt faktiskt, som du säger, tillhör ju inte det vardagliga precis att betala fakturor på så stora belopp 😬!

Tror att vi kom undan rätt hyfsat i pris isf, betalar 125 000 för VA.
Antar att det skiljer rätt så mkt beroende på var man bygger.

Hoppas ert bygge flyter på bra där uppe ock!
 
Även om jag förstår att det är surt när det tillkommer oväntade kostnader så tycker jag det ser ut som att ni har en mycket tacksam tomt rent schaktningsmässigt. Det verkar inte som att ni behöver skala av speciellt mycket innan ni är nere på fast mark. Plan ser den ut att vara också. Det borde ju spara en del pengar.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Även om jag förstår att det är surt när det tillkommer oväntade kostnader så tycker jag det ser ut som att ni har en mycket tacksam tomt rent schaktningsmässigt. Det verkar inte som att ni behöver skala av speciellt mycket innan ni är nere på fast mark. Plan ser den ut att vara också. Det borde ju spara en del pengar.
Ja, det är vår uppfattning! Kul att höra att du också tror det. Vill helst inte åka på fler schackkostnader...

Dessutom hade grävarbetarns sagt att jorden var av hög kvalitet och att vi gott och väl kunde använda den igen när grävarbetet är klart och dra över tomten. Han sa också att längst ner bestod marken av sand vilket tydligen är bra ur vattensynpunkt, han menade att det skulle bidra till att tomten höll sig torr och fin 😊.
 
Kul att ni kommit igång med bygget. Är det delad entreprenad?
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Ja, som jag fattat det är sand utmärkt att bygga på och dessutom blir inget vatten stående heller.
Jag hoppas att jag fattat det hela rätt för jag har just byggt vårt lösvirkeshus på en tomt som bara består av sand. Efter att ha skalat av gräsmattan/matjorden och jämnat till lite så la jag bara markduk och 20cm 8-16 makadam innan jag började med plattan.

Även vi återanvände matjorden.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Kul att ni kommit igång med bygget. Är det delad entreprenad?
Hej Marlene!

Tack, det känns toppen men pirrigt så klart 😊!

Vi har valt att bygga huset med totalentreprenad.
Garaget står dock utanför den affären. Anlägger först plattan till garaget och sedan får vi se hur långt slantarna räcker när vi har sålt vårt befintliga hus...
 
Gabbe1 skrev:
Ja, som jag fattat det är sand utmärkt att bygga på och dessutom blir inget vatten stående heller.
Jag hoppas att jag fattat det hela rätt för jag har just byggt vårt lösvirkeshus på en tomt som bara består av sand. Efter att ha skalat av gräsmattan/matjorden och jämnat till lite så la jag bara markduk och 20cm 8-16 makadam innan jag började med plattan.

Även vi återanvände matjorden.
Ah, så fint att få det bekräftat!
Tycker att jag har läst det mesta jag har kommit över om att bygga nytt men ändå kan/vet jag så lite...
Men det är klart, det är ju så många olika områden att täcka!

Tycker att det här forumet är toppen så vis! Finns alltid ngn schyst person som svarar på ens frågor!

Härligt med ert hus, har allt gått bra för er?
 
Aha, men då är det förhoppningsvis slut med den typen av överraskningar. Kostar bara mer när ni själva kommer på att ni vill lägga till något - vilket man ju i och för sig brukar göra. :p
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Aha, men då är det förhoppningsvis slut med den typen av överraskningar. Kostar bara mer när ni själva kommer på att ni vill lägga till något - vilket man ju i och för sig brukar göra. :p
Haha, jo precis!
Movehome är ju dock lite låst så sätt, man får inte göra några förändringar i detta skede och de tillval som går att göra har vi redan valt 😊.

Ja, så nu hoppas jag verkligen att det inte fortsätter att ticka på.
 
Ni bygger i rätt tid på året i två aspekter, vilket sparar slantar. Lägre elkostnader för uppvärmning (jämfört med att bygga över vinterhalvåret) och vid inflytt innan årsskiftet så slipper ni betala fastighetsskatt för 2015.

För vår del var det omvända förhållanden och det kostar.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
ginnfilt skrev:
Ni bygger i rätt tid på året i två aspekter, vilket sparar slantar. Lägre elkostnader för uppvärmning (jämfört med att bygga över vinterhalvåret) och vid inflytt innan årsskiftet så slipper ni betala fastighetsskatt för 2015.

För vår del var det omvända förhållanden och det kostar.
Hallå där!

Ja, det där med elkostnaderna hoppas vi på!
Igår vräkte dock snön ner här men håller på att töa nu! Bara härrom veckan uppmätte man landets högsta temperatur här i Kristianstad, tror den låg på 17 grader 😊. Snacka om april väder...

Men hur är det nu egentligen med fastighetsskatten? Jag trodde att nybyggen var helt skattebefriade i 15 år!? De som är byggda efter 2013, har jag förstått detta fel? 😣
 
Hej!
Jag och sambon är också på gång att börja bygga snart. Markarbetena beräknas börja i Maj och även vi bygger på sandjord. Husleveransen kommer vid midsommar ungefär. Vi bygger på delad entreprenad med Bra Hus som husleverantör. Känns mycket bra så här långt. Det blir ett enplans vinkelhus på 146 m2 och ett dubbelgarage på 60 m2 med golvvärme. Har för mig att jag läst att även ni bygger ett vinkelhus :) Ska följa din tråd här med spänning för vi ligger ju nästan samtidigt i planeringen. Lycka till !!
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
ChristinaH skrev:
Hallå där!

Ja, det där med elkostnaderna hoppas vi på!
Igår vräkte dock snön ner här men håller på att töa nu! Bara härrom veckan uppmätte man landets högsta temperatur här i Kristianstad, tror den låg på 17 grader . Snacka om april väder...

Men hur är det nu egentligen med fastighetsskatten? Jag trodde att nybyggen var helt skattebefriade i 15 år!? De som är byggda efter 2013, har jag förstått detta fel? 
Färdigbyggda hus är skattebefriade.
Hus under uppförande och tomter betalar 1% i fastighetsavgift, ingen övre gräns.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.