Nejdå, Bh är ju perfekt när leverantörerna inte kan ha vettig dokumentation. :)
 
Tänkte fortsätta på denna tråd istället för att skapa ny, nu är EPSen lagd. Kan läsa mer om det här

http://www.byggahus.se/forum/social...overing-av-20-talslagenhet-3.html#post1966426

Nu till flytningen, funderar på hur jag ska dela upp det.

Tänkte först flyta hela utrymmet till nivå med Unidrainen. Sedan lägga skumlist för duschzonen. Flyta resten av utrymmet. Sedan sist fixa fallet. Hur låter det?

Är det krav på att varje skikt är minst 20mm?
 
Nej det är bara ett "lager" som behöver vara det, men nästa blir väl i närheten av det med tanke på fall till golvbrunnen.
 
AndersMalmgren skrev:
Det är sjukt hur dålig Finja är på att göra vettiga produktblad. Varför nämner de inte sin egen EPS i produkbladet om Avjämningsmassa? Hade en leverantör av mjukvaru-API haft lika dålig dokumentation hade de inte fått några kunder.

Hittade minimum tjockleken när EPS är underlag någon helt annans stans än produktbladen du hittar på sidan för avjämningsmassan.

[länk]

Men det är iallafall 20mm, men de kunde ju även nämnt vad som krävs för el-buren golvvärme kan man tycka. Kommer ju iof ha minst 40mm men får väl ringa dem och se vad som krävs om man ska ha golvvärme.
Okej min åsikt är tvärtom bra instruktioner och bra kundsupport om man ringer. Du kanske skulle prova att ringa dem med dina frågor?
 
nino skrev:
Nej det är bara ett "lager" som behöver vara det, men nästa blir väl i närheten av det med tanke på fall till golvbrunnen.
Första blir drygt 30mm men andra blir bara 10mm då fallet är 1% och duschhörn är 1 meter.
 
Kromo skrev:
Okej min åsikt är tvärtom bra instruktioner och bra kundsupport om man ringer. Du kanske skulle prova att ringa dem med dina frågor?

Jo de var riktigt bra att ha att göra med på telefon. Men deras hemsida är riktigt kass, men jag har märkt att det är inget ovanligt i denna bransch :D
 
AndersMalmgren skrev:
Jo de var riktigt bra att ha att göra med på telefon. Men deras hemsida är riktigt kass, men jag har märkt att det är inget ovanligt i denna bransch :D
Tänk på att det oftast är IT-konsulter som gör deras hemsidor.........det är sällan hantverkare och byggare som själv sitter och knåpar ihop dessa. :D :D
 
Och precis som byggsvängen är IT-branschen full av klåpare :p
 
Pappa tyckte det kändes bäst att gjuta utan skikt. Så han tänkte att man lägger formen för duschhörnan direkt mot EPSen (Man får täta formen pga armering och golvvärme). Sedan gjuta resterade hela vägen upp till klinkernivå. Och sedan gjuta duschhörnan i ett stycke med fall och alltihop.

Vad tycker ni om den lösningen, det blir ju jobbigt med att täta formen. Men armeringsjärnet håller ju ihop de två gjutningarna bättre än om man gjuter i skikt.
 
Problemet är att du får en sprickanvisning, tanken är att du ska ha en hel kaka över hela golvet.
Jag skulle inte göra så
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Tack! Precis, nej vi kommer köra på min approach ovan med 3 gjutningar där vi gjuter hela golvet upp till avloppsnivå först.
 
Redigerat:
Nino du verkar ju kunna detta. Vi kommer få en lite oortodox lösning pga att 90mm avloppsröret kapar av armeringsjärnet och det kommer få gå på var sin sida. Jag tänkte ta ett lite grövre järn med 200mm maskor och sätta som en stos över avloppet och sedan fästa i det mindre armeringsjärnet så att det hålls ihop lite bättre på båda sidor om röret. Vad tror du om det?

DSC_0073.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur tjockt blir det med flytspackel över röret?
 
Det är ganska bra fall på den så det är tjockt hela vägen, men på slutet vid metalbandet som du ser i bilden kommer det bara vara några millimeter. Så en stos går ju inte kom jag precis på.. får nog snarare förstärka nätet bakom röret typ såhär. Det röda är då tjockare armering

armering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske overkill hela grejen då detta är betongbjälklag och inte rör på sig?
 
T
Jag vet att Finjas EPS föreskrivs med att det ska vara armering men själva originalet http://www.epscement.com/ så behövs det ingen armering enligt dom, kolla på frågor och svar på deras hemsida.

Det är ju inte så att det kan vara så stor skillnad på produkterna, är ju typ bara en blandning av cement och frigolitkulor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.