håller på o köpa mig ett hus från sent 1800tal eller tidigt 19tal. På tomten står även en garage/verkstad/snickeboa som tidigare möjligen tjänstgjort som lada eller stall.

Grunden ser ut som om de e lagt sten i en kvadrat o huset rest ovanpå den här "muren" eller vad man ska kalla det. Golvet har tidigare varit stampat jordgolv men är nu stenlagd med tegelstenar på stenmjöl. Det rör sig om en oisolerad lertegelbyggnad altså.

Jag skulle vilja gräva ur golvet och gjuta en platta av betong men är lite osäker på hur jag ska gå tillväga.

Dels är jag lite orolig för att stenarna som utgör grunden ska rasa in o ta med sig byggnaden när jag gräver ur. Min tanke är att man kanske gräver ett dike invid stenarna, upp med en form längs med o gjuter som en liten mur som håller stenarna på plats. Gräver dike 2-3 meter i taget.
Eller finns de nåt mer rätt sätt?

sen undrar jag hur djupt jag ska gräva ur?
Hur tjockt med skärv och hur tjockt med frigolit?

Det är en ganska fin byggnad o de föreligger en risk att jag kommer bygga en billigare trä eller ciporexbyggnad som verkstad/maskinhall vid senare tillfälle då tomten är väl tilltagen.

Därför vill jag göra golvet så pass bra att byggnaden även ska gå att modifiera för tjänstgöring som boyta i framtiden.
Sen är det säkert tusen andra grejer jag inte tänker på som jag kanske borde tänka på?
Golv-värme går nog bort för då det kommer tjänstgöra som verkstad vill jag kunna bulta grejer i golvet.

Tillträde för gården är den 21a juli så de e en bit dit men de skadar ju inte att ligga lite före o fundera o ta reda på saker man kanske borde veta innan
 
Är du säker på att du vill gräva ut speciellt mycket? Det kan vara bra med ett lite upphöjt golv så att man inte får in regnvatten och smältvatten på golvet.

Men ska det grävas någon decimeter eller två så tror jag nog huset står ganska bra. Gamla hus brukar vara stadiga.

Kan tipsa om Hasopor eller liknande produkt också, istället för cellplast. Jag har inte testat det själv, men det verkar mer framtidssäkert än cellplast. http://www.hasopor.se/
 
Det är ju det som är:)
Jag vet ju inte hur mycket jag behöver gräva ur. Jag vet ju inte hur tjockt med skärv, frigolit o betong jag ska ha.
Har ju snubblat över en helvetes massa frigolit som blivit över nånstans ifrån helt utan kostnad så det är ju återvinning i sin renaste form:)

läste nånstans att 100 mm skulle räcka men ska man nöja sig med det? räcker de verkligen? jag tycker de verkar lite men jag vet ju faktiskt inte. Därför frågar jag här. Kanske borde jag fråga i en annan del av forumet?

Det som jag egentligen är nyfiknast på är ju hur jag ska göra runt kanterna mot den gamla grunden?
Och det är klart man kan ha sockeln lite upphöjd men inte för mycke då de till en början ska tjänstgöra som garage o man vill väl köra bilen rakt in? max 50 mm högre än marken känner jag spontant, men jag kan ha fel? de har hänt förut :confused:
 
100mm räcker, speciellt om du inte ska ha golvvärme. Vid nybyggnation lägger man 300mm, men då är det oftast med ingjuten golvvärme.

Ska du ha det som garage så är det ju lite annan femma med höjden. Jag har idag 5 cm eftersom jag inte lagt någon beläggning utanför än, och det är rätt mycket kant att komma upp för med bilen. När det är klart kommer jag ha ungefär 2 cm kant, och ytterligare 2 cm sluttning på närmaste halvmetern utanför garagedörren. Som sagt, man vill ju inte få in störtskurar, även om det bara är ett garage.

Använd gamla grunden som kant när du gjuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.