Hej!

Vi ska flytta in till nyproduktion och hade våran byggbesiktning igår och har efterbesiktning om 10 dagar. Köksbänkskivan är i natursten granit och var ca 1 cm för kort i längden. Detta gav upphov till att det var en glipa på ca 1 cm mellan ena sidokanten och väggen intill. Mellanrummet hade lösts genom fogning.

Jag undrar om ni känner till vilka toleranser som gäller och vad jag har för rättigheter? Enligt Svenska Byggingenjörsförbundets (SBR) besiktningsman ska det vara okej med den fogning som gjorts. Eftersom besiktningsmannen har anlitats från byggbolaget har jag lite svårt att tro på honom eftersom bänkskivan diffar så mycket.

Är det någon som vet vilka bestämmelser som gäller och vad jag ska göra?

Tacksam för all hjälp!

/Dogan
 
Jag vet inte om det finns några toleranser att luta sig emot.
Men hade personligen aldrig accepterat 10 mm fel på en stenskiva.
Insistera på att det blir en anmärkning i besiktningsprotokollet och håll inne pengar motsvarande vad ny skiva kostar.

Om besiktningsmannen hävdar att det är OK så be honom precisera vilka regler han stödjer sitt uttalande på.
 
Jag personligen skulle inte vara nöjd med det. När jag lade in stenskivor med firma hade de 4mm som marginal stod det i avtalet... Dock vet jag inte vad branschregler/rekommenadtioner säger...
 
1mm var noggrannheten på våran stenskiva förra året.
Men dom hade alltid en viss marginal mot väggen där vi har kakel, typ 5-7mm eller så. Men mot täcksidor är det betydligt tajtare. Endast en tunn fogsträng syns...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.