Hej på er!

Vi har fått ett förslag på pris som vi tycker verkar högt satt. Har dock inget att jämföra med... Har inte hunnit ta in fler offerter tyvärr.
Priset avser alltså en platta 6,5 • 8,5. 52 kvm med 200 isolering i plattan samt rördragnin till stenkista. Firman vill ha 85000 kr, är detta ett rimligt pris?

Uppskattar alla svar vi kan få!!!
Vänligen C
 
Hej.
Jag tycker inte att det låter så farligt.

Hur mycket måste schaktas bort och återfyllas?
Är det dragning av dränering och dagvattenrör till stenkistan?
Använder ni samma stenkista som till huset?

MVH
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Mikael_L
ChristinaH skrev:
Hej på er!

Vi har fått ett förslag på pris som vi tycker verkar högt satt. Har dock inget att jämföra med... Har inte hunnit ta in fler offerter tyvärr.
Priset avser alltså en platta 6,5 • 8,5. 52 kvm med 200 isolering i plattan samt rördragnin till stenkista. Firman vill ha 85000 kr, är detta ett rimligt pris?

Uppskattar alla svar vi kan få!!!
Vänligen C
Jag får det till 55 kvm ...
Och sen 1545:-/kvm.
Det får väl sägas vara ett bra pris om det inkluderar allt, även ifall att markarbetena är väldigt enkla.

(Bara materialet, betong, kantelement, cellplast, armering; går på bortåt 8-900:- /kvm)
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Hej på er!

Tack för snabba svar, guld värt för oss!!
Trist dock med priset, har kalkylerat helt galet isf... Sambon trodde att vi kunde få det gjort med en liten firma för ca 50 000 kr... 😣

Schaktarbetet av tomten gör
Movehome, påbörjat grävarbetet idag 😃. Eller tillkommer det extra schaktning och fyllnad för garaget???

Dragning av dränering och dagvattenrör till stenkistan ingår och vi kommer att använda samma stenkista som till huset.
 
ChristinaH skrev:
Vi har fått ett förslag på pris som vi tycker verkar högt satt. Har dock inget att jämföra med...
Om du inte har något att jämföra med, hur drar du då slutsatsen att det är för dyrt?
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Om du inte har något att jämföra med, hur drar du då slutsatsen att det är för dyrt?
Ja, det kan man ju verkligen fråga sig!
Helt uppriktigt har jag noll koll på läget vad gäller vårt framtida garage...

Detta projekt är (för stunden) överhuvudtaget inte en prioritet för mig utan är som ni säkert kan gissa min sambos högt värderade önskemål.
Sambon uppskattade bara kostnaden, vet inte vad han utgick från...

Och det är inte det att jag inte tycker att han ska få sitt garage!!! Men tyvärr har vi inte budgeterat för ett garage i den prisklassen så då får vi gå till banken igen...
Vet att det troligtvis höjer värdet på huset och vill absolut bygga ett garage så småningom!
Tanken/planen var dessutom att bara anlägga plattan och vänta ett par år med resten av bygget.
Men just nu lägger jag hellre slantarna på gräs och rosenbuskar 🌺
 
ChristinaH skrev:
Ja, det kan man ju verkligen fråga sig!
Helt uppriktigt har jag noll koll på läget vad gäller vårt framtida garage...

Detta projekt är (för stunden) överhuvudtaget inte en prioritet för mig utan är som ni säkert kan gissa min sambos högt värderade önskemål.
Sambon uppskattade bara kostnaden, vet inte vad han utgick från...
Då kommer du att få många "glada" överraskningar under byggets gång. ;)

Här hemma har vi gjort tvärt om. För husfridens skull byggde jag ett skitstort växthus/uterum/uteplats under tak och renoverade både barnrum och tvättstuga - så nu hoppas jag äntligen få bygga mitt garage!
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Mikael_L
Ja hur man än vänder och vrider på det så är det nog inte mycket under 1500:-/kvm man kan få någon som helst att göra det för.

Att göra betongplattor är nog lite av en guldkalv för de som håller på med det. De flesta privatpersoner tror att det är svårt och därigenom hålls konkurrensen i form av att kunden kan göra det själv istället borta och priserna hålls uppe delvis av den anledningen.

Så det egentliga alternativet för att hålla ner priset är att göra det själva. Det är faktiskt inte så svårt.
Ni låter lastmaskinerna färdigställa en helt plan horisontell grusad yta i rätt höjd, sen tar ni vid.
Börjar med att ställa upp profilställningar och dra profiltråd. Sen sätta kantelement, först hörnen. Kolla noga så att allt blir rakt och med vattenpass att det inte lutar inåt/utåt.
Sen fyller man mellanrummet där med cellplast och avslutar med ev golvvärmeslingor och armering. Och motfyller på utsidan med grus.

Sen kommer det trixiga, att få ut betongen. Det är förvisso inte så jättesvårt, men som nybörjare kan man ju inte och har inte tid att greja och göra om (som med momenten innan) och kan dessutom ställa till det ordentligt.

Hade ni varit hemmavarande på norra sidan av mälardalen skulle ni kunnat få min kontakt till ett par duktiga betongläggare som åtar sig att endast gjuta plattan med efterföljande glättning. När jag anlitade dom hade dom ett fast pris på 85:-/kvm + moms, så dom fick gladeligen gjuta vår husplatta, som jag själv gjort allt arbete innan med.

Men en veckas ledigt och göra jobbet själva skulle ni kunnat spara ca 25-30' på.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Då kommer du att få många "glada" överraskningar under byggets gång. ;)

Här hemma har vi gjort tvärt om. För husfridens skull byggde jag ett skitstort växthus/uterum/uteplats under tak och renoverade både barnrum och tvättstuga - så nu hoppas jag äntligen få bygga mitt garage!
Jag hoppas verkligen att vi kan hålla nere de "glada" överraskningar då vi har totalentrepenad.
Klart att, det kan ju dyka upp ngt om vi har otur tex under grävarbetet men vi har budgeterat för oförutsägbara utgifter... Men det är klart, det beror ju helt på omfattningen av det oförutsägbara...😝

Det är absolut ett givande och tagande, prioriterande och kompromissande...
Men det ligger ju i bådas intresse att allt funkar för båda parter och att vi blir nöjda båda två!

Låter som du har varit schyst! Håller tummarna för att du får dig ett fint garage!
 
Mikael_L skrev:
Ja hur man än vänder och vrider på det så är det nog inte mycket under 1500:-/kvm man kan få någon som helst att göra det för.

Att göra betongplattor är nog lite av en guldkalv för de som håller på med det. De flesta privatpersoner tror att det är svårt och därigenom hålls konkurrensen i form av att kunden kan göra det själv istället borta och priserna hålls uppe delvis av den anledningen.

Så det egentliga alternativet för att hålla ner priset är att göra det själva. Det är faktiskt inte så svårt.
Ni låter lastmaskinerna färdigställa en helt plan horisontell grusad yta i rätt höjd, sen tar ni vid.
Börjar med att ställa upp profilställningar och dra profiltråd. Sen sätta kantelement, först hörnen. Kolla noga så att allt blir rakt och med vattenpass att det inte lutar inåt/utåt.
Sen fyller man mellanrummet där med cellplast och avslutar med ev golvvärmeslingor och armering. Och motfyller på utsidan med grus.

Sen kommer det trixiga, att få ut betongen. Det är förvisso inte så jättesvårt, men som nybörjare kan man ju inte och har inte tid att greja och göra om (som med momenten innan) och kan dessutom ställa till det ordentligt.

Hade ni varit hemmavarande på norra sidan av mälardalen skulle ni kunnat få min kontakt till ett par duktiga betongläggare som åtar sig att endast gjuta plattan med efterföljande glättning. När jag anlitade dom hade dom ett fast pris på 85:-/kvm + moms, så dom fick gladeligen gjuta vår husplatta, som jag själv gjort allt arbete innan med.

Men en veckas ledigt och göra jobbet själva skulle ni kunnat spara ca 25-30' på.
Mm, man undrar ju lite vad det är som kostar så rysligt liksom.
Klart att arbetstimmarna kostar men trodde inte materialet var så dyrt...

Hör att du vet vad du pratar om fast det där om att det inte är så svårt... Som du skriver, när man inte vet och inget kan!
Men ska ändå be sambon läsa det du skrivit, pengarna är absolut en bra morot!

Tack för utförligt och informativt svar!
 
Jag tycker också att det låter som att ni fått ett helt ok pris på garageplattan.
Även om jag är en inbiten hemmafixare och självbyggare så tycker jag att det är en bra ide att leja bort själva gjutningen, det är ett hantverk att få den jämn, att få rätt fall runt brunnar och slutligen att få en riktigt fin yta. Just i ett garage tycker jag att man bör kosta på sig en riktigt fin golvyta, då krävs bara en dammbindande försegling och det blir mycket lättare att hålla rent, ja om man nu inte ska lägga klinker eller något annat på betongen.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Mikael_L
ChristinaH skrev:
Mm, man undrar ju lite vad det är som kostar så rysligt liksom.
Klart att arbetstimmarna kostar men trodde inte materialet var så dyrt...
Ja det är inte billigt material längre här. Jag blev själv chockad en gång runt år 2006-7 eller nåt sånt.
Jag tyckte armeringsnäten verkade så besynnerligt dyra, och så kom jag ihåg att jag gjort en kalkyl ett år tidigare med priser på armeringsnät taget från beijers prislista.
Så jag kollade, jajjamen, 40% dyrare hade armeringen blivit på bara ett år. :eek:

Det var ju rätt mycket byggboom under hela 2000-talet, med ett avbrott och stagnation vid lehman-brother-kraschen. Men den kraschen verkade inte påverka huspriser eller materialpriser eller hantverkarlöner i Sverige. Det blev typ bara prisstopp ett par år. Och sen en försiktigare prisutveckling.
Men i vilket fall har allt i denna bransch fullständigt skenat sedan ca 2000, så om din karl uppskattade priset så gjorde han det kanske med 5-10 år gamla priser i huvudet, och det kanske stämde.
Numera kostar en m3 standardbetong typ 2000:-, armeringen har blivit svindyr cellplasten har dock inte skenat iväg så fasligt, jag tror det beror på att råvaran (olja) inte har höjts så väldigt mycket i kombination med fler aktörer på marknaden och mer europa-import.

Men jag brukar säga att materialet till en isolerad platta på mark inkl golvvärme kostar 1000:-/ kvm.
Det är antagligen lite högt räknat, men då finns det utrymme för felkalkylering iaf.
Minskar man isoleringen till 200mm eller skippar golvvärmen blir det väl en hundring eller två billigare.



Sen, du skrev "mitt utförliga svar", men det är givetvis inte så utförligt. Det är ju ingen komplett arbetsanvisning. Utan en lätt beskrivning över momenten, som sen får ökas med ordentlig påläsning i ämnet ifall ni väljer att göra det själva.
Men det är dock kul (åtminstone för mig själv) att göra saker själv. Jag känner en stolthet i att ha gjort och att kunna. Och en trygghet i att veta hur det är gjort, ingen osäkerhet över diverse fusk.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Jag tycker också att det låter som att ni fått ett helt ok pris på garageplattan.
Även om jag är en inbiten hemmafixare och självbyggare så tycker jag att det är en bra ide att leja bort själva gjutningen, det är ett hantverk att få den jämn, att få rätt fall runt brunnar och slutligen att få en riktigt fin yta. Just i ett garage tycker jag att man bör kosta på sig en riktigt fin golvyta, då krävs bara en dammbindande försegling och det blir mycket lättare att hålla rent, ja om man nu inte ska lägga klinker eller något annat på betongen.
Ska inte lägga klinkers! Åtminstone inte vad jag känner till i nuläget haha.

Tror inte att vi kommer att ge oss på arbetet själva. Sambon är duktig (praktiker) men tiden finns inte riktigt. Han ska redan ta ledigt från jobb för att måla huset.

Låter som priset is a go 👍. Får väl se vad vår bankkontakt har att säga...

Tack för ditt svar!
 
Mikael_L skrev:
Ja det är inte billigt material längre här.

Mm, det är verkligen en helt galen bransch när det kommer till slantarna 😰!

Sen, du skrev "mitt utförliga svar", men det är givetvis inte så utförligt. Det är ju ingen komplett arbetsanvisning. Utan en lätt beskrivning över momenten, som sen får ökas med ordentlig påläsning i ämnet ifall ni väljer att göra det själva.

Det förstår jag! Ändock, långt ifrån alla som svarar så beskrivande! Men så är du också Gudfader 😉. Av ren kuriosa, har sett att ni är ngr stycken, vad innebär det?

Men det är dock kul (åtminstone för mig själv) att göra saker själv. Jag känner en stolthet i att ha gjort och att kunna. Och en trygghet i att veta hur det är gjort, ingen osäkerhet över diverse fusk.
Så där känner jag också! Det är roligt att lära sig och att kunna. Och många gånger även tryggt, dvs när man inte misslyckas hehe 😝. För det händer ju också ibland...
 
Mikael_L skrev:
Hade ni varit hemmavarande på norra sidan av mälardalen skulle ni kunnat få min kontakt till ett par duktiga betongläggare som åtar sig att endast gjuta plattan med efterföljande glättning. När jag anlitade dom hade dom ett fast pris på 85:-/kvm + moms, så dom fick gladeligen gjuta vår husplatta, som jag själv gjort allt arbete innan med.
Det där lät intressant. PM!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.