Skadar kanske inte med en ny JFB i vilket fall, är det för höga läckströmmar kan du dela upp centralen på två. Och megga anläggningen i samband med bytet, de flesta har en megger hemma du kan låna.
 
Mikael_L skrev:
Jag skulle nog mer misstänka att det är bäst att prova koppla ur spis, kyl/frys, tvättmaskin, VP, VVB för att kolla om det är någon pryl som läcker för mycket krypström.
Alla är ganska kända bovar i sammanhanget, särskilt prylar med elpatroner av något slag i, vilket alla där uppräknade utom k/f kan sägas ha.

Ja saker utomhus är ju också högt på listan.

Min flvp ligger ganska nära 30mA-gränsen, helt ensam. Den var jag tvungen att lägga utanför JFB.
Vp och elvb ligger redan utanför..... Men övriga apparatus är förstås icke friade från misstanke.
 
Slugge skrev:
Skadar kanske inte med en ny JFB i vilket fall, är det för höga läckströmmar kan du dela upp centralen på två. Och megga anläggningen i samband med bytet, de flesta har en megger hemma du kan låna.
Megger finns här nånstans.....

Segmentering av centralen är på gång avsett. Garage och några uttag utomhus ska få en egen jfb, sedan finns ju redan två uc. Framförallt ska kyl och frys bort från jfbn för ute+garage...
 
Enklare är kanske att skruva ut/flippa alla säkringar utom dom som går till maskinen. Håller JFB:n då så lutar det väl åt att det är den sammanlagda läckströmmen som är boven och då är det till att börja leta.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Du har förstås kaklat över någon exponerad ledare i källaren. Eller så är det den där nya mediaspelaren.

Skylla på JFBn..

Gör om och gör rätt.

:p
 
mycke_nu skrev:
Du har förstås kaklat över någon exponerad ledare i källaren. Eller så är det den där nya mediaspelaren.

Skylla på JFBn..

Gör om och gör rätt.

:p
Alla sådana små missöden sker just nu bakom en annan UC och jfb, så det kan inte vara felet.....
 
MathiasS skrev:
Alla sådana små missöden sker just nu bakom en annan UC och jfb, så det kan inte vara felet.....
Det är bara vad du tror...
 
Är inte själva vitsen att den ska lösa ut plötsligt?
Jag skulle vara mycket mer orolig om JFB löste ut långsamt ;)
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Plötsligt och oväntat.
 
Provade att slå av alla säkringar i centralen utom den till garaget. Då gick det bra att starta sågen. Slog sedan på 5 i taget med efterföljande sågstart. Tyvärr händer det just nu inget ens med all utrustning inkopplad.

Det jag inte har kontroll på jämfört med tidigare är om kyl+frys+frys gick samtidigt som jag fick problem tidigare, det skulle kunna vara en skillnad. I övrigt är det iprincip samma utrustning som är inkopplad.
 
Någonting skiljer i förutsättningarna, maskinerna kanske har rumstemperatur etc. Jag ser förresten ingen uppgift om ifall maskinerna är skyddsjordade eller dubbelisolerade. Om JFBn löste *direkt* vid start tror jag fortfarande på att JFBn inte klarade startströmmen - att den fick JFBn ur balans. Om det dröjde några tiondels sekunder är det troligen istället en läckström i maskinerna. Observera att du paradoxalt kan minska denna risk genom att starta förbrukare på andra faser än den maskinerna ligger på.
 
En rengöring av maskinerna (inuti runt brytare/kol) kan i bland hjälpa.
 
Bo.Siltberg skrev:
Någonting skiljer i förutsättningarna, maskinerna kanske har rumstemperatur etc. Jag ser förresten ingen uppgift om ifall maskinerna är skyddsjordade eller dubbelisolerade. Om JFBn löste *direkt* vid start tror jag fortfarande på att JFBn inte klarade startströmmen - att den fick JFBn ur balans. Om det dröjde några tiondels sekunder är det troligen istället en läckström i maskinerna. Observera att du paradoxalt kan minska denna risk genom att starta förbrukare på andra faser än den maskinerna ligger på.
Maskinerna är dubbelisolerade, har inte stickproppar med jord.

Direkt vid start.....hmmm....nja. Jo så är det nog. Men idag startade jag 15 gånger när jag testade och det gick bra....
 
elmont skrev:
En rengöring av maskinerna (inuti runt brytare/kol) kan i bland hjälpa.
Det skulle kanske kunna vara något - iallafall kapgersågen har ju hängt med rätt länge och är väl använd. Men, det som talar mot ett sådant problem är att felet uppstod på två olika sågar, dels kapgeren, dels bänksågen. Dock sitter det antagligen nästan samma motor i dom så startströmmar etc är antagligen likartade.
 
Mikael_L skrev:
Med en läckströmstång är det ganska lätt att felsöka:
[länk]

Man kollar bara en säkringsgrupp i taget. Man kan t.ex. ta både fas och nolledare i gapet, då syns inte den korrekta strömmen som förbrukas av apparater, men felströmmen mäts.
Måste tången kosta 700 spänn för att funka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.