till uttaget, också tätat med silicon...
 
  • eltillstugan5.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
in på den mögliga :surprised: vinden , draget ovanför vindsluckan, ner i plaströr till innertaket...
 
  • eltillstugan6_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hål i innertaket...
 
  • eltillstugan7.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och till kontakt som sitter i en jordfelsbrytare...
 
  • eltillstugan8.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
inomhus har jag använta mig av RKK kabel 3x1,5mm² , utomhus blev det Kabel H07RN-F 3x2,5 mm² med CEE-don...
materialet gick förutom stålvajern på ca 900 kronor!
 
En sak som oroar mig lite i din "konstruktion" är att du klamrat gummikabel så högt upp att det äår svårt att inspektera den. Gummikabel som ligger ute i alla väder blir förr eller senare dålig, spricker etc. Jag tror att det kan gå så fort som på 2-5 år. Att då inte lätt se när den börjar bli gammal tycker jag är lite läskigt.

Tänk på att förska kolla den typ en gång om året (ta ner den).
 
T

Om jag inte ser fel ser det ut som ledningen kommer från en högre punkt när den går in mot din gula fasad där den går spikrakt in ovanför luckan. Här behöver du göra ett "U", annars kommer ledningen att mata vatten direkt mot väggen vid regn och i långa loppet då ev orsaka röta. Sen ser också ledninge ut att gå in snett så att den "skrapar" emot takkanten på det gula huset, om detta stämmer-se efter om det går att flyta anslutningspunket vänster så att ledningen går helt fri och inte ligger och "gnager" mot takkanten. En ledning som ligger mot en kant håller c:a 1 säsong, sen är gumihöljet helt bortskavt. Om det blir för mycket meck att flytta anslutningspunkten (om den nu ligger emot) kan du prova och ta ett grövre vp-rör, göra en rak skåra i röret och sätta den ovanpå vajer/elledning där den skaver mot takkanten och sen fixera med vulktape. Annars ser allt bra ut. Har lagt in pilar på en av dina bilder för hjälp.
 
TN-Funkis skrev:
Om jag inte ser fel ser det ut som ledningen kommer från en högre punkt när den går in mot din gula fasad där den går spikrakt in ovanför luckan. Här behöver du göra ett "U", annars kommer ledningen att mata vatten direkt mot väggen vid regn och i långa loppet då ev orsaka röta. Sen ser också ledninge ut att gå in snett så att den "skrapar" emot takkanten på det gula huset, om detta stämmer-se efter om det går att flyta anslutningspunket vänster så att ledningen går helt fri och inte ligger och "gnager" mot takkanten. En ledning som ligger mot en kant håller c:a 1 säsong, sen är gumihöljet helt bortskavt. Om det blir för mycket meck att flytta anslutningspunkten (om den nu ligger emot) kan du prova och ta ett grövre vp-rör, göra en rak skåra i röret och sätta den ovanpå vajer/elledning där den skaver mot takkanten och sen fixera med vulktape. Annars ser allt bra ut.
hmm...visserligen kommer ledningen från en högre punkt men det är ändå så att det går upp mot anslutningen på huset i båda delar av kabelns tyngd...
Blir nog lite svårt att göra ett "u" där nu... det är inte så mycket kabel att spela med. :-/
Bilderna blev lite missvisande, det är inget som skaver någonstans...
Förmodligen kommer jag väl ändå få ta ner allt och göra om allt så småningom med tanke på vad jag hittade på vinden... :surprised:

Underbart, verkligen... snart får jag fasiken nog och bränner ner kåken!! >:(
 
  • mgelpvinden2_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Det sket sig när jag försökte redigera din bild nr 4, det blev för stor datamängd. Om det nu inte skaver är det helt lugnt. Bilden på vinden var inte rolig, ser ut som om ventilationen är strypt genom att man slängt på isover ut i hörnet, där luftspalten ska vara fri, och högen i hörnet längst in är helt koko, men det har funnits värre bilder, där man då behandlat träet med Boracol, så helt hopplöst är det inte, se till att få fart på vindsventilationen som första åtgärd med dito storstädning av vindsisoleringen. Förmodligen har du div lufthål upp till vinden så att det blir kondens där. När man slänger in Isover som det är gjort på bilden har du också säkert duktigt med fukt under Isovern i själva kutterspånen.
 
Takstolarna ser ju ok ut. I värsta fall så ta av taket och knacka bort råsponten. Sen blir det lätt och bekvämt att ta bort isoleringen nedåt och låta det hela torka ur en sommar.
 
Kommentar till sista bilden: Fy så hemskt, massor med jobb.

Protoypen
 
swecul skrev:
och till kontakt som sitter i en jordfelsbrytare...
Visar det här matningen IN till lillstugan?
 
sverre skrev:
Visar det här matningen IN till lillstugan?
ja, det är härifrån jag tar elen...
 
T
Hej igen, nu blir det visserligen i fel tråd, men du har ju trådar på fler ställen nu.
Kommer du ihåg dina ventilationsfrågor som jag svaradepå tidigare.
Jag tippar att ditt badrum finns på vänster i bilden längst in under högen med isover, som ditt foto visar, din cirkulation av luft på vinden finns inte, förra ägaren har kastat isover över allt. Nu vill jag att du tar ett par foton till, lägger in dessa på tråden isolering så får du bästa åtgärdstips på ditt ev mögel.
 
  • mgelpvinden2_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
swecul skrev:
och till kontakt som sitter i en jordfelsbrytare...
Jag hoppas att jag fattat fel men jag får det till att kontakten på denna bild matar spänningen till stugan? Är det så så är det hela en livsfarlig konstruktion men jag hoppas som sagt att jag förstod detta fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.