Hej, vi skall måla två innerförråd i vår källare, nybyggda, som har gips både på väggar och i tak. Det är fönsterlösa varmförråd enbart till förvaring, utseendet bryr vi oss inte om. Golvet blir billigt laminat, klinkerimitation. Funderar på om vi skall spackla skruvhuvud och skarvar mellan gipsskivor eller bara måla direkt? Hade tänkt gå rakt på målningen, hade ni gjort likadant? Ser fram emot svar! /Göran
 
Personligen hade jag stört mig på utseendet varje gång jag öppnade dörren.

Självklart spackel + remsor när slutresultatet blir så mycket bättre.
 
Jag hade nog gått ännu längre och satt väv på väggarna före målning. Just i förråd hjälper väven till att hålla väggarna i skick när man går emot med kartonger och annat. Spackla slipa på med väven, måla.
 
Tack för svar. Kändes inte helt rätt att hoppa över trots allt, får nog göra det ordentligt. Men väv blir det nog inte, sitter OSB bakom gipset så man kan nog fixa en ev skada ganska enkelt!
 
Välkommen till forumet!

Jag hade remsat och spacklat. Kostar så lite extra och gör att man slipper bli sur varje gång man öppnar förrådet. Är det värt att lägga ett laminatgolv är det värt att spackla lite, tycker jag.
 
Ja, får nog bli så. Om det ändå finns andra som tycker bara målning, kört så och är nöjda - tala nu!
 
Korvgubbe
Jag hade "bara målning" när jag flyttade in och det är för mig obegripligt hur man inte kan kosta på sig lite spackel och slippapper! Även när det är fullt med kartonger, prylar och kläder så syns det och man stör sig på det, så gör det ordentligt du mens du har chansen.
 
Jag skulle ha nöjt mig med att måla. I övriga rum är jag väldigt noga med att väggarna ska bli fina. Spackel, väv och kvalitetsfärg eller fina tapeter. Jag satsar min begränsade tid på att göra det riktigt fint i alla boytor och tycker det känns befriande att sänka kvalitetskraven i rena förvaringsutrymmen.
 
  • Gilla
Stormangan
  • Laddar…
S
då det är förråd och du kommer ha förmodlingen hyllor längst väggen. så tycker jag det onödigt med att spackla och remsa. jag skulle bara ha målat
 
4-2 till spackling. Resultatet är glasklart. Det är bara att plocka fram spackelhinken och sätta igång... :)
 
Jag håller nog (med tvekan) med målningsfalangen. Om vi pratar om ett rent förråd, i en i övrigt förrådsliknande källare så.
 
Har bestämt oss. Det är ganska små förråd, gipset är snyggt uppsatt så det blir att spackla alla skruvhuvuden men inte skarvarna. Vi slipper då slipning och flera omgångar spackling. Kommer också vara mycket hyllor. Är ganska säker att vi kommer att bli nöjda med detta. Tack alla för bra input; 4-4 därmed men vår röst blir utslagsgivande :)
 
Tycker det fungerar att bara spackla skruvskallarna i ett förrådsutrymme. Visst fasningarna blir synliga men ser fortfarande bättre ut med en fasad målad gipsskiva en ingen gips eller färg alls :)

5-4 Grattis!

Hade inte gjort det själv men det är en annan 5:a
 
Jag hade spacklat men inte lagt ner någon särskild energi, dragit över det lite snabbt bara och sen målat
 
Genväg kan bli segväg;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.