Hej!

Jag hittar en del information om olika terrassmarkiser både här på forumet och på nätet men det jag inte hittar någonstans är en jämförelse av olika märken/modeller.

Alla försäljare jag hittar säljer antingen modeller från Nordic Light (Turnils) eller Riviera (Fönsterdesign). Särskilt Nordic Light verkar också förekomma under andra namn men med en modellbeteckning som avslöjar tillverkaren (t.ex. FA40-serien för Nordic LIght eller R1800-serien för Riviera).

Jag behöver en stor markis (6 m bred, 3.50 m utfall) och står och väljer mellan Nordic Light FA42 (tidigare kallad Ibiza?) och Riviera R1800 vilka ligger i ungefär samma prisklass. Den senare verkar vara "modernare" (lanserad 2009) och det trycks på att den är extra stadig med fyra kapslade wires bla bla vilket ger möjlighet till utfall på 3.50 m vilket jag behöver. Men även FA42 finns med utfall på 3.50 m och verkar vara mer populär (att döma av hur många som säljer den) så det ger inget entydigt svar på vilken som är stadigare.

Är det någon som har erfarenhet av båda dessa märken/modeller eller har gjort en djupare jämförelse och vill dela med sig?

MVH
Magnus
 
Undrar samma som du. Blev du något klokare?
 
Det slutade med att jag valde en Nordic Light FA-42 från dittsolskydd.se och monterar själv (den har inte levererats än). Det blev så pass mycket billigare än det erbjudande jag fått på R1800 även om det erbjudandet inkluderade montering (dock ej el).

Min ganska ovetenskapliga bedömning är att stabiliteten i konstruktionen är likvärdig och många delar är utformade på samma sätt (även om jag inte jämfört dimensioner på godset i armarna t.ex.), och även har dukar från samma leverantörer.

En skillnad är vad som förmedlar spänningen från fjädrarna till duken där R1800 har wire och FA-42 tidigare hade kedjor men nu har band av nåt plastmaterial som liknar säkerhetsbälten. Alla lösningarna ska vara likvärdiga, i alla fall enligt säljarna.

Motorer finns ofta att välja från flera leverantörer, bl.a. Somfy och Hunter Douglas och min, återigen ganska ogrundande uppfattning, är att det inte är nån skillnad annat än i vilka tillbehör som finns (olika fjärrkontroller, styrning från iphone, skaksensorer m.m.). I vårt fall ville vi bara ha enkel sol- och vindautomatik så då fungerar motorn från Hunter Douglas bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.