Vet inte om jag ska ställa den här frågan här eller i el delen av forumet.

Ska dra kabel från parabolen in i huset. Kommer att dra kabeln på utsidan huset till dom flesta av rummen jag skall dra till. Tänkte köpa en hel rulle.

Tänkte höra om nån har tips på vart jag köper billigast. Helst en länk direkt till produkten(så jag inte kan göra fel).
Måste man ha kabel för utomhusbruk?
Och sen fattar jag inte det här med motstånd i kabeln heller. Hur skall man tänka där.

Med vänlig hälsning, Jonas
 
Hej, tips på bra pris får jag lämna åt andra, men vad det gäller "motståndet", eller dämpningen, så ökar den med längden på kabeln. Vid långa installationer använder man en grövre koax.
Försök få så korta sträckor som möjligt, men det går också att sätta in förstärkare för att kompensera för förlusterna i kabeln.
Utomhus måste du använda kabel som tål uv-ljus.
 
Köpte min på digitalboxen
 
Vad händer om man använder en kabel för inomhusbruk ute?
Är ju hyffsad prisskillnad.
Utomhus kabel på conrad 19kr/m
Inomhus kabel direktronik 3,85kr/m
 
tomtend skrev:
Vad händer om man använder en kabel för inomhusbruk ute?
I grova drag:
Ytterhöljet torkar och spricker, vätan kommer åt skärmen, skärmen oxiderar sönder.
 
Jag tror att det kan råda lite begreppsförvirring här, jag är inte så säker på att "motståndet" som tomtend nämner är kabelns förluster utan det kan nog vara dess impedans som avses (den anges ju i ohm, och ohm brukar folk tänka "motstånd" om).

Transmissionsledningar har en "karaktäristisk impedans" och för att man ska få optimal överföring så ska den matchas med enheterna som är anslutna i respektive ände. För TV-antenn brukar det vara 75 ohm som gäller. Det finns också koaxialkabel för 50 ohms impedans (det är vanligare vid kommunikationsradio och liknande). (Eller ja, det finns flera varianter, men 50 och 75 är de vanligaste man råkar på.)
 
Demmpa skrev:
I grova drag:
Ytterhöljet torkar och spricker, vätan kommer åt skärmen, skärmen oxiderar sönder.
Men hur länge tar det?
Går ju byta kabeln några gånger för den prisskillnaden.

Och det mesta av kabeln kommer att vara på norrsidan av huset. Så det blir ju inte direkt solljus iaf.
 
Monteras kabeln någorlunda skyddat (t.ex. under takfoten där den inte utsätts för direkt solljus och regn) så tror jag den klarar sig rätt länge. Men prisskillnaden får ju också vägas mot jobbet med att byta ut den. Även om kabeln är billigare så är ju arbetstiden inte helt "gratis" (även om man gör jobbet själv så hade man ju kunna gjort nåt roligare av den tiden). Och tänk om kabeln pajar mitt i vintern, inte så kul att akut stå i snöstorm och byta kabel bara för att familjen inte vill missa nåt TV-program? :)

(Fast jag hade nog kört på inomhuskabel själv. Men jag lär aldrig mer dra antennkabel över hela huset, jag har en antennkabel till TV-servern och sen är det nätverk till alla TV-apparater.)
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.