Fick lite info.

Införande av ECO-drift
Införande av påminnelsemeddelande om att produkten ej får tvättas med vatten
Införande av påminnelsemeddelande om att batteriet ska laddas fullt inför vinterförvaring
Införande av inställning Land
Införande av nya felmeddelanden för batteriproblem
Minskad risk för felmeddelande Batteriproblem 30
Minskad risk för felmeddelande Elektronikproblem 501
Minskad risk för felmeddelande Lyft och Krock när klipparen ska lämna laddstationen
Flera mindre förbättringar i mjukvaran (beskrivs ej i detalj i detta SB)
 
Vad heter senaste firmware till gardenan ?
 
4.02 tror jag det var.
 
Min lokala Team sportia affär tar 300:- för uppdateringen... Frågan är bara är det lönt ??
 
Jag tänker vänta till nästa år i samband m servicen där det ingår. Min funkar så bra, så det behövs inte.

If it ain't broke, don't fix it. Typ...
 
Vad betalade du för servicen ?
 
Jag servade den inte i år, då den bara gått en månad i drft. Men 1100 vill jag minnas att de ville ha.
 
1100:- :wow: Rena stölden !!!! Det kostar det att serva en mindre bil ju...:sly:
 
Ptja, dra av 300 för mjukvaran, så ere inte mycket timpeng kvar.

Detta ingår:
Knivar - byte Omtätning av chassi Programvara - uppdatering Autocheck Säkerhetskontroll Rengöring

P.S Min Smart (liiiiten bil) kostar 4.200 att serva. Lilla servicen. Här snackar vi stöld. D.S.
 
OpiMaza
davidgp skrev:
Ptja, dra av 300 för mjukvaran, så ere inte mycket timpeng kvar.

Detta ingår:
Knivar - byte Omtätning av chassi Programvara - uppdatering Autocheck Säkerhetskontroll Rengöring

P.S Min Smart (liiiiten bil) kostar 4.200 att serva. Lilla servicen. Här snackar vi stöld. D.S.
Hur kan man ta 300 för mjukvaran, det låter som stöld för mig iallafall.
 
OpiMaza skrev:
Hur kan man ta 300 för mjukvaran, det låter som stöld för mig iallafall.
Ta emot maskin, skriva in i verkstadssystem: 5 min
Mek plockar fram maskin, kollar arbetsorder: 5 min
Grovrengöring, koppla upp mot dator: 5 min
Kontrollera vilka servicemeddelanden och uppdateringar som modellen berörs av: 5 min
Läsa in ny mjukvara: 3-6 min
Autotest för att kolla att allt funkar: 5 min
Skriva servicerapport och meddela kund att maskinen är färdig: 5 min
Iordningställande av bänk inför nästa reparation, plocka tillbaka verktyg: 5 min
Lämna ut maskin, förklara vad som gjorts och ta betalt. Småsnacke lite för att inte verka dryg: 5-10 min.

Tidsåtgång enbart programupptadering, rätt gjord: ca 50 min. 300 spänn för det ger en timpenning på 360:- inkl moms. Låter jäkligt billigt tycker jag. Bilfirmor ligger väl på ca 12-1500...

Vet inte vad du jobbar med, men antar att det inte är välgörenhet det heller.
 
  • Gilla
Micke_vb
  • Laddar…
OpiMaza
Nonkan skrev:
Ta emot maskin, skriva in i verkstadssystem: 5 min
Mek plockar fram maskin, kollar arbetsorder: 5 min
Grovrengöring, koppla upp mot dator: 5 min
Kontrollera vilka servicemeddelanden och uppdateringar som modellen berörs av: 5 min
Läsa in ny mjukvara: 3-6 min
Autotest för att kolla att allt funkar: 5 min
Skriva servicerapport och meddela kund att maskinen är färdig: 5 min
Iordningställande av bänk inför nästa reparation, plocka tillbaka verktyg: 5 min
Lämna ut maskin, förklara vad som gjorts och ta betalt. Småsnacke lite för att inte verka dryg: 5-10 min.

Tidsåtgång enbart programupptadering, rätt gjord: ca 50 min. 300 spänn för det ger en timpenning på 360:- inkl moms. Låter jäkligt billigt tycker jag. Bilfirmor ligger väl på ca 12-1500...

Vet inte vad du jobbar med, men antar att det inte är välgörenhet det heller.
Ok, jag kollade på i ca15 minuter när min 305 uppdaterades och alla tester gjordes men men jag ska inte tävla.
Jag gjorde upp med min lokala järnhandel när jag köpte min maskin förra året att jag ville ha alla nya mjukvaror kostnadsfritt.

Sen kan man väl tycka att om man gör en service så ska väl nya mjukvaran ingå.
 
Ni som kör med nya 4,02 får gärna skriva några rader här och tala om hur den fungerar. Själv tyckte jag att min maskin blev slöare med 3,02 än med 2,02.
 
Är det samma programversion både till R40li, R70li och R160 ?
 
OpiMaza skrev:
Ok, jag kollade på i ca15 minuter när min 305 uppdaterades och alla tester gjordes men men jag ska inte tävla.
Jag gjorde upp med min lokala järnhandel när jag köpte min maskin förra året att jag ville ha alla nya mjukvaror kostnadsfritt.

Sen kan man väl tycka att om man gör en service så ska väl nya mjukvaran ingå.
Jo, men då gjorde de antagligen hela grejen medan du väntade. Oftast finns inte tid för det i högsäsong, utan jobben måste planeras in i kösystem. På min uträkning har du ungefär de 15-20 min som själva uppdateringsjobbet tog för dig med, men det är ganska mycket administration runtomkring på reparationer vid inlämning, och någon ska ju betala det.

Vi har fria uppdateringar på de maskiner vi själva sålt, men om den är köpt någon annanstans får kunden betala den tid det tar. Vi loggar varje jobb med incheckning/utcheckning, så vi har ganska bra koll på tidsåtgången.

En full service med rengöring och omtätning snittar på 1,5 h om allt går som det ska, så de 1100:- som benämns som "rena stölden" tidigare i tråden är fullt rimligt, nästan i underkant faktiskt.

Vi tar inte betalt för "programvaran", utan det är nog snarare en missuppfattning av davidgp eller en otydlig förklaring av dennes åf. Programuppdateringen ingår i servicetiden, men om man enbart ska uppdatera och inte göra något annat är 300 relativt billigt enligt mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.