Saxat från 2012 års lev-deklaration. Bör väl stämma någotsånär.


Ytterväggar: Fabriksproducerade storblock med 240 mm regelverk. Ytterpanel med lockläkt,
Mineralullsisolering i två skikt. Dubbla skivmaterial på insidan – spånskiva och gips. Allt utvändigt trä är linoljegrundat.
(Extra regelverk med isolering 45 mm fanns som tillval, men det såg jag för sent och det kostade en hel del, så fasen vet om jag tagit det ändå.)
Innerväggar: Regelverk 45x70 med spån + gips och 45 mm isolering.
Fönster: Elitfönster (1,2 i u-värde, tror jag), vitmålade med 3-glas isolerruta, energiglas
Tak Innertak gipsplank, glespanel och 450 mm lösull.

Som standard kör de f.ö. med: Jord/bergvärmepump IVT HEC.

Golvvärme i plattan, som är 10 cm med 300 cellplast under.

Fönster... äh, jag kör hela skiten lika gärna:
Norr: 2 st 8*15, 2 st 11*13, 1 st 5*8, 3 st 9*12 (övervåning) samt två små högsmala ytor på ömse sida om ytterdörren
Öst: 3 st 8*15, 2 st 11*12 (övervåning)
Syd: 2 st 11*12 samt ett Hajomparti om 26*21
Väst: fönsterdörr 10*12 med normalstor fönsteryta, 2 st 11*12 (övervåning)

Tack för att ni är så engagerade, btw. :)
 
Nu är jag tyvärr inte så engagerad att jag sitter och räknar ihop fönsterytorna åt dig,
så jag lämnar bara en allmän kommentar :)

Det låter som att det är en av de etablerade husleverantörerna som har stått för konstruktion och byggande av ditt hus.
Då tycker jag det är ganska märkligt att de levererar ett hus, som inte uppfyller våra byggnormer med avseende på energiförbrukning. Hur långt menar de att deras ansvar för den levererade produkten sträcker sig?
Hade det hela varit OK om ni valt deras "standard"-värmepump i stället för vedpannan :x

Men hur skall ni gå vidare nu är ju den viktiga frågan?
Husleverantören borde ju ha några idéer om hur problemet skall lösas.
Eller har ni själva stått för design, konstruktion och alla beräkningar och hustillverkaren har bara varit materialleverantör?


PS
Det hör verkligen inte hit, men jag har ett snart fyra år gammalt hus.
Varken före byggstart, under bygget eller efter det var klart har kommunen begärt någon redovisning av energiförbrukning, beräknad eller verklig.
Vi lever tydligen i skilda världar.
 
Har jag räknat rätt är det lite drygt 25 m2 i fönsteryta.

Jo, det är en etalerad om än relativt liten tillverkare med överlag god standard. (Jag är noga med nyanser och ser egentligen ingen anledning att nämna vilka, så länge de inte gjort något radikalt fel.)

Jag ska fråga dem hur kalkylen sett ut med deras pump, och vad de tror är problemet. De har ju ex. inte FTX som standard i sina hus heller.

Jag har gjort den grundläggande ritningen, och sedan har deras arkitekt ritat ordentligt och han och jag filat ett gäng vändor. Men alla beräkningar, utförande, laster, standard et.c. ligger hos dem. Vi står bara för saker utanför huset (väg, vatten, el/tele, avlopp, värme i maskinhall) och har köpt nyckelfärdigt hus + entreprenad av dem.

Intressant PS där... jo, kommunen tog upp det på byggsamrådet i mitt fall. Och ja, nästan lite skrämmande att det kan diffa så.
 
Fick det här svaret med lite mer info nu.


Hustillverkarens konstruktör:

Hej igen.
Ställde frågan till vår konsult som gör E-beräkningarna.
Se nedan.
Så som de räknar kommer vi nog få svårt att klara kraven!??
Bifogar info om våra hus.

U-Värden (W/m²,Cº)
Grund: 0,11
Yttervägg:0,18
Fönster:1,2
Ytterdörr: 1,11
Tak 450mm lösull: 0,09
Snedtak 250mm Lösull: 0,13


Energikonsult:
Jag skulle säga att om vi har FTX-ventilation, solvärme för att värma varmvatten så finns det en chans att vi klarar kraven.


Handläggare på Ale kommun:
Hej Thomas!
Nej, jag kan inte se något problem med ditt upplägg. Eftersom du har en vedpanna (som räknas som annat uppvärmningssätt än elvärme) för permanent drift så räknas inte eleffekt för tillfällig reserv in i energibalansberäkningen enligt BBR 9:12 (elvärme). Du får inte förbruka mer än 90 kWh/m² boyta och år.
Be dom att specificera vad som skulle få energibalansberäkningen att överskrida gällande värde.


Många olika bud, alltså, men hyggligt lovande svar från kommunen, i alla fall. Vad tror ni, spontant?
 
Jag tror som energikonsulten.
 
Oavsett spekulationer måste du ta fram en energibalansberäkning som visar att du klarar kraven.
Börja med att räkna på ditt nuvarande upplägg och se vad resultatet blir. Funkar inte det lägg till FTX och se vad det ger.
Om kostnaden för en beräkning kostade 4tkr borde inte en ny körning med FTX kosta mer är 1tkr då stor del av arbetet ligger i att sätt upp huset i beräkningsprogrammet.

Spontant kommer det inte att fungera utan FTX men solfångare känns som överkurs.
 
Tack för tankar. Det som känns lite märkligt är att min handläggare, som verkar väldigt påläst vad gäller gränsvärden, byggnationer och regelverk överlag, inte verkar se något problem. Hustillverkaren verkar dock inte vilja göra beräkningen, så jag får nog leta vidare isf. Själv har jag alldeles för lite på fötterna i dagsläget, även om jag läser i tipsfliken på energiberäkning.se tror jag inte jag vare sig vill eller hinner ge mig på det själv. Det verkar dock som jag inte måste ha inne beräkningen för att få startbesked, vilket onekligen var positivt.
 
Viktor Cz. skrev:
...men solfångare känns som överkurs.
Överkurs?
Det borde väl vara rimligt att titta på ROI och avskrivningskostnader också.

Felet med kåken är väl helt enkelt att det är ganska tunn isolering och fönstren är bara av "standardklass".
Fönsterytan i sig är liten, 14% av boyta, själv har jag 16% och tycker jag har "normal" fönsteryta.
På något sätt måste ju energin som rinner ut genom ytterväggar och fönster återskapas.
Ett FTX-system hade naturligtvis hjälpt upp situationen, men allt kostar.

Hur vore det att sätta in en frånluftvärmepump, som ju är nästan standard i nya hus?
Man skulle rent krasst kanske också kunna säga:
Skruva ner ventilationen till 1/3 av normen så är förbrukningen OK.
Men så får man naturligtvis inte räkna.

Tittade just på vad Smålandsvillan säger http://www.hus.se/trahus/smalandsvillan/
Ungefär samma väggkonstruktion och fönster.
De säger att energiåtgången är mellan 44 och 51 kWh/m2 och år i syd/mellansverige.
Men samtidigt skriver de att husen har både FTX och frånluftvärmepump, och det går ju inte riktigt ihop.

Förstår att allt verkar förvirrande nu. Hoppas verkligen att ni får rett ut det!
 
Men jag fattar fortfarande inte. Något känns väldigt galet i hela problem-ekvationen. Hur kan en vanlig värmepump (för vaddå, 50, 75 papp?) som leverantören säger "klara energikraven med råge" i min typ av hus, dessutom utan FTX, när en vedanläggning för 150, 175 000 inte gör det? Något känns helt galet där. Hade det stämt hade ju varenda människa köpt billiga värmepumar. En VP drar ju mycket mer el än såväl jord/bergvärme som en vedanläggning gör. En vedanläggning är snål, och står dessutom för den i särklass billigaste uppvärmningen som finns. Jag vet att det vi talar om inte primärt är uppvärmningskostnaden utan hur mkt som läcker ut, men det känns inte som det enbart kan handla om hur mycket som går ut genom fönster och väggar - då hade inte deras standardpump klarat kraven så lätt. Antingen överdriver de något kopiöst och/eller talar i egen sak, eller så vet jag inte.

Men visst, precis som det sagts, jag måste skaffa värden. Men något är fel. Jag vägrar köp att en billig VP som är skitdyr i drift elmässigt, är bättre än en vedanläggning för det tredubbla. Eller så är det något seriöst fel på hur reglerna är utformade. Man måste väl ändå ta hänsyn till hur mycket ett uppvärmningssystem drar och inte bara se till vad som går ut? Som sagt, annars hade ju varenda nybygge i landet kört passivhus med värmepumpar. Typ.

Jag är jättetacksam för alla tankar, det känns bara lite frustrerande och bakvänt, Som det låter känns det som jag skulle kunna installera en värmepump för en fraktion av priset för min anläggning, och klara kraven. Jag vägrar tro att det stämmer. Men bäst är väl att kontakta någon lev. av panna. Synd bara, eftersom jag tänkt köpa delarna fristående för mycket mindre pengar och sedan låta en röris installera. Men nu måste ju någon bidra med info och/eller göra beräkningen också. Suck.
 
Jag håller med dig Thomasp och förstår din frustration.

Men jag inbillar mig samtidigt att hela energi/energibesparingskonsultbranchen är fylld av lycksökare som inte vet särskilt mycket, men ser det som en guldgruva att kunna håva in några tusenlappar för en timmes arbete.

Men vad som också stör mig är att kommunen kräver denna energibalansberäkning innan huset är uppfört.
Det kan ju inte bli fråga om annat än teoretiska data då.

Om det i efterhand visar sig att man inte klarar någon norm så åtgärdar man det då.
Och hur skall de veta hur mycket ved du lassar in i pannan?

Du måste helt enkelt hitta en vettig "energikonsult", men hur man gör det har jag ingen aning om.
Du får nog höra dig för, och jag tycker att hustillverkaren borde kunna hjälpa till lite mer.


Detta tillförde inget i sak, men jag vill egentligen bara säga att jag håller tummarna för dig!
 
Tack KOW, det värmer, för att köra en ofrivillig göteborgsvits. :)

Dock, jag skrev det nog ovan, verkade ju kommunen ge mig uppskov med beräkningen. De verkade inte ha som absolut krav att ha den inne innan vi får startbeskedet, trots allt. Jag tror dock att det är mer eller mindre standard, så det är nog inget konstigt i sig. Handläggaren har överlag varit duktig och hjälpsam. Relativt petig eller iaf noggrann, men hjälpsam.
 
Ja det kan verka konstigt att en flvp klarar kraven men inte en vedanläggning. Det beror helt enkelt på hur byggreglerna är utformade.
Boverket värderar el för lågt i BBR jämfört med värme. Detta leder till att husfabrikanterna fokuserar på värmepumpar pga relativ låg investeringskostnad och möjlighet att isolera huset mindre jämfört med om annan uppvärmningslösning används.
 
Jo, så verkar det ju vara. Det hade väl varit mer rättvist om man sett till helheten. Jag försöker tänka på lång sikt, och för mig känns det pantat med en flvp som drar flera gånger mer el än en vedpanna eller ens jordvärme. Det ska alltså vara bättre att sätta in en el-slukande maskin än något som värmer upp billigt, bara för att vårt hus annars läcker för mycket värme? Märkligt. Vi bor på landet med skog och brukar redan gemensamt med farsan, dessutom.


Helt plötsligt ska man börja räkna på vad som är mest prisvärt: isolera mer, byta fönster, sätta in ftx, byta värmekälla helt - när vi nästan var färdiga. Det suger. Dessutom började de tillverka huset utan att jag hade godkänt det, så isoleringsvalet är redan borta.

En kompis snackade om en granne som hade frånluftsluftåtervinning till sitt tappvarmvatten. Använd luft boostade alltså vattenvärmen (via varmvattenberedaren?) Det låter jätteintressant, särskilt som vi kommer ha en vvb för tappvarmvattnet inne i huset (och vedpanna i maskinhall med kulvert för varmvatten till golvvärme och radiatorer). Jag vet inte alls vilken effekt det ger dock, om det är svårt eller vad det kostar. Har för mig att var rätt säker att det var billigare än FTX, dock. Någon som vet mer om det får gärna tipsa. Just nu är jag jäkligt rådvill.
 
Jag tror ditt problem är dels att du inte har återvinning på frånluften mha FTX eller FLVP och att du har el VVB. Sedan är det väldigt få som bygger nytt med veduppvärmning idag och reglerna är helt enkelt inte anpassade för det och folk kan inte räkna på det. Särskilt nyckelfärdiga kataloghus är i princip byggda runt en FLVP nuförtiden med precis lagom med isolering för att klara kraven.

En lösning som borde kunna "rädda" dig är en värmepumpsberedare typ denna:
http://www.nevica.se/indol-varmepumpsberedare/indol-300-varmepumpsberedare/

(lite billigare här http://www.byggmax.se/varme/varmepumpar/varmvattenpump/varmvattenpump-p64120001)

Det är som en FLVP som bara gör varmvatten. Den ersätter den vanliga VVB och ev den mekaniska ventilationsfläkten och borde iom det inte ge någon större merkostnad. Modellen ovan har stöd för solslinga och kanske kan man mata in "kulvertvatten" den vägen också.

Nu är ju detta inte det mest kända märket och en relativt ny/udda produkt, det finns ett par här på forumet som har en och är nöjda, men det kanske är värt det för få huset godkänt även om den havererar efter ett halvår.
 
En pannanläggning drar också energi, inte el dock men varje m3 ( fast ) motsvarar 2000-2500kWh och i BBR tar man inte hänsyn till vartifrån energi kommer.
Så har du ett hus utan återvinning och relativt normalt klimatskal så kommer du förbrukar mer ved och denna räknas också in i energiberäkningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.