Ska precis sätta igång med att skriva ett examensarbete, och ni kan hjälpa mig!:)
Någon byggherre som har erfarenhet av att det är ex. dyrt, krångligt, luddigt eller liknande med att anställa en kontrollansvarig samt att upprätta kontrollplan med denna? Jag riktar mig främst till engångsbyggare eller "mindre" byggen. Alla åsikter osv uppskattas:)
 
Mikael_L
Ok tack. Hur flyttar jag tråden? Till att börja med så vill jag bara höra generella åsikter och inte intervjua någon
 
Generell åsikt från en självbyggare är att precis som med byggfelsförsäkringen är kontrollansvarig/kontrollplan inte mycket mer än en stämpelavgift tyvärr. För den som bygger med entrepenör är det nog mer behjälpligt med en KA...men då borde regelverket ändras så att KA måste vara totalt obunden från entrepenören, och ha ett uttalat uppdrag att kvalitetssäkra och granska arbetet, beräkningar, utförande etc...lite mer som en besiktningsman under arbetets gång.

För egen del när man sliter sig blodig för att göra kvalitativa saker åt sig själv, och sen tvingas betala en KA för att han ska skicka in kontrollplaner som jag skrivit under, till kommunen...det är mer irritationsmoment än hjälp. Tack och lov har jag en vettig KA som åtminstone självmant gett mig rabatt eftersom han har så lite att göra med mitt bygge:)
 
tack Forbo!!!!:):) jo jag förstår vad du menar! Gott me lite rabbat, kan väl behövas då en KA tar omkring 700-1000/h. Min handledare är en erfaren KA, han nämnde att det är vanligt att KA prioterar jobb åt entreprenader då det jobben flyter på bättre och är mer uppskattade mm från deras sida än vad det är från byggherrar som utför det mesta själv. Så något bör kunna ändras när det gäller de nuvarande reglerna osv!
 
byggingenjör_johan skrev:
Men måste inte KA redan vara obunden från entrepenaden?
Det är möjligt att eglerna är lite bättre nu efter KA blev kontrollansvarig, men min känsla är att det fortfarande är luddigt och att flera KA är knutna till husföretagen.
Tror det är viktigt att göra skillnad på typen av hus, entrepenadform osv, i vissa fall är KA nog väldigt viktigt och bra att ha...och i andra sammanghang helt meningslös pappersexercis
 
  • Gilla
byggingenjör_johan
  • Laddar…
Det är inte så komstigt att man som KA hellre jobbar åt företag än åt privatpersoner. Företagen har utbildat folk, oftast, som sköter byggena och håller koll. Dom vet åtminstone vad man menar om man påpekar nånting.
En privatperson som bygger sitt drömhus kan ofta ingenting och är helt utlämnad till entreprenören. Då vill dom använda KA som bollplank.

Det är inte en kostnad man specar i offerten, och jag gissar att folk blir lite upprörda om man fakturerar 2h extra i veckan/månaden för telefonsamtal och mailkontakt.
 
  • Gilla
byggingenjör_johan
  • Laddar…
Problemet är väl att kunna rikta om kontrollplanen så den ska gynna och passa alla former av byggnationer/byggherrar!? Forbo: ja efter nya PBL 2011 så ska KA vara obunden men som du nämner så är det säkert så att de ofta är "uppbundna" av husföretagen, har ni någon aning om vad som skulle kunna åtgärda detta "problem"? Ricken: menar du att KA skriver i offerten de olika kostnaderna beroende på vad de gjort? Lämnar de oftast offert och inte löpande? Tusen tack för era åsikter och svar!!! :)
 
Det där om att KA är knutna till husföretag gäller bara om byggherren godkänner det. Han står fritt att välja vilken (certifierad) KA som helst.
Har husföretaget invändningar tycker jag man redan där skall känna den unkna lukten och hitta ett annat företag...
 
  • Gilla
byggingenjör_johan
  • Laddar…
haavard skrev:
Det där om att KA är knutna till husföretag gäller bara om byggherren godkänner det. Han står fritt att välja vilken (certifierad) KA som helst.
Har husföretaget invändningar tycker jag man redan där skall känna den unkna lukten och hitta ett annat företag...
Man ska nog lägga in en brassklapp om att det här med att bygga hus är något de allra flesta bara gör en gång i sitt liv..och att förstå reglerna och funktionerna är knappast helt självklart. Om hus-säljaren rekommenderar en KA så tar nog de allra flesta det förslaget utan att förstå hur det hänger ihop.

TS: Angående hur åtgärda problemen: Tror att regelverket måste göras om så att KA för småhus är en separat funktion som tillhandahålls av kommunen..dvs ett återinförande av byggnadsinspektörer. Möjligen detsamma för stora entrepenader också.
 
  • Gilla
byggingenjör_johan
  • Laddar…
Ja när det gäller stora entreprenader så är det väl bara att titta på de ca. 1000! tak som rasade eller allvarligt skakades under de snörika vintrarna för 1 - 2 år sedan. Det var idrottshallar, köpcentra osv. De taken blev inte överbelastade av snö, de höll inte för vad de skulle klara om de varit konstruerade/byggda enl. de normer som finns.

Det i kombination med raset i Kista Galleria när de monterade en underdimensionerad balk, placerar ju svensk byggindustri i U-landklass. Sådant är man ju lite mindre förvånad över att det händer i länder med extrem korruption. Men i ett land som Sverige...
 
  • Gilla
byggingenjör_johan
  • Laddar…
#hempularen ja det stämmer helt klart det du beskriver med alla ras, men menar du att det skulle ha något me kontrollplanen-PBL att göra, att det inte funkar som det ska me KA osv?
 
Du borde ju ta kontakt med någon som ska bygga och sitta med på några möten och höra hur det går till.

Vart i landet är du?
 
Tycker Forbo har fel.
Det är mer motiverat med ka för självbyggare än för entreprenörer.
Anledningen till ka är att säkerställa att vissa kontrollmoment blir kontrollerade,vilket dom flesta byggare har
rutiner att göra samt kunskapen om byggnation i övrigt.
En självbyggare har kunskap och rutiner för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.