När man kommer in på ev. separerande av jord och noll i centralen, så kanske man skall passa på att påpeka att det är en extremt farlig operation. Om man i okunnighet skulle få för sig att släpppa på strömmen när skenorna är separearade så får man slumpartat mellan 0 och 400V i vägguttagen i huset, och det finns åtskilliga exempel på hus som brunnit ned i det läget,

Detta är alltså inget för en hempulare såvida man inte vet ALLT om hur tre fas fungerar.
 
Har man 4-ledar system får man abolut inte sära på noll och jordskena
 
Vad har vi då "NOLLSKRUVEN " till? just för att mäta OCH JFB bryter nollan när den löser!

Det är skyddsjorden (och naturligtvis PEN) vi aldrig ska bryta.

Prototypen
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
I mitt proppskåp ( Det innomhus ) är det en över bryggning mellan jordens o nollans skena.
OK eller ????


OK, om du inte har jordfelsbrytare, med JFB (som täcker hela centralen) ska dessa skenor vara separerade.
Jag kom just på att jag kanske måste rätta mig själv, separerad jord och nolla i centraler är det väl (endast) då det är en undercentral till en huvudcentral som har JFB ? rätt/fel?
 
Vad jag försökte förmedla är att om du bryter förbindelsen mellan nolla och skyddsjord (vilket samtidigt innebär att nollan bryts från PEN. Den blir alltås hängande fritt, flytande). Om du du i det läget slår på spänningen i centtralen igen (typ glömt återansluta nollan). Så kommer potentialen på nollan att driva fritt. Den blir helt beroende av vilka strömmar som tas ut på olika faser i huset. Spänningen i ett givet väggutatg blir då slumpartad (spänningen mellan en fas och den flytande nollan). Då kan man få ex. 400V i ett uttag med resultat att kanske Tvn brinner osv.

Om man inte kan sin trefas tillräckligt väl för att inse detta så bör man inte ge sig in i centralen. Att bara "veta" att nollan skall vara ansluten eller ej men inte varför bäddar för olyckor. Jag har varit med om en sådan incident i verkligheten, när jag var orförande i en brf. En elmontör som glömde koppla PEN till en stigarledning i en trappuppgång, ingen brand men nästan allt elektriskt i 28 lägenheter förstördes, det blev rökskador från brinannde TV apparat i en lägenhet. Elfirman ville inte erkänna att de gjort något fel, men tog utan diskussion hela kostnaden. Troligen utan att blanda in sitt försäkringsbolag, för då hade det blivit åtal.
 
Ja hempularn du har helt rätt, har man inte rätt substans bakom pannbenet ska man inte syssla med farliga saker. Som du skriver så var det en som förstog sig på trefassystemet som ändå klantade till det.

För isolationsmätning MÅSTE man lossa nollskenan och koppla den med alla faser för att kunna isolationsmäta. Sedan MÅSTE man återansluta nollan till PEN eller annan inkommande nolla.

Prototypen
 
HEJ
Bra att min elcentral var OK ( Jord o nolla med överbryggning )
Har haft spis (3-fas) på övervåningen i ett litet extra kök. Bygger om det till en liten tvättstuga. Fas 1 till tvättmaskin. Fas 2 till torktumlare. Fas 3 till eluttag i två andra rum. Då taklampa o elutag redan fans där. Har kompleterat med jordkabel. Alla kablar 2.5 mm. Tvätt,tork =16 amp. Tar dit en El-gubbe som får titta på det innan jag startar maskinerna.
MVH
 
Annas kan kanske en vägguttagsprovare vara ett alternativ?
Men den ger nog inte besked om det är en "fuljordning", då får man mäta som beskrivits tidigare.

50249.jpg
 
den var ju smart, sådan ska jag införskaffa!

ok, nu är det så här att jag gärna hade kunnat mer när det gäller el,
så vad tror ni om detta;

Jag har en gäststuga som jag ska dra el till för att driva en frys och 3 lampor á 60 watt och 3 lampor á 40 watt...
har en säkring på 10 amp som bara är belastad med ett element på 750 watt samt en 25 watts lampa, tänkte dra ifrån denna inomhus via vanlig stickpropp en kabel som går ut, längs husväggen och upp till en vajer som går mellan husen fram till gäststugan.
Här sätter jag en hane på sladden igen men annat utförande (se bild) och sätter ett uttag enl likadant uförande på bilden på gäststugan.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382064
inuti gäststugan sätter jag sedan ett vanligt uttag direkt på insidan sedan.
voila! så har jag el... eller?

anledningen till att jag ville veta om jag har jordat eller inte var för att jag tänka sätta en separat jfb ( http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=381920 )

funkar det med denna kabel då tro?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=389187

Så, jag tänkte (kanske inte tillräckligt långt enligt vissa här) att detta skulle funka, belastningen skulle klara sig inom ramen för vad säkringen klarar, och med dragningen så borde det inte bli så krånligt.
Jag ska förhoppningsvis bygga om snart och därför vill jag inte rodda om all el i nuläget.

Vad tycks?
 
jag vågar inte uttala mig om själva principen med lite "halvfast" istallation utomhus, kanske är tillåtet.

MEN du skriver att du skulle sätta en hane på sladden som kommer till gäststugan, menar du allvar!? Vad händer om någon drar ur den och slickar på stiften?

Kabeln du länkar till är ev. lämplig för utomhus dragningen, men jag har för mig (vet inte säkert för jag är ej behörig) att man inte får använda den för annat än fast installation, dvs inte montera en stickpropp i änden, fast där kan jag mycket väl vara för negativ.
 
hempularen skrev:
MEN du skriver att du skulle sätta en hane på sladden som kommer till gäststugan, menar du allvar!? Vad händer om någon drar ur den och slickar på stiften?
Se där ja, skrev innan jag tänkte :surprised:... givetvis ska jag inte göra så!
det ska ju vara tvärt om!
 
HeHe efter tapetsering plockade förgående ägare upp jord/ojordade kontakter efter eget behov och tycke.
Måste gå ijenom hela huset nu känns det som. >:(
Till saken är också att väggen mellan köket och ett annat rum är borttagen så att förekomsten av framdragen jordtråd bakom uttagen är ungefär 50/50 :-/
Var vaksam på detta om du köper ett hus som har nya tapeter!
 
ingen som har någon bra åsikt att komma med om min tilltänkta koppling? :-/
 
Inte behörig heller, men ändå..

Är det bara en temporär, tillfällig lösning eller hur permanent har du tänkt att den skall vara?
Hur långt avstånd är det mellan uttaget du tänkt använda och gäststugan?
Hur stor är frysen, d v s hur mycket ström drar den?

EKK på vajer tror jag inte på, utan snarare gummikabel på marken.  

Om det är en tillfällig lösning, så är ju en riktig kabelvinda med gummikabel det första jag kommer att tänka på. Undvik kontakter utomhus.

Och självklart en portabel jordfelsbrytare.
 
S
swecul skrev:
ingen som har någon bra åsikt att komma med om min tilltänkta koppling?  :-/
Jodå! Du får inte montera stickpropp på din tilltänkta kabel och du får heller inte ansluta din lilla stuga med en stickpropp heller, den ska vara fast installerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.