Tack krilleman_215 för genomgången! Jag tycker det har funkat bra med de kopplingsset jag köpt, och har inga direkta funderingar på att hyra/låna pressmaskin i dagsläget.

En total off-topic fråga är hur man kommer från R20 nippel till R25 nippel på enklast möjliga vis? Känns som en superlätt sak, men en bussning som jag vill använda ger en väldigt liten "platt" yta i slutet. Jag ska gå på med kopplingsset för alupex som tätar mot slät ände, och tycker den kanten ser för liten ut som finns på R20->R25 bussning. Har ni någon bra input?

Är det muff och dubbelnippel R20->R25 som gäller?
 
Krilleman
Vad har du köpt för kopplingsset?

Har bussningen för liten plan yta så har du inte så många alternativ. Det du nämner är det lättaste då.
 
  • Gilla
pette_rsson
  • Laddar…
Krilleman
Men dessa halvkopplingar (alltså inte kopplingsset) kan du inte använda på vanliga klämringskopplingar! (Vilket jag trodde du menade i tidigare trådar)

Hur ser dessa ut? Har den medföljande "stödhylsa" som går i röret?
 
  • Gilla
pette_rsson
  • Laddar…
Ja, du har helt rätt. Jag har även några sådana här:
http://www.rinkabyror.se/artikel/klamringshalva-pal-pex-25/?select=true och dito för 16mm PAL rör.

Denna fråga var som sagt en off-topic fråga då det bara är "starten" på slingan, och sedan blir det klämringskopplingar resten, där jag använder klämringshalvorna (ovan) på PAL röret.

Dessa halvkopplingar jag tidigare nämnde har klämring, en stödhylsa som går in i röret (samt sväljer toppen av röret på utsidan också) samt en fiberpackning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.