M
Tänk er ett uterum, ca 5 x 15 meter. Nedre halvmetern är fasadtegel både invändigt och utvändigt, resten är stomme och väggar i vattentåligt material och även golvet. Stor saltutfällnigsproblematik på insidan av fasadstenen, aldrig åtgärdad och det är dags för en ordentlig tvätt med saltsyralösning.

Problemet är att jag vill högtryckstvätta på muren efteråt och det rikligt. Räcker det med andningsskydd, skyddsglasögon, regnkläder och gummihandskar? Jag tänker mest på hur aggressivt saltsyran är mot huden och ögonen när det yr runt i detta lilla utrymme.

Tips mottages tacksamt.
 
Redigerat av moderator:
måste du använda syra? Jag har 13% blandning som jag häller i poolen och sådan dricka är inte speciellt rolig. Diskhandskar funkar inte och den fräter märken i betong.
 
M
Tja, jag kan ju forska lite mer och se om jag hittar något snällare, men alla murtvättmedel verkar innehålla saltsyra, en del även fosforsyra. Saltsyra är det som jag funnit funkar bäst vid saltutfällningar men dä vete fasicken om jag verkligen givit andra alternativ en ärlig chans. Hittar inget passande vid en snabb googling iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.