Hej!

Vi ska precis påbörja vårt nybygge och ska göra en energibalansberäkning. Tanken var att hustillverkaren skulle ombesörja det (för 4 000 kronor), vilket lät helt okej. Idag meddelande konstruktören att han inte trodde att vi skulle klara energikraven med vårt upplägg, och att det kanske är bättre om jag löser beräkningen själv, då vår värmeanläggning s.a.s. går utanför köpet av hus och entreprenad.

Nu undrar jag förstås massa grejer. Dels förstås varför han inte tror att vi kommer klara kraven. Hur gör andra som bygger nytt och eldar med ved, menar jag? För det förekommer ju.

Vårt planerade upplägg är på en höft:

1,5-våningshus i trä om 177,5; normala fönsterytor i norr, burspråk med relativt mkt fönster i öst , stora fönsterytor i söder. 1,2-fönster överlag.
Vedpanna om ca 50 kW, acktankar på 2-4 m3, el på 6 eller 9 kW som spets
Kulvert om ca 65 meter (KEJ teknik, dubbelrör)
Kulvertvatten till golvvärme nedervåning samt till radiatorer på övervåning
VVB inne för tappvarmvatten; ev. förvärmt av kulvertvatten (kan inte tekniken exakt)
Mekanisk frånluftsventilation (ej återvinning)
Överlag god isolering - standardhus av idag

Jag förstår att min fråga är svår eftersom det saknas detaljer, men det är så klart oroande att deras konstruktör inte tror att vi klarar kraven. Har mailat och frågat vad han tror är problemet men inte fått svar än.

Vidare funderar jag på om jag ska trycka på och försöka låta dem göra den ändå. Problemet med att byta firma som gör beräkningen är ju att lika väl som hustillverkaren behöver info om anläggningen, behöver ju ev. lev. av anläggningen massa info från hustillverkaren, så det känns som ur askan i elden att låta någon annan göra det. Jag har kikat lite på energiberäkning.se, men det var alldeles för många poster där jag inte har en aning om vad jag ska fylla i. Dessutom verkar bara med eller utan värmepanna finnas som alternativ, inga parametrar för vedanläggning.

Hur hade ni gått vidare? Jag kan väl begära ut saker som U/UM-värde, isolering, fönster m.m. från tillverkaren och till och med ev. försökt göra en själv, men tror inte de på kalkylen lär ju inte jag göra den bättre.

Mycket tacksam för tips! Det här riskerar ställa till det oväntat mycket, då vi planerar att sätta igång om ett par veckor och kommunen vill ha beräkningen innan vi får startbesked. Jag mailade dem idag och frågade om dispens baserat på att värmeanläggningen, oavsett utförande, ändå inte kommer hamna i huset.
 
Tror problemet är ventilationen utan återvinning. Varför inte välja FTX?
 
Tack för svar, Viktor. "För att det är ytterligare, vaddå, 40, 50 papp utanpå en värme/ventilationsanläggning som redan nu kostar 175-200 papp" är det korta svaret. Och för att kommunen sagt att det inte finns krav på återvinning. Men visst, skulle det visa sig att det är boven får jag kanske omvärdera.
 
Konstigt att kommunen säger att det inte finns något krav på återvinning. I dagen byggregler finns det väldigt få detaljkrav utan kravet är mer funktionsbaserade. Gällande energi är kravet satt på den totala energianvändningen, hur man löser kravet är upp till byggherren. Ett alternativ kan vara tjockare väggar och bättre u-värde på fönster för att komma undan FTX.
På siten www.energiberakning.se kan du själv testa lite olika konfigurationer på ditt hus.
 
Minns inte om det diskuterades specifikt, men jag frågade i alla fall om det och svaret inkluderade inte krav på återvinning, men däremot precis som du säger generella krav på totalanvändning. Så här sade handläggaren på min kommun bl.a:

"För bostäder som har annat uppvärmningssätt än elvärme och är beläget i Ale Kommun (klimatzon 3) får max 110 kWh/m² boyta och år förbrukas för uppvärmning.

Med elvärme menas uppvärmningssätt med elektrisk energi, där den installerade eleffekten för uppvärmning är större än 10 W/m². Exempel är berg-,sjö, jord- eller luftvärmepump, direktverkande el, vattenburen el, luftburen el, elektrisk golvvärme, elektrisk varmvattenberedare eller dylikt.
För dessa uppvärmningssätt får max 55 kWh/m² boyta och år förbrukas."

Vet inte om det är taget direkt ur BBR eller nåt specifikt för kommunen, men jag hoppas att det kan vara så att konstruktören inte kände till att det är 110 kWH/m2 för en vedanläggning och inte 55.

Nya fönster kostar ju en förmögenhet och huset är redan byggt, så isolering går inte. Även det var rätt dyrt. Skulle det inte vara så att det är 110/55-grejen som spökar, får jag se till andra alternativ som är mer prisvärda.

Har som sagt kikar på energiberäkning.se, men kan för få parametrar i dagsläget för att få ut något av den. Särskilt som den bara verkar ha VP som alternativ och man inte kan justera för 110/55 kWH.
 
För klimatzon 3 är kravet 90 kWh per kvadratmeter A-temp och år.

Spontant tror jag du får problem att klara kraven med vedpanna och utan FTX.
 
I inlägg #1 säger du att ni precis skall påbörja bygget och i inlägg #5 att huset redan är byggt?
 
HansR: vad är A-temp? Antar att det skiljer sig från de direktiv jag klistrade in, vilket i så fall skapar diffen mellan 90 och 110 kWH/m2?

haavard: bygget ska precis påbörjas, men huset står tillverkat i fabriken. Slarvigt av mig. Dags att gå hem från jobbet...
 
D09
Hur kommer det sig att en vedanläggning försvårar möjligheten att klara kraven?

Satte själv in en vedanläggning i höstas och stängde av frånluftspumpen. Mindre el, även om det går ved.

ImageUploadedByByggahus.se1396291664.598273.jpg
 
A-temp = uppvärmd yta (över 10grC).
 
D09 skrev:
Hur kommer det sig att en vedanläggning försvårar möjligheten att klara kraven?

Satte själv in en vedanläggning i höstas och stängde av frånluftspumpen. Mindre el, även om det går ved.
I de 90 ingår också kWh från ved.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09: ja, det är ju lite grand det jag undrar. Det känns lite som när man vinklar statistik för att visa X när det egentligen är Y som är relevant. Vår förbrukning kommer ju inte bli hög - kostnaden i el för att värma upp huset blir ju nästan obefintlig. Det är ju i så fall att vi s.a.s. släpper ut värmen som är grejen. Då är det ju inte förbrukning i ordets rätta bemärkelse, utan ej tillvaratagen energi.
Nu talar jag visserligen utan att ha alla kort på hand, men det känns så i alla fall. Får hoppas jag får tag på handläggaren på kommunen i morgon.
 
Västra Götaland tillhör klimatzon 3 och där är kravet på energianvändningen 90kwh/kvm (a-temp) och år om man har ett ej eluppvärmt hus.

Ett hus som klassas som eluppvärmt har 55kwh/kvm, år som krav.
 
Kravet är inte baserat på hur hög uppvärmningskostnad man har (tex med gratis ved) utan man ser till hur bra husets klimatskal och installationssystem är. Dvs hur många kWh (ved, el, fjärrvärme) man måste tillföra huset för att uppnå energibalans.
 
Ett par enkla frågor, för att vi skall få bilden klar för oss:


  • Du skriver att fönsterytorna är stora mot ost och syd. Hur stor är fönsterytan egentligen? Och glöm inte fönsterdörrarna!
  • Överlag god isolering - standardhus av idag. Jag ser inte att "standardhusen" är särskilt välisolerade, de ligger väl snarare på en miniminivå av kostnadsskäl. Hur är egentligen huset isolerat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.