Det är väl inte så att du "måste" använda balkskor och vinklar. De har man mest för att det är praktiskt och bekvämt. Det finns massa olika sätt du kan foga ihop träbitar. Men byggbeslag hör till de enklare sätten.
 
Ett tips är att titta på instruktionsvideos på youtube innan du sätter igång.
Sök tex på "bygga altan" då lär du dig det grundläggande samt får en del tips på hur du får det i vinkel etc.
Brukar själv kika på youtube om jag är osäker på något. Tycker det är smidigt men tyvärr är det ju så med internet att all information är inte rätt information så man använda lite sunt förnuft också.
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
Kan det räcka med marksten på varannan eller var tredje regel? Det känns som markstenen blir den största posten om jag ska ha 120st... (27 reglar a 4 sten)
 
Ju större platta desto bättre. Kolla blocket eller något "fyndtorg" i din lokala tidning.
Brukar skänka bort sådana mot avhämtning.
Finns ingen anledning till att köpa nya.
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
Bra tips!!
En annan fråga som just slog mig. Hur ska jag tänka med längderna på trallvirket?
 
Stenplattor som är 210*100*50 typ kostar ju ungefär 10 kr styck. Du behöver ju inte större plattor än så. Bäst är förstås om du kan hitta på blocket.
 
Volatyle skrev:
Bra tips!!
En annan fråga som just slog mig. Hur ska jag tänka med längderna på trallvirket?
Vad menar du? Du kommer vilja såga av varje ände för att de är spruckna eller lite ojämna. Sen är det alltid någon som är sned eller skadad. Så minst 10% mer än det du behöver.
 
Noseone skrev:
Vad menar du? Du kommer vilja såga av varje ände för att de är spruckna eller lite ojämna. Sen är det alltid någon som är sned eller skadad. Så minst 10% mer än det du behöver.
Jag menar, själva trallbrädorna finns ju i olika längder. Jag vet ju hur många löpmeter jag ska ha totalt, men vilken längd är optimalt?

Så långa som går?
 
Ta så långa som möjligt. Färre skarvar då.

Lägg löpande
 
Hej igen,

Tänkte på detta med benen för att hitta rätt höjd. Min plan var ju att göra benen av kapade 45*145 reglar. Men det kanske är onödigt? Kan jag använda en mindre regel till själva benen?
 
Volatyle skrev:
Hej igen,

Tänkte på detta med benen för att hitta rätt höjd. Min plan var ju att göra benen av kapade 45*145 reglar. Men det kanske är onödigt? Kan jag använda en mindre regel till själva benen?
45x95 går utmärkt
 
Super. Jag har gjort en illustration på hur jag *tror* ni menar att jag ska göra med benen. Bilden är en genomskärningsbild som illustrerar regeln sett från "kortsidan" så att säga. Hoppas att det är tydligt nog - visst är det såhär ni tänker?

Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Volatyle skrev:
Super. Jag har gjort en illustration på hur jag *tror* ni menar att jag ska göra med benen. Bilden är en genomskärningsbild som illustrerar regeln sett från "kortsidan" så att säga. Hoppas att det är tydligt nog - visst är det såhär ni tänker?

[bild]
Exakt! Lägg gärna en plastkloss mellan markstenen och stolpen så den inte suger fukt.
 
verktygsgurun skrev:
Exakt! Lägg gärna en plastkloss mellan markstenen och stolpen så den inte suger fukt.
Vad bra :). Takpapp har jag hört? Det bör väl funka lika bra?
 
Volatyle skrev:
Vad bra :). Takpapp har jag hört? Det bör väl funka lika bra?
Hellre plastkloss eftersom tjärpappen kan fungera som en skål och håller kvar vatten som kommer uppifrån. Papp är bra när fukten kommer underifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.