Tänkte du ha någon regulator, eller bara koppla generatorn direkt på batteriet? Jag tror att denna typ av verk byggt av skrot kommer att vara så ineffektivt att du inte behöver bekymra dig om energiförluster i ledningar i första taget.

Bilgenerator:
En bilgenerator och även en traktorgenerator har en inbyggd spänningsregulator som strävar efter att ge rätt laddspänning oavsett varvtal inom vissa gränser. Det ger två scenarior. Det ena är att generatorns maxeffekt och den maximala effekt batteriet kan svälja är större än turbinens effekt. Den kommer då att bromsa ner turbinen tills den går så långsamt att generatorn inte längre kan leverera högre effekt än turbinen. Jag gissar att detta kommer att vara fallet för det mesta. Det gäller då att anpassa utväxlingen så att turbinen går med optimalt varvtal vid någon vanlig vindstyrka.

Det andra scenariot är att batteriet är nära fulladdat eller turbinens effekt överskrider generatorns maxeffekt. Då kommer det sannolikt att fungera bättre om än fortfarande inte optimalt. Förutom att ingen av dessa scenarior ger ett fullt utnyttjande av turbinen så har en bilgenerator normalt en mycket låg verkningsgrad.

Tvättmaskinsmotor:
En tvättmaskinsmotor har ingen reglering av spänning när den går som generator. Det är högst troligt att den har högre potential att utgöra en del i ett vindkraftverk än en bilgenerator tack vare bättre verkningsgrad. Eftersom den dock saknar någon regulator krävs det en större insats för att få ut något vettigt av den. Spänningen är högst troligt linjär mot varvtalet, så om man inte har någon reglering av spänningen kommer den att snurra vid ungefär samma varvtal oavsett vindstyrka tills det blåser så mycket att man kokar sönder batteriet.

Med bilgeneratorn tror jag att det är enklast att få till något som alls fungerar. Tvättmaskinsmotorn kan nog vara bättre än bilgeneratorn med rätt reglerutrustning runt den. Skall du få ut stora effekter av det hela lär du ha en hel del jobb framför dig.
 
Ok. Mycket nytt finns att lära sig inom detta område. Och massor för mig. Jag hade väl tänkt att få nån form av reglering av strömmen. Skulle 12 v utvinnas så borde det gå via regulator, typ sån till solfångare. Gällande 220v så vet jag ej vad som krävs.
 
Har du en blåsig plats? Där är första stötestenen då man sällan väljer en sån plats för sitt boende. Men visst finns det ställen där man t.ex har fin utsikt, man står ut med blåsten för de vackra vyerna. Då kan det blåsa rejält vid vissa vindriktningar och värt att testa. En bilgenerator har ingen dålig verkningsgrad dock är den väldigt motsträvig. Det beror på den regulator som jobbar på högtryck för att prestera c:a14,4V i alla lägen. Den är dock ofta lätt att koppla bort och istället lägga på en reglerbar magnetiseringsström. Då får man möjlighet att få lite mer lättgående generator när det blåser lite och ström därefter. När vinden är stark kan man få mer energi förstås.

Det är kul att experimentera med detta så håll igång.
 
Mikael_L
http://24volt.eu/

Mycket bra och nyttig läsning här. Nu har du någon kväll framöver räddad. :)
 
Googla på Savonius turbin. En Finländare på 20 talet hittade på den lösningen. Finns mycket läsvärt att hitta om denna.

MVH

Anders
 
korsdå skrev:
En bilgenerator har ingen dålig verkningsgrad dock är den väldigt motsträvig. Det beror på den regulator som jobbar på högtryck för att prestera c:a14,4V i alla lägen. Den är dock ofta lätt att koppla bort och istället lägga på en reglerbar magnetiseringsström. Då får man möjlighet att få lite mer lättgående generator när det blåser lite och ström därefter. När vinden är stark kan man få mer energi förstås.
Det var länge sedan jag såg siffrorna och kanske har det blivit bättre de senaste 15-20 åren, men jag har fått lära mig att en bilgenerator har en verkningsgrad på omkring 45%. Se bara på hur öppen för genomströmmande luft den är och hur stor kylfläkten är. Har du andra uppgifter är jag intresserad av att se dem.
 
Det är riktigt att en bilgenerator inte är den bästa för en vindsnurra men lätt att komma igång med projektet. Generatorn fås billigt på skroten, har remskiva och är en robust enkel konstruktion. Om det är 45 eller 80% verkningsgrad är viktigt men för att testa sina idéer snabbt och billigt är bilgeneratorn ett alternativ. Har för mig att tvättmaskinsmotorn ska vara grund för bygge av permanentmagnetgenerator men kan ha fel.

Ta bort regulatorn från bilgeneratorn och lägg på en svag magnetiseringsström för att få vindsnurran att starta. Med variabel spänning till fältet fås olika trög generator och man kan testa hur mycket energi snurran kan ge i olika vindar.

Sen visar det sig kanske att det är en effektiv snurra som är värd en effektiv generator och då bygger du en permanentmagnetdito med supermagneter. Magneterna sätts då på en skiva och kopparspolar genererar strömmen. En solcellsregulator blir bra reglering för batteriet. Kostar en hundring eller två på Ebay.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.