Simpel fråga, hur fungerar förminskningarna till klämkopplingar? T.ex 22x12 förminskning, den gör så att ett 12 rör passar i en 22mm klämringskoppling. Ersätter man då klämringen för 12 röret med denna förminskning?
 
Dåligt är min erfarenhet (inte ovanligt att de läcker).

Svaret på din egentliga fråga är att ja, förminskningen ersätter klämringen.
 
  • Gilla
pette_rsson
  • Laddar…
Ja, precis du ersätter klämringen med förminskningen. Glöm ej stödhylsan.
 
  • Gilla
pette_rsson
  • Laddar…
Ok, ja någon hake fanns det såklart. Tänkte spara någon krona på att köpa billigare T-rör (Tex 28x28x28 istället för 28x15x28) och använda förminskning på avsticket istället. Men får ta det dyrare bättre alternativet låter det som! Tack för svar!
 
Varför inte löda på ett avstick? T-kors alltså.
 
  • Gilla
pette_rsson
  • Laddar…
Mikael_L
Det finns ju flera alternativ.
Du kan ju löda ett 28x28x28 T och sen löda en 28-15 reducering, kanske blir billigare.

Och så gäller det ju att hitta rätt inköpsställe, dvs rätt priser.
Ska du beställa hem sakerna så kan du kika här:
http://www.bynor.se/category.php?id_category=807&p=3

Dom var så billiga på löd-delar att jag beställde koppar-delarna från dom och annat från sigro.se, det blev trots dubbla frakter en god affär.
 
  • Gilla
pette_rsson
  • Laddar…
Tackar som vanligt för alla svar!

Det är LK AluPex jag installerar i 25mm form så lödning blir lite klurigt. Det får funka med 28x15x28 T-kors.
 
...ja då skulle jag också räkna lödning till överkurs....
 
Krilleman
Du ska alltså ha ett 15mm stick (till koppar?) på din 25 Alupex?
 
Ja, blandat 15mm koppar och 16mm AluPex stick är tanken. Förkromade rör där det behövs, och AluPex där dom går dolt.
 
Det där låter som ajabaja. Du får ju dolda kopplingar då? Eller inte dold pex.
 
Det är i taket i källaren så det är lugnt.

Raka AluPex bitar tycker jag är enkla att jobba med, och när man ändå ska isolera dem spelar det ju mindre roll om man har koppar eller alupex.
 
Krilleman
Att förminska en klämringskopplingkoppling till Alupex är omöjligt (Alltså med förminskning). Du måste montera rätt kopplingsset direkt!

Du har ingen du känner med en pressmaskin med TH-profil? Då kan du ju investera i press delar.

Din 25 Alupex är 3,0 i tjocklek så om du köper Conex 28x15 T-rör (Vatette har inte 28x15 T-rör) och byter ut klämringen i 28mm kopplingen till korrekt kopplingsset så blir det inga problem för dig! Sen kan du gå vidare med koppar eller Alupex i 15mm sticket. För att komma vidare med koppar behåller du ju bara kopplingen som den är. För att gå vidare med 16mm AluPex köper du Kopplingsset AX16, gul eller kromad.

Och komihåg att följa monteringsanvisningen för respektive produkt!

Conex
Kopplingsset --> Klicka på: Monteringsanvisning för LK Universalsystem, långt ner på sidan.

Glöm inte att AluPexen ska kalibreras efter kapning. Med ett kalibreringsverktyg.
 
  • Gilla
pette_rsson
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Glöm inte att AluPexen ska kalibreras efter kapning. Med ett kalibreringsverktyg.
Den sk kalibreringen - det handlar om att göra änden rund igen antar jag?
 
Krilleman
Japp, samt gradar den av kanterna. Både utv och inv samtidigt.

Allt blir så mycket smidigare med den, och man riskerar inte att skada gummiringarna.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.