Hej.
För drygt två år sedan köpte vi vårat hus. Taket är någon form av skivor och sedan betongtegelpannor. Alltså ingen papp.. Byggt 1982.

Vid besiktningen syntes lite svartmögel på vinden. Vi har inte åtgärdat detta på något sätt men idag tittade jag till det och fotograferade för att kunna hålla koll om det breder ut sig.
Jag tycker att det har ökat lite, speciellt i de två facken närmast gavlarna. Inte någon jätte ökningen men lite lite iaf.

Är detta något jag bör åtgärda eller räcker det att hålla koll någon gång i halvåret?
Hur åtgärdar jag det om det behövs?

Bifogar bilder för experternas bedömning, tagna från gavel till gavel (söder -> norr)
Systemkmera 002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Systemkmera 003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Systemkmera 004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Systemkmera 005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här bilden är "mitten" av huset.
Systemkmera 006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Systemkmera 007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Systemkmera 008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är absolut ingen expert, men jag lärde mig lite när en bekant hade det så på vinden (fast det var mycket mera utbrett):

Om man är osäker på varför möglet har kommit dit så borde man nog kontakta sakkunnig, det finns dock olika sätt att ta bort det själv (typ vätskor), men ofta uppstår ju mögelbildning av en orsak, typ fukt eller stillastående luft. Det är väl dock inte så brottom så att du behöver göra det imorgon, då möglet inte är farligt (det är ju inte cancerframkallande, men har man t.ex. astma så kan man känna av det i luftvägarna). Är det utbrett så känner man det på lukten (mina bekanta luktade i kläderna när man träffade dom ute).

Det finns ju en massa olika typer av mögel, vad jag vet så finns det dom som är ofarliga mot själva huset, dom kanske bara gör att ytan på träet missfärgas, men ur hälsoaspekten så kanske det är värt att investera i att ta bort det och kanske montera in en fläkt eller liknande. Hoppas jag har gett lite svar på frågan.
 
Bilderna beskriver ju att klimatet på vinden behöver ses över, då det periodvis är för fuktigt där.

Hur ser det ut nere vid takfoten? Finns det någon springa där? Helt tätt?
 
GoForIt skrev:
Bilderna beskriver ju att klimatet på vinden behöver ses över, då det periodvis är för fuktigt där.

Hur ser det ut nere vid takfoten? Finns det någon springa där? Helt tätt?
Var upp och tittade idag, ser ut att vara tätt..
Men så har det ju varit sen det byggdes?
 
sir_erken skrev:
Var upp och tittade idag, ser ut att vara tätt..
Men så har det ju varit sen det byggdes?
Jag tror problemet ligger där.
Där ska vara en luftspalt så att luften kan cirkulera.
Kan det vara så att man tilläggsisolerat och det blev lite för tätt?
 
Ja, ribbones förslag är vettigt - jag skulle precis fråga varför det inte är någon nockventilation:) Det syns ju rätt tydligt på bilderna att det troligen blir stående varm fuktig luft i nock mellan takstolarna.

Man kan också säga att om det inte blir värre så är det absolut ingen fara, huset är ändå över 30 år redan, så hade det varit ett stort bekymmer så hade det sett mycket värre ut :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.