Någon som bygger/byggt mälarvillan?
Har dom samma kvalité som hjältevadshus
 
Vi byggde med Mälarvillan för två år sedan och då hade de defenetivt högre kvalité och fexibilitet än Hjältevadshus i grundutförandet. Sedan är det en annan sak hur mycket man vill betala för att få huset som man vill.

När vi byggde så fastnade vi bla för att de var flexibla samt erbjöd ett mycket välisolerat hus. Vårt hus har en boyta på ca 230 kvm, 4 pers bor i huset. De senaste 12 mån har vi haft en elförbrukning på 12 800 kwh (inklusive hushållsel) och då badar vi bastu minst en ggr i veckan under vintern.
Vårt bygge kostade ca 20 000 kvm, inkl utvändig målning.

Nu när jag kollade deras hemsida ser det ut som de har bytt koncept och verkar sälja mer färdiga husmodeller. När vi byggde körde de efter kundernas ritningar.
 
Redigerat:
Har byggt ett tvåvåningshus med en byggsats från Mälarvillan.
Deras byggsatser håller högsta kvalité med millimeterpassning på byggsatsen.
Kluriga lösningar i konstruktionen som gjorde mitt hus väldigt prisvärt trots att det inte är serieproducerat.

Jag köpte byggsats och gjorde resten i egen regi, har ingen erfarenhet av deras underentreprenörer.
Kan inte påstå att allt flöt helt friktionsfritt men jag fick vad jag ville till ett bra pris.
Det som strulade var administrationen, det var sjukdomar, folk som slutade.

Man kan inte jämföra Hjältevadshus med Mälarvillan. Hjältevadshus är jämförbar med Älvsbyhus och båda spottar ut serieproducerade färdiga hus som inte kan ändras och med en kvalite som har diskuterats. Mälarvillans hus är i grunden en bra produkt, vilket jag tycker, de andra inte är.
Tror det underlättar att ha en viss kunskap om husbyggeri när man bygger med Mälarvillan eftersom man normalt har med under entreprenörer att göra och inte nyckelfärdigt.

Och då tror man att allt är så enkelt med Hjältevadshus. Men så var det inte, Hjältevadshus hänvisade till en under entreprenör när det gällde grunden till huset. Och den underentreprenören ville ha bra betalt för en grund av enkel konstruktion när fisken så att säga svalt betet och valt vitvaror. Faktiskt mer än vad man normalt betalar för en gjuten platta på mark.
.



Man får betala bra peng för ett hus som är slut efter 10 år.
Gillar virke, det gör inte Hjältevadshus som kör med
 
Har precis byggt med Mälarvillan, vi har haft ofantligt mycket problem och fel som begåtts av deras underentreprenörer (alltså inte mälarvillans fel). Men tack vare projektledaren vi hade hos Mälarvillan som var guld värd så har det gått vägen. De har även tagit sitt ansvar på det sättet att vi har fått kompensation på grund av den struliga byggtiden.

Trots vår skakiga resa skulle jag utan att tveka anlita dem igen, man får mycket hus för pengarna och de tar sitt ansvar om något går snett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.