Hej

Har hamnat i meningsskiljaktighet med hantverkarna, som lämnade fast pris på sanering av eternittak underlagspapp samt lagning av råspont. Under eterniten fans ett gammalt tjärtak vilket var ett helvete att ta bort enligt firman. Nu vill de ha mer betalt pga mertiden med tjärpappen med argumentet att det inte var inspekterbart därför att eterniten dolde underlaget. Håller detta tycker ni? Jag tror att gamla tjärtak ligger kvar på rätt många gamla 100åriga hus med ny taktäckning i form av eternit? Sen tycker jag att taket är inspekterbart , det är väl bara att lossa en eternitplatta?

Anders
 
I vilken storlek var eternitskivorna?
Eterniten är mer eller mindre bara själva ytskiktet, tätskiktet är någon sorts takpapp.
 
Demmpa skrev:
I vilken storlek var eternitskivorna?
Eterniten är mer eller mindre bara själva ytskiktet, tätskiktet är någon sorts takpapp.
Det finns ju olika typer av taketernit.
Små fyrkantiga plattor som ser ut ungefär som shingel när de är lagda, och stora skivor med korrugerad eternit.

Den sistnämnda typen har jag på en sommarstuga från slutet av 1950-talet.
Där finns inget undertak, varken papp eller råspont, utan skivorna ligger fritt, skruvade i bärläkten på takstolarna.
Alltså undertak och ytskikt i ett.
 
Hej

Tack jo det är skivor ca 50x50cm fasett, lagda klassiskt. Likt shingel men med 80 år på nacken.

Frågan är om de kan klassas som ej inspekterbara?

Många behåller gamla taktäckningar för att slippa riva, och lägger på nytt. Antar att det för 80 år sedan resonerades liknande och att många eternittak lades på gammal tjärpapp eller spåntak.?

A

Anders
 
dom har givit er ett fast pris på ett visst jobb. har ni hantverksavtalat det?
 
Ja hantverksavtalet är undertecknat och där står det att hantverkaren har kan att ta ut merkostnader vid sådana här situationer, om de har redogjort för merkostnaden innan, dvs när den upptäcks. Det är inte denna punkt som jag är konfundersam över utan snarare just att de blev så överumplade av tjärpappen. Det låter orutinerat för att komma från en saneringsfirma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.