Hej, när vi flyttade in i vår lägenhet hade förra ägaren borrat ett hål i väggen ut till den inglasade balkongen och dragit en sladd från ett ojordat uttag. Förstår ju att det inte är korrekt och vill fixa det nu efter renovering.

Kan jag göra dra el på samma sätt och sätta en jordfelsbrytare på balkongen att ta ström igenom?

Har ni nåt förslag på hur jag annars kan lösa det utan att riskera problem.

Vi har inte heller någon jordfelsbrytare i proppskåpet.
 
Mikael_L
Det finns flera lösningar.
En av de enklare, men inte billigaste, är att komplettera med en jordtråd hela vägen till centralen (ibland har man tur och hittar att det dragits jord en bit i säkringsgruppens rör, t.ex. till första dosan som förberedelse för senare jordning).
Och sen byta uttaget till ett med inbyggd JFB. Dessa uttag är ju inte billiga, och det är väl nästan enda nackdelen med lösningen.
Köper man ett uttag för infällnad så finns det (till de vanliga seriösa märkena) förhöjningsdosor som gör att man kan montera uttaget utanpåliggande.

T.ex. följande kombo:
http://www.elbutik.se/product.html/exxact-vagguttag-1-vags-m-jfb?category_id=15237
http://www.elbutik.se/product.html/exxact-dosor-for-utanpaliggande-montage?category_id=15292

(Obs, jag kan ha pekat på lite fel kombination av apparat+ram, så det måste du kolla upp, dvs lita inte på mig 100%
Men som ett exempel duger det bra. ;))

Eller här:
http://www.kjell.com/sortiment/el/e...elsbrytare/eluttag-med-jordfelsbrytare-p67117
(okänt märke)


Annars kan du låta sätta en JFB vid elcentralen, som antingen skyddar hela lägenheten (rek) eller bara uttaget på balkongen.
Det blir kanske inte så mycket dyrare egentligen, och då är du sen mer skyddad i köket, i badrummet osv, kanske inte så dumt.
 
Tack,
Ja det var väl nåt i stil med
http://www.kjell.com/sortiment/el/e...elsbrytare/eluttag-med-jordfelsbrytare-p67117

Som jag kikade på.
Visst vore det väl trevligt att dra jord men det känns omständigt.

Men om jag sätter kabel i stickkontakten i väggen, drar sladden ut till JFB jag länkat ovan så borde det räknas som en godkänd installation?
.. och så måste kabel var IP44 om jag förstår det rätt?
 
Mikael_L
Micke Lundgren skrev:
Men om jag sätter kabel i stickkontakten i väggen, drar sladden ut till JFB jag länkat ovan så borde det räknas som en godkänd installation?
.. och så måste kabel var IP44 om jag förstår det rätt?
Ja förutsatt att du även drar fram och ansluter en grön/gul skyddsjordsledare.
Skyddsjord är nämligen ett krav på alla uttag utomhus, och har varit länge.

Och du måste ta jorden från rätt ställe, den måste komma från elcentralen i samma rör (eller kablar) som fasen och nollan. Det går inte att "tjuva" skyddsjord från något annat närmare ställe, eller ansluta till element eller annat vansinnigt.

Det jag funderar lite på, det är väl om den inglasade balkongen mööööjligen skulle kunna räknas som inomhus. Jag tror egentligen inte det. Men om det är byggt väldigt vädertätt och dessutom inte kan ses ganska orimligt att någon kommer att riva bort det i framtiden och därmed plötsligt få ett uttag utomhus igen, så kan det kanske anses som inomhus.
Men den bollen skulle jag vilja passa till lite fler här, som är mer kunniga i reglerna.
 
Mikael_L skrev:
Ja förutsatt att du även drar fram och ansluter en grön/gul skyddsjordsledare.
Skyddsjord är nämligen ett krav på alla uttag utomhus, och har varit länge.
Ah, jag trodde mitt fån att det skulle räcka med JFB men så är alltså inte fallet.

Rätta mig om jag har fel, men om jag jordar det uttaget måste jag jorda hela rummet väl?
 
Mikael_L
Ja, men rummet är väl bara balkongen ifråga = ett enda uttag ...?
 
Micke Lundgren skrev:
Rätta mig om jag har fel, men om jag jordar det uttaget måste jag jorda hela rummet väl?
Det är riktigt. Fast rummet i det här fallet bör ju bli den inglasade balkongen, och där har du kanske ingen annan el.
 
Mikael_L skrev:
Ja, men rummet är väl bara balkongen ifråga = ett enda uttag ...?
Mnja, alltså tanken är ju att dra strömmen från väggkontakten i vardagsrummet genom väggen så då borde väl vardagsrummet jordas?
 
Micke Lundgren skrev:
Mnja, alltså tanken är ju att dra strömmen från väggkontakten i vardagsrummet genom väggen så då borde väl vardagsrummet jordas?
Njae, du kan kanske dra fram en jordtråd från centralen i befintliga rör till vägguttaget i vardagsrummet. Därifrån fortsätter du med tre tåtar ut till vägguttaget på balkongen. Du ska alltså inte jorda vägguttaget i vardagsrummet utan behålla alla uttag/lamputtag i vardagsrummet ojordade som i dag.

Balkongen torde då ses som ett rum där du har alla (endast ett i detta fall) uttag jordade. Vardagsrummet är ett annat rum där allt är ojordat.
 
Mikael_L
Micke Lundgren skrev:
Mnja, alltså tanken är ju att dra strömmen från väggkontakten i vardagsrummet genom väggen så då borde väl vardagsrummet jordas?
Nej det behövs inte, om det nya uttaget är i ett nytt "rum" (balkong eller utomhus är ett annat rum än vardagsrummet.)
Du kopplar alltså inte in någon jordsladd i något uttag i v-rummet, utan jorden "passerar bara förbi".
Ev kan den behöva skarvas/sammankopplas i dosan bakom ett vägguttag, men då gör man det på ev X-klämmor på uttaget eller med en separat skarvmoj:
wago_lever_nutstm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

9573243322398.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

osv
 
Ok, Antar att det blir att ringa en elektriker som får dra jord då.
Tack för all hjälp.
 
Om jordfelsbrytare saknas i lägenheten skulle jag vara betydligt mer oroad över det, än över ett ojordat uttag på en inglasad balkong.
 
pelpet skrev:
Om jordfelsbrytare saknas i lägenheten skulle jag vara betydligt mer oroad över det, än över ett ojordat uttag på en inglasad balkong.
Lika bra att be dom installera en sådan samtidigt då.
 
Mikael_L
Ja tar du dit en elektriker tycker jag du ska låta installera en JFB som skyddar hela lägenheten, sen får han dra en jordtråd och slutligen byta till ett jordat vägguttag på balkongen.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.