Har googlat och letat men ej hittat nåt, så jag tänkte jag kan lika gärna ställa en fråga här istället och hoppas på rådgivning eller tips och idéer.
Vi har idag träaltaner runt huset med rejäl stomme i tryckt virke. Höjd mellan 0.5 - 2 meter upp i luften. Trädäcken börjar nu se för tråkiga ut, fåriga och mörka, trista, samt att det känns som om även om man byter trädäcket så tar det bara nåt år så ser dom lika trista ut igen.
Helst skulle man vilja ha klinker på dem istället - så frågan är om det på något sätt går att lägga nån form av skiva, och sen sätta klinker på istället för nytt trädäck?
 
Du skriver inte om det är tak på altanerna eller ej men jag har en inglasad ouppvärmd altan vid sommarstugan där det ligger klinkers på spånskiva. Har hållt bra några år nu. Annars är det väl rekommenderat att det skall vara dött material, alltså golvgips eller flytspackel under klinkers.
 
Nåt sånt kommer inte hålla, absolut inget spån det är direkt fel.
 
Jag ser framförallt två problem.

Stommen må vara stabil, men klinker på träbjälklag kräver en stabilitet motsvarande 22mm spånskiva på bjälklag med cc 30. Träkonstruktioner som utsätts för regn och sol kommer dessutom att ändra form mycket mer än ett bjälklag inomhus.
 
Och både den bärande skivan (normalt spånskiva) och de döda lagret måste ju tåla väder.
 
Ok, missade lite av informationen... Det är helt utomhus, så inget tak över.
Om man går på vad tidigare har skrivit här;
- Finns det motsvarande spånskivor som är fukttåliga på det sätt som krävs?
- CC30 går ju att ordna - det går att fälla in en balk till mellan de som redan är där på CC60. Å andra sidan så har vi cc60 i resten av huset inne, och har klinker på hela nedervåningen... utan problem...
 
cc30 för klinker är inte ett absolut...upp till cc60 går bra förutsatt en viss tjocklek på flytspackel...när det gäller våtrum, kolla på BKR's branschregler...
Klinker på spånskiva är direkt olämpligt dock...isåfall på våtrumsgips...men utomhus kanske på en mineritskiva. Tyngden detta orsakar lär krva förstärkning av bjälklaget dock...så kanske en förstärkning till cc 30 och någon ytterligare bärlina, mineritskivor på det och sen klinker.

Med det sagt...ingen sådär långsiktigt bra lösning att bygga vidare på träaltanen...bättre att isåfall byta trallen mot komposit-trall som lär hålla sig bättre.
 
Vad är det som gör att det inte skulle vara en bra långsiktig lösning menar du?
 
rampante skrev:
Vad är det som gör att det inte skulle vara en bra långsiktig lösning menar du?
Ja, iochförsig...mitt förslag kanske inte var så tokigt trots allt när jag tänker efter...om du tar väck den gamla trallen och lägger skivan på reglarna så borde det funka. Om trallen ligger kvar så lär den ju vara sjöblöt konstant och därmed inte överleva så länge...men reglarna bör klara det.

Du får väl testa;-)
 
Om det är utan tak ute kommer det inte att hålla med någon skiva under. Fukt kommer att tränga in i fogen och sedan spräcker kylan plattorna.

Blir trätrallen mörk och fårig har du snålat med att olja in den. Rengör du den och oljar in den regelbundet förhindrar du att den mörknar och spricker. Kanske bättre att byta trallen?
 
Nja det där med att olja in tycker jag stämmer dåligt. Ena altanen skötte vi enligt konstens alla regler och oljade in 2 gånger per sommarsäsong - och den blev snabbt väldigt mörk och tråkig.
Ett annat trädäck har vi aldrig oljat in, och det är nu många år senare gråvitt och jättefint...
Det är även underhållet av trädäcken som jag vill slippa, och därför min fråga om möjligheterna med klinkers istället...
 
Tror aldrig klinker på bef. Trall kommer att fungera oavsett skivmaterial.
Ett sätt är väll att gjuta ett bjälklag av betong på stommen som du sen lägger klinker på... Känns dock som mycket arbete och pengar för att få klinker på altanen...
 
Den enda långsiktigt hållbara lösningen är nog en betongplatta på betongplintar som du sedan klinkrar med granitkeramik. Inte billigt.
 
Man kanske skulle kunna överväga en plåtkonsruktion med förstärkingar, på träbjälklaget.
 
Vad är det som är tråkigt med silvergrå trall? Om du menar det svarta som blir när man oljar in dem "enligt konstens regler" så finns det sätt att motverka det om man nu prompt måste olja, men annars håller en obehandlad trall sig ljus och fin i många år, helt utan arbete. Efter att du bytt ut den nuvarande förståss.

Finns ju även lärk, komposit mm
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.