Ska åka och köpa mig en cirkelsåg i veckan.

Vad ska man satsa på? 18V eller en med sladd? Smidigt med batteri men en med sladd håller ju förmodligen länge.

Vad säger ni som jobbar med sakerna???

/Micke
 
Många av oss använder verktygen så sällan att batteriet hinner dö lååååångt innan maskinen är nära end of life => sladd.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Jag har bägge sorterna och tar aldrig fram den med sladd.....
Sen kostar ju batteri mer och har man inget jättebehov av sladdlöst skulle jag nog köpt med sladd, men får man välja så blir det sladdlöst.
 
ullberg
[Jag jobbar inte med detta, hemmapulare är snarast min titel]

Jag har en 18v som jag är väldigt nöjd med, men att slänga / sälja min(a) sladdcirkelsågar är en bra bit bort. Jag tycker de löser olika problem. Små jobb eller att åka till brädgården: lätt 18v. Lite tyngre jobb: sladd alla dagar i veckan.

Nyligen byggde jag en liten spaljé, där det var ett par 70x70 stolpar som skulle kapas utan större krav på snittet. Då plockade jag fram min 18v men blev ganska snart trött på den. Eftersom jag ändå behövde plocka fram ett sladdverktyg tog jag kap/ger:en som tar 70x70 utan att vända, men hade jag istället tagit min sladdcirkel hade det funkat utmärkt (trots att jag fått vända på stolpen).

Om jag skulle behöva bygga upp min maskinpark på nytt skulle jag köpa sladdvarianten innan den sladdlösa...
 
  • Gilla
ballou och 2 till
  • Laddar…
OK. Då får det bli sladd :) Har funderat i samma banor som alla ni. Har några stora projekt på G men känns som att jag kommer köra på sladd rakt igenom.

Får bli batteri senare i livet, som en extra liten lyx haha...

/Micke
 
Jag som endast har en Makita 18V cirkelsåg undrar ifall det finns nätdrivna cirkelsågar med klingan vänster sida om motorn för en högerhänt? När man väl vant sig vid att ha den på vänster sida så känns det som att såga i mörkret och ha den på höger sida.
 
För normalt bruk: Batteri. Solklart.
 
  • Gilla
Ooli
  • Laddar…
Har en makita med sladd och en makita 18v lxt.

Tycker det är 2 olika maskiner.

Sladdvarianten använder jag till skivor osv medans batterivarianten är perfekt till småkapningar på brädgården.
Den är dessutom underbar uppe på ett tak tex.
 
Har oxå bägge varianter och att klyva en lång bräda med en battericirkel är liksom lite segt. Är klingan något sliten så orkar den ingenting i stort sett.
Med fräscht batteri och vass klinga så är det ett bekvämt och bra komplement till en cirkelsåg med sladd.
 
Om du kan välja bara ett alternativ: cirkel med sladd. Om du har obegränsat med pengar: sänksåg med sladd och batteridriven, lätt cirkelsåg. Och kap-/gersåg,förstås..
 
hantverkare1 skrev:
Har en makita med sladd och en makita 18v lxt.

Tycker det är 2 olika maskiner.

Sladdvarianten använder jag till skivor osv medans batterivarianten är perfekt till småkapningar på brädgården.
Den är dessutom underbar uppe på ett tak tex.
Det är just på skivor (som inte kräver precision då tar jag sänksågen) som batterimaskinen glänser, man slipper ju sladdtrasslet.
 
Stefan N skrev:
Det är just på skivor (som inte kräver precision då tar jag sänksågen) som batterimaskinen glänser, man slipper ju sladdtrasslet.
Jag tänker att har man bockar och skivor framme så har jag ström framdragen också och sladdvarianter är betydligt snabbare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.