Ligger i färd med att snart isolera min gamla trossbotten där det skall bli ett badrum, och min trossbotten består av ett gäng lösa brädor. Min tanke är att lägga isoleringen direkt på brädorna, dock så har jag förstått att det skall läggas någon papp eller att skarvar skall tätas så att trossbotten blir "tät" ifrån torpargrunden.
d.v.s. jag skulle vilja lägga isoleringen direkt på botten utan papp eller liknande

Min fundering är om det är EJ korrekt att lägga isoleringen direkt på plankorna/trossbotten och isf. varför och ev. konskevenser?

Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
 
Hej, skulle vara intressant att få svar på detta då jag själv har glömt. Har tidigare isolerat en trossbotten på en timmerstuga med samma typ av trossbotten som du, då använde vi tidningspapper och kutterspån, då tänkte jag att anledningen var att kutterspånet inte skulle "rinna" igenom...
 
Hej,
En anledning är för att hålla kvar lös isolering, en annan för att minska golvdraget, en tredje för att hindra luftrörelser i isoleringen,en fjärde att dämpa eventuella lukter från krypgrunden och en femte för att minska värmeläckage nedåt till krypgrunden (lite vill man gärna ha, men inte för mycket).
 
Finns det några riskfaktorer att inte lägga någon papp, eller lufttäta?

Fabian-Bom, du skriver att det är för att hindra luftrörelser i isoleringe, borde det inte vara bra med tanke på att man "ventilerar" isoleringen och får bort ev. fukt? Gällande lukt så borde det vara en bra klocka på att allt kanske inte är korrekt under golvet, eller?

Vad är det för "papp" man skall använda om man du väljer att lägga dit det?

// Elias
 
Inga större risker, dock så kan du öka mängden fuktig luft som kondenserar i grunden under sommarmånaderna. Komforten på vintern blir sämre då golven kommer upplevas som dragiga och kallare utan tätning. Man vill inte ha luftrörelser i isoleringen däremot runt om isoleringen för att ventilera bort fuktig luft. Luftrörelser i isoleringen gör att den isolerar sämre (inget större problem i golvbjälklaget utan främst i väggar, men ändå). Angående lukt har du säkert rätt, men du får även upp vissa dofter som inte härstammar från något farligt.

Vanlig vindpapp duger bra, finns hos alla bygghandlare/varuhus. Får du det tätt ändå så skippa den men jag tror att du kommer undan billigt och får ett bättre klimat med papp.
 
Lägg vindpapp på botten sedan lekakulor och sedan linullisolering eller fårull. Båda ett fantastiskt material. Dyrare men väl värt pengarna. Linull finns att köpa på Bauhaus och fårull kan du söka på nätet.
Jag ska själv skotta ur allt skräp som lades i golven förr i tiden och isolera med detta. :)
Er fråga var ju för några år sen men kanske nån annan får nytta av mitt svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.