Hej,

Är på jakt efter dörrfoder som helst är 15mm tjock istället för standard 12mm. Är detta något som finns?
Bör jag satsa på foder i MDF eller i furu, det är standard, vita släta lister jag vill ha.

Har aldrig satt foder innan, hur gör jag för att få det så snyggt som möjligt? Vilken typ av spik skall jag använda och hur slår jag i den utan att lämna några märken. Vill helst slippa måla/spackla.

Tack!
 
Kolla hur tjocka som får plats på gångjärnssidan. Jag har en hyvlad profil (samma som ursprungligt 20-tal) som är 21 mm som tjockast och vissa dörrar går emot fodret när de öppnas fullt.
Platta "moderna" färdigmålade foder kan man spika med vitlackad spik om man vill slippa måla.
Ser trist ut i mina ögon. De färdigmålade finns nog bara i standardtjocklek så vill du ha "special" så får man jobba lite mer ;-). Ta t.ex. planhyvlat virke och runda av ytterhörnen med slippapper.
MDF är ju praktiskt eftersom det inte händer något med det. Trä kan ju röra på sig lite.
 
imported_Benno skrev:
Kolla hur tjocka som får plats på gångjärnssidan. Jag har en hyvlad profil (samma som ursprungligt 20-tal) som är 21 mm som tjockast och vissa dörrar går emot fodret när de öppnas fullt.
Platta "moderna" färdigmålade foder kan man spika med vitlackad spik om man vill slippa måla.
Ser trist ut i mina ögon. De färdigmålade finns nog bara i standardtjocklek så vill du ha "special" så får man jobba lite mer ;-). Ta t.ex. planhyvlat virke och runda av ytterhörnen med slippapper.
MDF är ju praktiskt eftersom det inte händer något med det. Trä kan ju röra på sig lite.
MDF består av bl.a. träfiber.
Jag har spikat upp milvis med MDF lister så jag vet att de krymper också.
Limma alltid när ni gerar så håller det ihop.
 
Har testat med vitmålad dyckert för länge sedan och tycker inte det fungerar då färgen försvann på skallen på många av dem, bättre att måla foder och dyckert.
Vill man köra färdigmålat så är det dyckertpistol som gäller.
 
Japp spikpistol och efter det duttar man spikhålen med en Pica vaxpenna.
ImageUploadedByByggahus.se1396164064.098609.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gnugga i lite vax och torka med lite papper.
 
Så man måste ha en spikpistol för att kunna sätta färdigmålade lister? Går det inte att spika dyckert med en hammare och ett don av något slag?

Har inte tillgång till någon spikpistol tyvärr!
 
jockebq skrev:
Så man måste ha en spikpistol för att kunna sätta färdigmålade lister? Går det inte att spika dyckert med en hammare och ett don av något slag?

Har inte tillgång till någon spikpistol tyvärr!
Absolut. Det går jättebra.
 
Personligen tycker jag inte det blir snyggt. Dyckert för att spika med hammare har ett runt större huvud och med den hårda fabriksmålade ytan blir det gärna så synligt att man vill bättra med färg. Jämfört med skallen för dyckert till dyckertpistol som blir "nästan" osynligt, åtminstone om pistolen har nosskydd.
Men här är vi också olika i vad som vi accepterar som resultat, så svaret är att det går bra men det är enbart du själv som kan avgöra om resultatet är acceptabelt.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.