Någon som har eller vet om det går att få tag i ett kretsschema till en Woods avfuktare?

Har en teori på att bygga in en timer till den.
Så att den går i ca 4h när man trycker på en knapp och återgår till inställt värde.

Jag har inte öppnat den än, men jag har en idé att det är en enkel hygrostat som styr avfuktningen. Den tänkte jag parallellkoppla med nån timer.
 
Är det en sådan där Woods med två vred (typ hel/halv effekt samt en inställd RF-gräns)? Gissar utan att ha tittat på min avfuktare att man kan lägga in en timer/relä parallellt över din brytare jag antar finns inbyggt i hygrostaten som påverkas av vredet för att ställa fuktighetsgräns.
 
Misstänker att det är en enkel och robust konstruktion som du inte behöver schema till. Öppna och titta efter. Den Woodsen jag har är i alla fall, tja, gedigen!
 
Om det är en woods med två rattar är det nog lätt, precis som phl skriver. Om det är en med elektronisk styrning med display, så tappar den omedelbart alla inställningar när den blir utan spänning. En mycket ogenomtänkt apparat. Jag har en av varje modell. Den analoga är både billigare och oändligt mycket bättre.
 
Det låter som jag är på rätt väg.

Har en Woods ds40, den har bara ett vred för inställningen luftfuktigheten.
Har köpt en timermodul som jag ska löda ihop nån kväll.
Sen ska jag plocka isär allt.

Kan försöka dela med mig av "projektet" under tiden, om det är intressant.
 
A
Varför?
 
Vi har den för att torka tvätt med.
Då sätter vi den på cont och glömmer oftast av den.
Hade varit perfekt att trycka på en knapp, så att den går i 4 timmar och sen går tillbaka till ursprungligt värde.
 
  • Gilla
Cx8
  • Laddar…
Vår Woods fixar det med hygrostaten. Den startar själv när man hängt upp en maskin tvätt trots den inte allt för precisa hygrostaten.
 
Nja jag ser gärna att man kör den ca 4 timmar efter igångsättning.

Nu var det så trist att timermodulen jag köpte inte fungerar som jag tänkt mig.
Men hittade en annan på nätet som kanske kan fungera.
Ska kolla lite mer senare.
 
A
Jag ser nu önskemålet
Frågan är om det är en elektronisk hygrometer/hygrostat eller mekanisk
 
A
Är den elektronisk, kommer en timer modul inte att fungera.
Sen kan jag inte se behovet av att köra den kontinuerligt efter att rätt fuktighet uppnåtts
 
Nu får jag skämmas lite.
Kretsschemat fanns på sidan av maskinen :surprised:

Men nu har jag plockat isär den, och som jag misstänkte var det det en ganska enkel konstruktion.
Krets som styr avfrostningen, en tempsensor och hygrostaten.
Det är en mekanisk hygrostat som sitter där, har tom hittat databladet för den.
http://www.produktinfo.conrad.com/d...99/187713-da-01-en-FEUCHTEREGLER_TW2001_C.pdf

Nu ska jag bara hitta en vettig timer så ska nog det här gå vägen.

Tror du inte den behövs för att få bästa möjliga torkfunktion på den?
 
A
Nej det tror jag inte att det behövs för bästa torkfunktion alltså
Det blir ju en lite fördröjning innan den känner av den Ökade fuktigheten från tvätten, men sen kommer den ju ner så fort den har kapacitet för till inställd fuktighet. Vill man inte ha tvätten krisptorr så räcker väl det?
Så fort du tar tvätten ut i från det avfuktade utrymmet kommer den ta åt sig luftfuktighet och då har man ju förbrukat energi helt i onödan.
Stäng hellre till om torkutrymmet så att avfuktaren inte behöver ta hela våningsplanet samtidigt som tvätten. Och håll öppet när inte tvätt torkas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.