Hej!
Har fått en snutt platta gjuten med sk grundelement runt om. I grundelementet är det isolering av cellplast. På denna platta ska jag mura 5 skift leca (15*19*59) och sen ska det bli en furstukvist ovanpå. Min fråga är nu om lecablocken kan ställas kant i kant med grundelementen dvs så blocket står delvis ca 3-4 cm på cellplasten och att man maxar den invändiga ytan eller ska man ställa lecablocken innanför cellplastkanten?

Mvh
Fredrik
DSC_0029~2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du vill väl att väggen skall liva lite utanför grunden, eller missförstår jag? Lecan i liv - ngn cm ut utanför grunden, och sen puts på det.
 
Hej!
Tackar för svaret!
Japp väggen bör liva enligt mina planer'
Men du menar alltså att lecablocket tom ställs någon cm utanför hela plattan? Så om man tittar på leca blockets kontakt med plattan i genomskärning så blir det så här:
Luft ca 1 cm, cellplast ca 3-4 cm, betong ca 10-11 cm.
Förstår jag dig rätt?
Det jag hakar upp mig på är att luft är ju inte bärande och cellplasten är väl knapptast lika bärande som betongen?
Mvh
Fredrik
 
Mikael_L
Jag tycker LECA'n ska liva exakt med utsidan av kantelementen, dvs i liv med fibercementytan.

Och sen vore det givetvis finemang om tryckkraften från väggarna går ner ganska långt in på LECA-väggarna, då cellplasten i ytterkant inte bär något, och betongkilen på nästa 5 cm av plattan är svagare än plattan i övrigt. Men det är kanske lite svårt att trolla med knäna där.

Men ska du ha korsreglad träregelvägg sen så är det alltså bättre att lägga korsreglingen på utsidan och de kraftbärande reglarna innanför.
 
Jag tycker lite utanför. Dels pga av att kantelementen är sällan helt raka. Sätter man lite utanför kan sätta lecan utefter efter murarsnöre och få det helt rakt. Sen får man en naturlig avrinningskant från vatten som rinner utmed lecan.
 
Hej
Tackar för svaren!

Ja min tanke är att först lägga ett mellabjälklager ovanpå de fem skiften: undre liggande syllen 145*45, stående syllen 170*45 i ytterkant på den liggande syllen och toppa ovanpå med liggande 145*45
Ovanpå det ställer jag kraftbärande stående 145*45 stolpar.

Men det känns som om kraften leds ned i cellplastdelen av plattan pga placeringen av 170*45.

Vad tror ni om att ställa den stående 170*45 i mitten av de båda liggande syllarna så det ser ut som ett liggande H? Detta för att kraften ska ledas mot mitten av lecan. På insidan stödjer ju golvbjälkarna H:ett och på utsidan får man väl sätta lite klossar så man kan spika panel i.

Mvh
Fredrik
 
Redigerat:
Mikael_L
fredand44 skrev:
Hej
Tackar för svaren!

Ja min tanke är att först lägga ett mellabjälklager ovanpå de fem skiften: undre liggande syllen 145*45, stående syllen 170*45 i ytterkant på den liggande syllen och toppa ovanpå med liggande 145*45
Ovanpå det ställer jag kraftbärande stående 145*45 stolpar.
Alltså nu är jag osäker på om jag förstod rätt.
Men ovanpå LECA en liggande 145x45, sen en stående 170x45 direkt på, typ som en bärlina, sen en liggande 145x45 igen på detta. Och så regla vägg som vanlig ovanpå allt detta ...?
Har jag uppfattat rätt då?

Och isåfall, varför i allsin dar vill du göra allt detta? Och inte bara ställer stående väggreglar direkt på en syll som står på LECAn?
 
Mikael_L
verktygsgurun skrev:
Jag tycker lite utanför. Dels pga av att kantelementen är sällan helt raka. Sätter man lite utanför kan sätta lecan utefter efter murarsnöre och få det helt rakt. Sen får man en naturlig avrinningskant från vatten som rinner utmed lecan.
Jag förstår precis hur du tänker, och tycker delvis lite likadant.
Men som en stor nackdel med att ställa syllen långt ut är att lasten från takstolar, snölast och vägg kommer långt ut, längst ute på den klena betongkilen i cellplasten.
Så ur den synvinkeln tycker jag att syllen istället ska ställas så långt in som möjligt.

Och sen ska väl LECAn putsas på utsidan, hur tjockt?
Om man siktar på 1 cm tjock puts så kan väl LECAn t.o.m ställas 1 cm innanför kantelementen? Sen putsar man ihop mot fibercementskivorna på kantelementen ...

Mer vattentätt än så kan jag inte inse att det behöver vara.
 
DSC_0088~2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här har jag alltså tänkt (jag ritade inte alla fem skift)
I golvbjälklsget lägger jag isolering.

Men vad tror ni om att ställa 170*45:an 5 cm in mot mitten, då borde väl kraften styras längre in på plattan?

Men frågan är även om man vågar ställa lecan ens kant i kant med grundelement eller om man trots den mittställda 170*45:an ändå bör ställa den någon cm innanför?

Mvh
Fredrik
 
Mikael_L
Ah, ja det är för golvbjälklaget du vill ha den stående 170 ... :)

OK.
Jag skulle ställt leca-blocken 5-10 mm innanför L-elementens utsida, bara så det blir ett lagom putsskikt. Frågan är väl om det ska putsas obrutet ned mot mark, även utanför L-elementen. Och hur får man bra vidhäftning mot L-elementen ?

Sen skulle jag nog flytta in den stående lite enligt din skiss, men skruva den med långa skruv in i bjälklaget sen när det är på plats, säg 6x150mm, en skruv i varje bjälke, så det sen sitter ihop och inte kan vicka.

Sen lite isolering utanför den stående 45x170, så bryter man även den köldbrygga bjälklaget utgör, en del.
Jag skulle vara lite sugen på en tillskuren cellplastskiva här, men det är kanske lite svårt att få till bra, passning utan glipor.


edit:
Men jag är ju inte helt säker på att jag tänker rätt. ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.