Jag har försökt malla detta men det blir aldrig riktigt bra. Främst har jag använt kartong som jag klippt ut.

Hur gör man dessa mallar, den är ca 57 cm hög? Tips mottages med glädje.

bifogar bild.
 
  • mallning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle vara intressant att veta vad det är för böj och mall?

Protte
 
Vad är det? Förpiken på en båt?
 
prototypen skrev:
Skulle vara intressant att veta vad det är för böj och mall?

Protte
Vet inte om du inte såg bilden. Men det är en båt som har ett rundat skrov. På bilden är biten som jag vill malla inrutad i rött. Om du tycker att det ser ut som en raklinje är det för att den röda linjen ligger ovanpå. Hur menar du med 'vad det är för mall'?
 
fahlis skrev:
Vad är det? Förpiken på en båt?
Ja det är förpiken på en båt, vet inte om båtar lämpar sig här. Tänker dock att man använder samma teknik oavsett var böjen sitter.
 
Nu ser jag att det är en båt, trodde först att det var ett våtrum.
Är det inte som att klippa jultomtar, vik kartongen på mitten och klipp båda sidorna samtidigt?

Protte
 
Y
Ett alternativ kanske vore skyddspapp för golv när man målar och sånt. tejpa upp, skär med rakblad.
 
Har ingen rödpenna, så grov linje=rött.
Mät höjd H och bredderna A och B, se bifogad skiss.
Lägg en linjal enligt streckprickad linje, mät största utbuktningen D.

Mall-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rita upp parallelltrapetsen enligt nästa skiss.
Mät ut punkten c, där utbuktningen var störst enligt mätningen.
Lägg ett ri (en lång slank böjlig ribba) mellan a-c-b och drag kurvlinjen.

mall-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skär ut och justera om så behövs.
 
Det enklaste är om du använder kartongen och gör den i två sektioner, dvs från mitten och ut mot bordläggningen. Du kan grovklippa så att du ligger så nära du kan. Sen tar du en passare helst en med spets och penna (så du kan rita) och drar spetsen längs bordläggningen för då får du ritat på pappret exakt där du skall klippa.

Sen gör du samma på motsvarande sida och tejpar ihop de två mallarna när du klippt längs pennstrecket, skjutit ut mallarna mot bordläggningen och provat så att dom är exakt.

Du har ju en rak linje i kojbotten så den behöver du inte malla utan bara lägga dina kartong bitar mot denna från början.
 
Båtar brukar sällan vara helt symetriska på såna här ställen.

Ta och klipp ut en bit kartong (typ skyddspapp/mjölkpapp, ej well) lite grovt och något mindre än det som ska mallas av. Fäst den med smältlim el. dubbelhäftande tejp mot skottet.

Malla sedan av med småbitar som du trimmar med saxen och sedan sätter fast mot grovmallen med smältlim. På så sätt kan du få med varenda ojämnhet.
Antar att du ska såga ut en teakplyfa och sätta där.:)
 
S
jag har papper till mina hobby båtar och har använt kartong till en båt men det var länge sen
( ja, det finns rc-båtar i glasfiber även kolfiber)
 
Björn Melander skrev:
Båtar brukar sällan vara helt symetriska på såna här ställen.

Ta och klipp ut en bit kartong (typ skyddspapp/mjölkpapp, ej well) lite grovt och något mindre än det som ska mallas av. Fäst den med smältlim el. dubbelhäftande tejp mot skottet.

Malla sedan av med småbitar som du trimmar med saxen och sedan sätter fast mot grovmallen med smältlim. På så sätt kan du få med varenda ojämnhet.
Antar att du ska såga ut en teakplyfa och sätta där.:)
Därför använder man passare för att rita av det hela. Har aldrig sett någon på varvet klutta smältlim och pappersbitar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.