Vi ska, inom en snar framtid, renovera ett LB-hus på 120kvm byggt 1978. Uppvärmningen idag är direktverkande el, gamla elradiatorer, och ventileras med frånluftsventilation via en fläkt på krypvinden. Både oekonomiskt och miljödåligt tänker jag. Då tar det ju inte så lång tid att hitta något som kallas FTX, eller från luftsventilation med återvinning. Det låter ju bra, tänker jag då. Men, uppvärmningen av huset återstår fortfarande. En luftvärmepump ska du ha, säger alla då. Jo, ok, det kan vi väl köpa en. Men, varför skulle det inte gå att integrera dessa två helt fantastiska system, tänker jag då. Så, det är här ni kommer in. Finns det något ventilationsaggregat som växlar värmen från frånluften och värmer upp tilluften + luft-luftvärmepump som trycker upp värmen de sista graderna för att få huset varmt och gott?
 
Är en här på forumet som har ett sånt agg, men kommer inte ihåg vad han/hon heter, samt vad tråden hette,
 
Se upp här! För att få ut tillräckligt med kw för att värma ett helt hus krävs stora flöden med hög temperatur! Luften måste in på rätt sätt och på rätt ställen och det är stor risk för dragproblem.
 
Jag tänker att ftx-delen tar tillvara på 60-80% av den värme som finns i huset & sedan skjuts det till resterande procent av luft-luft-delen. I stället för att det ska komma in iskall luft från ventilationshålen som sedan ska värmas upp av elradiatorer eller en luft-luft-pump.
 
Joblo skrev:
Jag tänker att ftx-delen tar tillvara på 60-80% av den värme som finns i huset & sedan skjuts det till resterande procent av luft-luft-delen.
Det låter lite konstigt det du skriver. Men jag antar att du är med på att du måste ändå ha en värmekälla som tar 100 % av det värmebehov som huset har utan ventilation. Det som FTX återvinner är ju upp till ca 80 % av den värme som förvinner ut genom frånluftsventilationskanalerna vilket inte är så mycket som 80 % av värmebehovet i ett 70-talshus.

FTX aggregat har normalt en elpatron som kan komplettera återvinningen vid kalla vinterdagar så att inkommande luft inte ska bli för kall, alternativt finns ofta ett vattenbatteri som extratillbehör (vilket normalt inte betalar sig) eller i enstaka fall en värmepump som länken ovan. Dessa brukar väl kunna ge i storleksordningen 1-2 kW vilket räcker för att hålla tilluftstempen lika hög som frånluftens temperatur men inte för att värma upp ett 70-talshus.

Jag har f ö bott i ett luftuppvärmt hus i USA och det var inte någon särskilt trevlig komfort med luftdrag i rummen liksom ljud från utblåsen. Det funkar ju, men vattenburet eller elburet ger högre värmekomfort, jämnare, tystare och mindre drag.
 
Är det värt att byta till vanlig ftx & en lvp (konventionell)? Det känns fel att blåsa ut uppvärmd luft med den mekaniska frånluftsventilationen som sitter där idag..
 
FTX är ger mest för pengarna om man har dyr uppvärmingskälla (tex el eller olja). Detta eftersom man då betalar ganska mycket för att värma den luft som försvinner ut genom mek frånluftsventilationen.

Om man samtidigt byter till lvvp med säg COP 3 sjunker lönsamheten på FTX eftersom den luft som försvinner ut genom mek frånluftsventilation bara kostar ca 1/3 att värma upp jämfört med direktel.

Ex: I vårt hus sparar FTX in ca 10 000 kWh per år som annars skulle försvunnit ut med mek frånluft. Om vi skulle fortsatt värma huset med direktel skulle FTX alltså sparat in ca 10 000 kr/år med elpriset 1kr/KWh. Då skulle en FTX för 50 000 kr betalat sig på drygt 5 år.

Skulle vi samtidigt byta till lvvp så kostar en 1 kWh värme plötsligt bara 33 öre i genomsnitt. En FTX sparar då in 3300 kr/år. Samma FTX betalar sig då på ca 15 år.
 
Vi har precis installerat motsvarande lösning i huset vid köpt. Dvs LLVP och ett FTX system. Innan hade huset direktverkande el och självdrag. Tyvärr har jag inga uppgifter hur förbrukningen såg ut innan då huset inte varit bebott på ett år.
Vår lösning blev två utomhus aggregat för LLVP där den ena hanterar undervåningen med två inomhusaggregat för bättre värmedistribution (många mindre rum). Ovanvåningen klarar sig på ett inomhusaggregat då planlösningen är väldigt öppen. Inomhusdelarna är inställda på 21 grader.
FTX systemet är en UNI 4a från Flexit. Den klarar att återvinna värmen till cirka 80% och returnerar 17graders värme när det är cirka 5 grader ute utan värmaren påslagen.
På det hela taget nöjda då offerterna för att konvertera huset till en vattenburen värmelösning var för stora för vår plånbok.
Hojta om du undrar något.
 
Grymt, tack för många & snabba svar! Det får bli lvp till att börja med! Men är det någon som har erfarenhet av de takmonterade inomhusdelarna?
 
Joblo skrev:
Vi ska, inom en snar framtid, renovera ett LB-hus på 120kvm byggt 1978. Uppvärmningen idag är direktverkande el, gamla elradiatorer, och ventileras med frånluftsventilation via en fläkt på krypvinden. Både oekonomiskt och miljödåligt tänker jag. Då tar det ju inte så lång tid att hitta något som kallas FTX, eller från luftsventilation med återvinning. Det låter ju bra, tänker jag då. Men, uppvärmningen av huset återstår fortfarande. En luftvärmepump ska du ha, säger alla då. Jo, ok, det kan vi väl köpa en. Men, varför skulle det inte gå att integrera dessa två helt fantastiska system, tänker jag då. Så, det är här ni kommer in. Finns det något ventilationsaggregat som växlar värmen från frånluften och värmer upp tilluften + luft-luftvärmepump som trycker upp värmen de sista graderna för att få huset varmt och gott?
Listar några förutsättningar som kan vara avgörande om huset är lämpligt för ett mer avancerat FTX-system, med både passiv+aktiv växlare, typ Nilan FU15+VPL15 (den danska) eller Enervents Green HP (den finska).

1. Din nuvarande förbrukning är högst relevant och dimensionerade medeldygnstemperatur där huset står.
2. Konvertering till ett Från- och Tilluftsystem är komplicerat om du endast har frånluftventilation idag,
3. Ett diffusionstätt och välisolerat hus (gärna byggt på 90-t eller senare) för att kunna behålla tillförd värmeenergi.
4. Du behöver dessutom ett kompletterande värmesystem, typ uppgradera till moderna elradiatorer, kamin, FLVP eller en LLVP för att klara de kalla dygnen. Vi klarar oss ner till ca 0 grader utan direktelen påkopplad. Man kan se elelementen som motsvarande "elspets" likt andra VP-system.
 
Redigerat:
krypgr-direktel-ftx skrev:
Listar några förutsättningar som kan vara avgörande om huset är lämpligt för ett mer avancerat FTX-system, med både passiv+aktiv växlare, typ Nilan FU15+VPL15 (den danska) eller Enervents Green HP (den finska).
...
Intressant hur olika vi kan se på "problemen" och hur de bör lösas.

Jag är för enkla lösningar, alltså att inte bygga ihop flera olika funktioner i samma apparat.
T.ex. tvättmaskin och torktumlare i en maskin.

Så jag har valt ett separat FTX-aggregat för ventilation, utan värmebatteri eller andra tillägg,
samt en LLVP för uppvärmning.
Denna kombination passar min enkla smak utmärkt, och har kostat ca 33.000 kr tillsammans.
(Ventilationsrör och annat material oräknat.)

Får jag vara ofin och fråga vad din Nilan-apparat har kostat ungefär?
 
Det finns mycket man ska tänka på, många parametrar som måste stämma. Den spontana lösningen är ju att sätta in en llvp. Nackdelen med den är kanske något sämre värmespridning, ljud & "blåst" inomhus. Då börjar man fundera på att konvertera till vattenburen värme, ett något mer stabilare & flexibelt system. Då springer dock investeringskostnaden iväg ganska långt. I papperna mäklaren skrivit så är årsförbrukningen av el 12000kw, vilket jag inte vet om jag vågar lita på alls. Det skulle innebära att en investering i luft/vatten skulle bli väldigt svår att räkna hem. Jag är nu väldigt kluven. Komfort, ekonomi, miljö.. Hur prioriterar man?
 
OK, vanligen brukar jag (med fler på detta forum) rekommendera att "bo in sig" 1 år så att man får lite vettiga siffror att utgå ifrån innan man gör större investeringar på ett nyköpt hus. Sen har vi olika levnadsvanor som t ex antalet familjemedlemmar, antal duschtimmar, kan man nöja sig med 20 gr eller trivs man bättre i 23 grader inomhus? Olika krav på värmekomfort, vill man ha varma golv eller tofflor?

Har du eller mäklaren möjlighet att kontakta tidigare el-leverantör så kan ni begära förbrukningshistorik på fastigheten du köpt? Sedan är det bara att räkna ut den genomsnittliga årsförbrukning, får du tag på historik uppdelat per månad så kan man räkna på totala antalet kWh/år för uppvärmningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.