Jag har precis tagit bort ett trägolv från ett gjutet betongkällargolv. Jag har gjort en fuktmätning innan och det visade lite förhöjda värden i golvet nära ytterväggen.. När jag sedan tittade på det urrivna golvet, såg det aningen fuktskadat ut på ovansidan, men inte på undersidan.. Betongolvet var dock mörkare där förhöjningen mätts..
Kan det ändå röra sig om kondens. Kan golvet räddas? Funderar på att lägga metallreglar, fläkt och någon form av golv ovanpå.. Eller hur borde jag gå tillväga?
Dränering har nyligen gjorts, och jag funderar på om fukten kan ha låsts inne i och med trägolvet och att det nu kan få torka upp..
Vad tror ni?
Supertacksam för svar, då jag är en ensamfixare :)

(ps. ska hämta avfuktare idag och starta upp den)
 
Men har du isolerad platta? Är det bara betong direkt på marken kommer det ju alltid finnas fuktvandring.
 
Nej, jag har ingen isolerad platta.. Ja, det kommer det väl antar jag.. Men är det en "okay" fukt om du förstår vad jag menar.. Tänkte inreda ett hobbyrum till mig och barnen där nere. Kan det vara en vistelsevänlig miljö.. Vad ska jag tänka på? Är det farligt att betongen är mörkare i ena änden? Känner mig lite lost :surprised:
 
Fuktig betong avger inga farliga ämne.
Däremot om det finns trä i kontakt med fukt kan lukt och mögel uppstå.
Således om du använder rätt sorts material och ev. ser till att ventilationen finns så behöver du inte vara orolig.
 
Finns lite olika alternativ. Exempelvis uppreglat och mekaniskt ventilerat som du skriver, eller passivt ventilerad platon och ventilerade socklar, eller bara måla betongen med fuktgenomsläpplig färg. Beror på hur mycket fukt det handlar om, hur stor ytan är, vad du vill ha för ytskikt etc. I ett hobbyrum (för snickeri etc.) skulle jag nog välja målat betonggolv och tofflor.
 
Är plattan inte isolerad kommer den som sagt alltid att vara fuktig. Detta är dock ingen fara så länge du inte blandar inte organiska material som möglar t.ex. ett trägolv eller liknande. Antingen får du ju regla upp ett ventilerat golv med luftspalt typ nivell-system eller liknande. Eller låter du det vara betongrent. Att inreda ett hobbyrum eller gästrum eller vad som är ingen som helst fara så länge du inte lägger något som möglar. Att betongen är mörkare beror antagligen på att den är fuktigare alternativt kan det vara någon beläggning som kommit från tidigare golvbeläggning. Lukta på det och se om det luktar illa av något. Annars behöver du inte oroa dig.
 
Tusen tack för era svar! Känns riktigt bra! Man blir så lätt "fukthysterisk"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.