Hej!

Det börjar bli dags att skaffa ett större boende; bygga eller köpa hus. Jag försöker få grepp om skillnaden i pris mellan att bygga och köpa. Detta gäller Södertälje med omnejd. Då jag själv saknar erfarenhet tänkte jag höra med er, här är mina tankar:

Detta hus kostar ca 4.5 miljoner: http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektGID=OBJ3100_1326104822

Tomten på andra sidan gatan kostar 1.35 miljoner: http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektGID=OBJ3100_1271285747

Huset i första länken är ett Älvsbyhus som kostar ca 1.6 miljoner enligt deras prislista. Om vi lägger ihop tomtpriset i andra länken med kostnaden för ett likadant hus landar vi på ca 3 miljoner. Detta innebär att det finns 1.5 miljoner kvar innan man når priset för det färdiga huset. Jag inser självklart att det tillkommer en mängd kostnader, lagfart, markarbeten, pantbrev, extrautrustning, garage, etc etc. Jag har dock svårt att se att dessa kostnader ska uppgå till 1.5 miljoner, snarare ca 500 000. Det verkar alltså som att man kan spara ca 1 miljon på att bygga huset själv istället för att köpa det färdiga huset? Kan detta stämma? Vad missar jag? Vad kostar de sakerna jag missat?

Tacksam för hjälp!

/fkon
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
När jag kollade på hus så kostade ett nästan nytt ca 140kvadrat hus här runt 3,5 till 4 miljoner.
Jag köpte tomten jämte ett av dessa hus och byggde för 2,7.
Dock så ska man ju veta att man offrar ganska mycket av sin tid på att bygga ett nytt, om det nu inte är så att man har så bra med pengar att man kan ha andra till att göra precis allt.

Nr1 du missar är att huset i grund utförande kostar ca 1,6 miljoner, lite tillägg och det springer iväg fort, det är ju ofta där som leverantörerna tjänar pengar, om du redan bestämt dig för ett hus och börjar lägga till saker så ska det ju mer till för att du ska byta leverantör helt.

Ingår grunden i de där 1,6 miljonerna?

Sen ska det grävas och köpas grus osv, inga problem att det springer iväg 100-200 000kr innan grunden kan gjutas.

1,5 miljoner tror jag inte du kan förbruka på extrakostnader, men jag tror inte heller du klarar dig på 500 000kr.
Lite hänger ju på vad du vill göra själv, tex om du gör finplaneringen av trädgården själv är det ju mycket att spara.
 
Visst bör du spara pengar på att bygga själv. Någonstans mellan 500-1000 000 med exemplet ovan. Dock skall ju tas hänsyn till det faktum att bara för annonsen säger 4.35 miljoner så betyder ju inte det att huset är värt dessa pengar. Det är svårt att säga något generellt om att bygga nytt mot att köpa befintligt när det gäller kostnader. Att bygga ett hus upptar tid, oavsett hur lite man egentligen är involverad, dock får man ju det som man vill ha det. Finns det tomter tillgängliga för vettiga priser så lönar det sig nog oftast att bygga själv om man bromsar lite på tillval och liknande. Bygger man något arkitektritat och mer extremt så blir det ju säkert dyrare, men då skall man inte heller jämföra slutpriset med ett älvsbyhus.
 
fkon skrev:
Hej!

Det börjar bli dags att skaffa ett större boende; bygga eller köpa hus. Jag försöker få grepp om skillnaden i pris mellan att bygga och köpa. Detta gäller Södertälje med omnejd. Då jag själv saknar erfarenhet tänkte jag höra med er, här är mina tankar:

Detta hus kostar ca 4.5 miljoner: [länk]

Tomten på andra sidan gatan kostar 1.35 miljoner: [länk]

Huset i första länken är ett Älvsbyhus som kostar ca 1.6 miljoner enligt deras prislista. Om vi lägger ihop tomtpriset i andra länken med kostnaden för ett likadant hus landar vi på ca 3 miljoner. Detta innebär att det finns 1.5 miljoner kvar innan man når priset för det färdiga huset. Jag inser självklart att det tillkommer en mängd kostnader, lagfart, markarbeten, pantbrev, extrautrustning, garage, etc etc. Jag har dock svårt att se att dessa kostnader ska uppgå till 1.5 miljoner, snarare ca 500 000. Det verkar alltså som att man kan spara ca 1 miljon på att bygga huset själv istället för att köpa det färdiga huset? Kan detta stämma? Vad missar jag? Vad kostar de sakerna jag missat?

Tacksam för hjälp!

/fkon
Vi har precis samma funderingar som du och kommer därför att bytta nytt inom ett år. Jag tror dock att du får lägga på ca 1 mkr utöver tomt och hus innan du är klar men det är ju ändå en besparing på minst 500 kkr. Vår kalkyl utöver hus och tomt är:
- Vatten/avlopp samt el 200 kkr
- Markarbeten och iordningställande av tomt 300 kkr (bra tomt men ändå mycket eget arbete)
- Garage 250 kkr (till viss del eget arbete)
- Övrigt (lagfart, pantbrev, bygglov, försäkring, utstakning, nybyggnadskarta, el, räntekostnader, kontrollansvarig) 250 kkr

Min enda slutsats är att de höga huspriserna bygger på låga räntor i kombination med att många köpare inte har tålamod att vänta ett år på ett husbygge. Vår kalkyl visar dock att vi kan "spara" minst 500 kkr på vårt husbygge med visst eget arbete samt att vi kan vänta ett år innan vi kan flytta in.

Lycka till!

/Krille
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Som en liten jämförelse bara, så du har nåt att utgå ifrån:

Vi fick en offert på största vinkelhuset från Älvsbyhus. Den offerten hamnade på 2850000:- vilket innefattaden:
-Hus
-Tomt (tomtpriset var 200000:- där vi hade tänkt bygga)
-Största dubbelgaraget
-I princip samtliga tillval
-Anslutningar av el och VA, tror att detta var kring 200000:-
-Grovplanering av tomt inklusive grus och allt som gick åt
-Grund ingår alltid i Älvsbyhus priser.
-Alla byggherrekostnader

Så då kan du ju bara byta ut siffrorna mot de som är aktuella i ditt fall, du ser ju lite vad som "tillkommer".
 
Mikael_L
simpa81 skrev:
-Alla byggherrekostnader
Är bara giltigt i din kommun, du kan inte jämföra med någon annan kommun. I göteborg kan man väldigt lätt hålla sig för skratt när det kommer till byggherrekostnaderna.
 
Mikael_L skrev:
Är bara giltigt i din kommun, du kan inte jämföra med någon annan kommun. I göteborg kan man väldigt lätt hålla sig för skratt när det kommer till byggherrekostnaderna.
Ah, det har du såklart rätt i. Jag kanske kan lägga upp de olika delarna i offerten.
 
Tack för många bra svar, nu klarnar det något. Simpa81, om du kan bjuda på fler detaljer ur din offert så är det välkommet! Det verkar som att de flesta är överens om att det kostar i storleksordningen ca 1 miljon utöver listpriserna innan allt är klart. Besparingen blir således ca 500 000, mycket grovt räknat. Då får man väga det mot jobbet det innebär att bygga.

Rent ekonomiskt är det en ganska enkel avvägning eftersom 500 000 netto innebär att man kan ta ledigt i över ett år och bara jobba med huset och ändå gå plus. Beslutet är ju dock inte enbart ekonomiskt, eller ens rationellt, det är ju förenat med viss osäkerhet och känsla av risk att bygga själv...
 
fkon skrev:
...Beslutet är ju dock inte enbart ekonomiskt, eller ens rationellt, det är ju förenat med viss osäkerhet och känsla av risk att bygga själv...
Som om det inte skulle kunna finnas risker med att köpa ett gammalt hus med okända fel och brister?

Förringa inte känslan att få flytta in i ett alldeles nytt hus,
som är precis som du själv vill ha det utan andras "tokiga" lösningar och kompromisser!

Det är faktiskt ren, oförfalskad eufori :)
Men det kan ju i och för sig vänta till nästa eller näst-nästa hus.

Välkommen till Bygga Hus-forumet fkon!
Det skall bli kul att se var ditt funderande slutar.
 
De vill ha 30k/m2 för huset, snittet för området ligger på 25k/m2, där har du 700K i diff. Sedan kan tomten dra iväg.
Strikt sett har du för litet statistiskt underlag för att kunna dra någon slutsats öht.
 
Nu har jag inte undersökt SÅ noga. Men där ser ut att vara mycket berg runt om. Blir inte det några problem på tomten, sprängning osv? Kollar jag bara snabbt på det också så ligger den lediga tomten sämre till. Där har du väg på alla håll utom ett där du har en granne. Jag personligen skulle värdera en stor insynsskyddad del av tomten, som det huset till försäljning har, mycket högre än tomten jämte.

Sedan har jag inte koll på om det är tänkt att byggas något som ger det byggda huset sämre insynsskydd i form av nya hus där jämte. Med med tanke på att där ser ut att ligga berg? runt en stor den av hans tomt så kommer den nog fortfarande vara relativt insynsskyddad.

Så summerar man ihop att du kanske behöver spränga och lite annat roligt på den lediga tomten plus att läget blir sämre så kanske inte skillnaden blir så stor som du tror. Plus att rätt många orkar inte leva med ett bygge ett bra tag. Men visst, en hel del kan du/ni säkert spara men undersök det noga innan:)
 
Är garage inkluderat i 1,6 milj? Brukar kosta 150,000 cirka. Sen grundarbeten som någon tidigare sagt. Räntor under byggtiden, anslutningsavgifter, komunala avgifter, besiktningsmän....sen kanske det begagnade huset är 2-300000 dyrare. Det är kostnaden för all oro, fuskbyggare, irritation och förseningar hos nyprod... ;-)
 
Hur vet vi att det begagnade huset kommer att kosta köparen 4,5 Mkr?
Om jag vore spekulant skulle jag hänvisa säljaren till just denna tråd.

Bäste fkon, håll oss underrättade om utvecklingen! :cool:
 
S
Det finns ett värde som indikerar om det är lönsamt att bygga nytt eller köpa begagnat, kallas Tobins-Q. I storstäderna kan man generellt säga att det lönar sig att bygga nytt, med reservation för lokala avvikelser.
Vi håller själva på att bygga nytt med Eksjöhus och det har inte tagit upp mycket tid, jag är förvånad själv över hur lätt det varit. Vi gör ingenting själva i stort sett, förutom att måla husets exteriör när det blir aktuellt.
Här har du kostnaderna för vårt husbygge: http://byggahuslindbacken.se/husbudget/
Jag skulle lätt göra om det igen, har redan börjat tänka på hur nästa hus ska bli.
 
SonnyListon skrev:
Det finns ett värde som indikerar om det är lönsamt att bygga nytt eller köpa begagnat, kallas Tobins-Q. I storstäderna kan man generellt säga att det lönar sig att bygga nytt, med reservation för lokala avvikelser.

Att ett färdigt hus framstår som dyrare än processen att bygga det är - och förblir - oftast felräkning, missuppfattning eller ibland en omsorgsfullt spridd myt.

1. Egnahemsbyggare inkluderar oftast icke eget arbete som kostnad. Man varken räknar timmar eller multiplicerar med marknadsmässiga timpriser. Man bara avnjuter frukten av sitt arbete, utan att egentligen resonera i särskilt sakliga termer.

2. I synnerhet självbyggen tar så lång tid, att priserna påtagligt förändrats. Flera år gamla materialpriser och löner jämförs med en rykande färsk värdering av det färdiga huset. Vilket man givetvis inte kan ta som bevis att det måste löna sig att bygga ett hus till.

3. Nybyggda egnahem omsätts mycket sällan omedelbart efter färdigställandet. De säljs som tidigast först 5-10 år efter det att byggmaterialet ropades in. Istället jämför man produktionspris med en bankvärdering, som inte alls syftar till en rättvis jämförelse, utan till en banks mer eller mindre riskabla utlåning.

James Tobins berömda Q-teori är ursprungligen tänkt för handel med standardiserade aktier. Att försöka tillämpa den på handel med nya och begagnade hus är därför inte helt lyckat.
http://fastighetsnytt.se/2013/05/leder-marknaden-till-ratt-mangd-bostadsbyggande/

Summa summarum: Antingen kommer trådens färdiga hus att säljas för ett lägre pris än det utbjudna, eller också kommer byggtomtens slutpris att vida överstiga ursprungliga prislappen. Alternativt en kombination av båda.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.