Vi håller på och bygger ett nytt hus. Har tänkt sätta vitmålad bröstpanel i köket eftersom vi eftersträvar en "gammaldags" stil. Har dock börjat tänka att det kanske är helt fel och mer påminner om 80-tal????

Huset har en traditionell planlösning med ett stort kök, högt till tak och relativt stora fönster.

Är vi på rätt väg eller....?
 
Helt rätt tänkt. Bröstpanel är för mycket 80-tal :-/
 
Absolut inte bröstpanel, det är inte det minsta vackert... :-/
 
Annan åsikt! Bröstpanel kan visst funka! Om ni är ute efter en "gammaldags" inredning med de rätta detaljerna, kommer ni inte i närheten av 80-talskänslan. Jag omges av bröstpanel och div snickerier i vårt 20-talshus, de detaljerna är helt rätt i den här miljön! Döm inte ut bröstpanelen i sig. Bestäm ert koncept och inred rummet konsekvent så blir det bra.

Betraktar man tillvaron genom nyfunkisögon, fungerar mörksgrå klinkers, ek, högblankt och vitt (helst). Terrakotta och panel, usch!

Jag hoppas fler vågar tänka med eget hjärta (vilken anatomisk vurpa, låt gå!) och slippa fokusera på det trendiga. Variation ger utrymme för personlighet! Det blir spännande för alla om våra hem förmedlar mer om oss själva än det som redan finns rapporterad i inredningstidningarna.

Dessvärre är utbudet i våra inredningsbutiken och byggvaruhandeln styrd av trenderna. Säger en som förökte med ljus och lykta hitta vit mosaik år 1998!
 
Tack "lillbjorn" för ditt inlägg! Precis vad jag behövde höra! Skulle vara kul att se hur ni gjort med panel och andra inredningsdetaljer i ert hus. Finns bilder?
 
Håller med en tidigare talare! Till gammeldags stil är brsötpanel jättefint!

Sedan, vad spelar det för roll om det är ute eller sk inne, om du tycker att det är fint så kommer du att trivas!
 
Jag tycker att bröstpanel är helt rätt val när man vill eftersträva en gammeldags känsla. Däremot skall den då vara målad för att kanske undvika 80-tals känslan som någon skrev om här tidigare. På 80-talet var det ju vanligt att man satte upp lackad eller oljad bröstpanel i furu. Måla den snyggt och välj rätt list som du lägger högst upp så kommer du få en jättefin "gammeldags" känsla tror jag.
 
monny skrev:
Tack "lillbjorn" för ditt inlägg! Precis vad jag behövde höra! Skulle vara kul att se hur ni gjort med panel och andra inredningsdetaljer i ert hus. Finns bilder?
Nehej ;D Vi tillhör dem som inte har digitalkamera!!
Vi har bröstpanel i flera hallar och i trappan samt boasering med inramade speglar (höjd 70 cm) i ett par rum. Vitmålat med höga socklar. Känns gediget. Vi hade dock problem med sprickbildning, timmerhuset lever. När vi sist målade om panelen använde vid latex i alla fogar och målade över. Har hållit perfekt!
 
  • Gilla
Jollan87
  • Laddar…
Vi har bröstpanel i hallen där den är grålaserad o gråa tapeter, i kök o matsal ren furu o vita väggar personligen gillar jag det men det är ju som sagt en smaksak..
 
  • Huset_004b.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen tycker jag att man ska försöka göra sitt hus så tidstypiskt som möjligt. Dvs ett hus byggt på 20-talet = jättefint med bröstpaneler, mässingsbeslag, brädgolv, spröjs etc. Ett hus av idag tycker jag ska vara mer av ett uttryck av idag. Tänk vad trist om man kring sekelskiftet eller på 50-talet inte byggt av sin tid.

I vårt mexitegelhus från -71 har det tidigare ägarna satt in en kakelugn som varit jättefin i ett hus från 20-talet men som bara ser HEMSK ut i vårt vardagsrum. Lika så det köket i fransk lantlig stil.
Men det är bara vad jag tycker...
 
Ja o vårt hur är från 1904.. Genomgående fiskbensparkett i hela huset förutom kök, hall o toa.. :D :D furutak i halva huset osv..
 
...fast det är ju inget nytt fenomen i historien att man tar upp gamla stilar och gör dem i delvis ny tappning ;)
 
Så sant som det är sagt.. ;)
 
Vårt 70-talshus med allt i orginal hade en hel del mörklaserad (och en del gulnad) furu. Vi har allt eftersom målat eller tagit bort det som stört mest men en del finns fortfarande kvar. När vi (budget)renoverade köket ville jag ta bort bröstpanelen, eftersom jag tyckte att det var för mycket bondkök i ett 70-tals mexitegelhus mitt i ett bostadsområde. Men vi testade i alla fall att måla den först. Vi valde samma färg som väggen så att den inte syns så mycket, och nu tycker jag att det blev rätt bra. Lägger in en bild om du vill se hur det blev.

Mvh Kristina


 
  • 150_5062c.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt Kix! Nu blev jag inspirerad!!! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.