Bröt igår upp 90-talsparketten i matsalen, hade på känn att det någon gång stått en eldstad på platsen. Huset är byggt 1923 men det finns inga ritningar på huset från den tiden att finna. Förra ägaren bodde i huset i två år så den vägen finns inga svar att få, tidigare ägare lever än men ingen vet vart hon flyttade. Hon har ett vanligt förkommande namn så det är som att leta efter en nål i en höstack. Så, är det någon som kan säga vad det är som har stått på platsen tidigare? Kakelugen eller kamin? Skorstenen innehöll sju pipor från början och idag finns där fem kvar.

Visa bilaga 1.bmp
Visa bilaga 2.bmp
Visa bilaga 3.bmp
Visa bilaga 4.bmp
 
Har där stått en kakelugn så brukar den inte stå på bjälklaget, den brukar ha en rejäl sockel, uppmurad från källaren så den står stabilt och inte kan röra sig ofrivilligt. Då dom oftast väger minst 1ton så är bjälklaget inget vidare underlag, har nog säkert stått nån cylindrisk gjutjärnskamin där!
 
Kakelugn fanns typiskt i sovrum. I en matsal fanns det ofta en lättare eldstad i järn eller täljsten. Kanske för koks eller antracit.
 
Huset var från 1923 så då fanns nog en sockel från grunden om det stått en kakelugn där. Annars var det mer vanligt att kakelugnar faktiskt stod på bjälklaget hur vansinnigt det än låter. Vi har satt om 4 st, den största var en 2tonnare på övervåningen... och alla stod på bjälklaget. Enligt muraren var detta vanligt i äldre hus men att man nu bygger bort det när man sätter om dem. Brandfaran ökar om ugn och murstock rör sig i förhållande till varandra.
 
Så där ser det ut i stort sett vart enda rum i mitt hus från 1920. På minst några platser har det varit kakelugnar eftersom jag hittat stora mängder kakelugnsskärvor i bjälklagen. Det borde i och för sig inte ha varit något jätteproblem med rörelser då bjälklagen vid denna tid ofta fästes i murstockarna, eller i mitt fall i den kombinerade hjärtväggen/murstocken. Alltså blir det ju ingen stor relativ rörelse mot murstocken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.