Hej

Är väl knappast ensam om att behöva se över mina elkostnader i dessa dagar.
Vi bor i ett 1½ plans hus med källare, med direktverkande el.
För något år sedan installerade vi en luft/luft värmepump.

Nu har jag fått upp ögonen för en pelletskamin, ja en sån där med ett litet pelletsföråd i sig, eller vid sidan, som verkar oerhört bra. Jag har läst lite på internet, och jag ska snart ge mig ut i verkligheten för att samla på mig mer information.
Visste inte ens att det fanns något som skulle kunna var bättre än en luft pump, men den här skal ju kunna sänka mina elkostnader rätt ordentligt med en pelletskostnad på 0.5 Kwh mot el som snart är 1.0 Kwh.

Ja, ni som har, eller funderar på att skaffa, eller bara hört något på stan angående dessa pelletskaminer, berätta vad ni vet, bra som dåligt.

Tacksam för alla svar
/Dice
 
Jag tycker det låter som en bra ide.

Om du kollar på www.rinkabyror.se så säljer dom en vatten mantlad pellets kamin
Om du skaffar en sådan och några fläktkonvektorer så får du ett bra system som inte kostar skjortan. Allt finns i pellets kaminen.Cirkpump.expantionskärl mm.
En pellets kamin funkar ju oxå jätte bra när det blir riktigt kallt oxå :)
 
Tack för tipset, första sidan där jag äntligen får lite vettiga prisuppgifter också. Kan man med en vattenmantlad dra rör från den för att sedan värma upp andra delar av huset?
 
Ja det är bara att sätta upp några fläktkonvektorer eller vanliga element där man vill ha värme. fläktkonvektorer ger ju mer värme än ett vanligt element så det är ju att föredra.
 
Jag är helt inne på att skaffa pelletskamin nästa säsong (läs sommar) och håller på att kika på massa olika alternativ under vintersäsongen nu.

Det lutar åt en KMP pelletskamin..har sett den live och låter inte alls mycket och verkar gedigen enkel och mycket snygg! Det finns många aktörer på marknaden så det gäller att välja rätt bland tillverkarna. Men kmp är svensktillverkat och det känns bra för min del..har fått en gott intryck på dom.

Mitt nuvarande värmesystem är luftburen elvärme i ett välisolerat Borohus från -86. I dagsläget har jag en contura braskamin ifrån -86 som man mest eldar för kråkorna med men efter ett par vedkorgar är det varmt å gott i huset!

Mina tankar har även gått på en vattenmantlad pelletskamin kopplad till en ack. tank som är förberedd för solvärme. Men med Kmp har jag den möjligheten att bygga på med en vattenmantel om jag känner för det sen!

Många talar på att pelletsen kommer att stiga i pris så mycket men jag tror och hoppas att den miljövänliga biobränsle pelletsen får en gynnsamm prisutveckling. Nog för att det kommer att stiga men jag tror att elpriserna kommer att stiga i höjden om 5-10 år!

Bifogar en bra länk om pelletskaminer; http://www.novator.se/bioenergy/BE0504/39-42.pdf
 
Elgolvvärme samt extra ventilationsrör i taket ovanför kaminen - för att 'puffa' värmen till andra ändan av huset. Det har inte behövts ännu - vintern har varit mild och kaminen värmer hela huset. Detta är alltså en billig rumsvärmelösning.

322_1168130951_DSCN1462A.jpg
 
H
Är du ute efter att spara uppvärmningskostnader så är det idag betydligt mer lönsamt att installera en luftvärmepump än att köpa pelletskamin. Pelletspriserna har ökat kraftigt.
Exempelvis tog OKQ8 ca. 2000 kr för en pall pellets i början av året. Nu ligger priset på närmare 2400 kr. En pall består av 52st 16kg säckar. Kostnaden för en luftvärmepump räknar man hem på 3-4 år. En pelletskamin för ca. 30 tusen får man jobba med i många år innan man har fått kostnaden betald.
 
Är du ute efter att spara uppvärmningskostnader så är det idag betydligt mer lönsamt att installera en luftvärmepump än att köpa pelletskamin. Pelletspriserna har ökat kraftigt.
Exempelvis tog OKQ8 ca. 2000 kr för en pall pellets i början av året. Nu ligger priset på närmare 2400 kr. En pall består av 52st 16kg säckar. Kostnaden för en luftvärmepump räknar man hem på 3-4 år. En pelletskamin för ca. 30 tusen får man jobba med i många år innan man har fått kostnaden betald.
Jag tror att elpriserna kommer att stiga betydligt mycket mer än pelletspriserna. Jag kan hålla med om till viss del att luftvärmepump kan vara ett bättre alternativ..DOCK är det när man väl behöver värmen som mest (under kalla vintern) så ger den 1:1= lika som elströmmen. Så de som bor i de södra delarna av Sverige är det mer befogat att investera i en lvp. Lvp:n låter dessutom relativt mycket och den drivs som sagt av el. Positivt är att den även ger behaglig kyla på sommaren (som också drar en massa el)

Pelletskaminen har en mycket effektiv förbränning och är automatiskt lagd. Dock är det väl på fyllningar och sotningar som gäller men det är väl bara kul ;) Brasvärmen är det goaste värmen och går ej upp mot "elvärmen". Fördelen till en vattenmantlad pelletskamin är att den kan producera varmvatten!!

Tror även att staten kommer lägga på mer på elskatten och certifikaten så det kommer att gynna biobränsle eldade anläggningar. Rent teoretisk och praktiskt så borde det bli bäst och mest ekonomiskt att elda bio.

Ett till pelletsrelaterad fråga: I och med pelletsbranschen är på stark frammarch med fler aktörer och tillverkare på marknaden (därmed högre spånpris). Kommer då priserna på pellets att öka eller blir det en gynnsam korkurrens mellan pelletsleverantörerna.
 
Tanken med pelletskaminen skulle i så fall var aatt värma upp ca 80 Kvm källare, som idag är helt ouppvärmd, vi har redan en Lvp installerad i huset. Den gör sitt jobb, men nu när det gäller att gå från helt ouppvärmt till uppvärmd, har jag en känsla av att pellets borde vara billigare, trotts en lite dyrare inveteringskostnad.
 
Efter 4 månader med pelletskaminen (där jag ännu inte installerat automatiken) och denna milda höst/vinter kustnära på Österlen förbrukar jag i snitt 160-200 kwh/veckan totalt i el inkl golvvärme, ventilation, bastu dvs rubbet samt fyller en pelletssäck var 3:e dag. Stenhuset bör dra mer energi detta första år under uttorkningstiden. Elgolvvärmen är på minimum utom i badrummet.

Ambitionen är att den totala energikostnaden inte skall överstiga 8.000 kr/året.
 
Efter 4 månader med pelletskaminen (där jag ännu inte installerat automatiken)
Med automatiken menar du termostaten?!. Enligt vad jag har läst på pelletsforum är att när kör på termostatdrift så förbrukar den mer start och stopp och därmed går det åt mer pellets än om den hålls brinnande ett längre tag.
Rätta mig gärna om jag har fel!!

Eller om du menar att du kan i förväg ställa in när kaminen ska starta på automatik? :-/
 
Jag har inte läst instruktionsboken ordentligt än ;D. Hittills har jag faktiskt klarat mig med att bara elda mellan 18-24 varje kväll. Ljuset/solen genom de stora söderfönstren värmer huset tillräckligt om dagarna. Har inte behövt använda någon värme för övervåningen heller då kaminen sprider värmen bra.

Jag räknar med att utnyttja timerfunktionen för termostaten dvs låg värme under nätterna, lite högre om dagarna och högst om kvällarna. Nu jobbar jag hemma så det får inte bli alltför utkylt dagtid. 1 1/2planshuset är litet, bara 106 kvm med stora fönsterpartier och även stora takfönsterpartier. Det är möjligt att du har rätt i att kaminen kan förbruka mer pellets såvida det blir många till/från. Än så länge sätts den ju endast på 1 gång/dag. Däremot tycker jag att lågan är väldigt stor trots att jag, när jag nu kör manuellt, kör på lägsta nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.