Vattenburet är det som gäller alltså... Hur är det med parketten då? Kan man köra golvvärme under den? Att det är bättre effekt under klinker har jag förstått, men man skadar inte parketten gneom att köra golvvärme genom den? Och finns det något alternativ till att gjuta in vattenburen golvvärme i grunden? Att bryta upp allt om 50 år känns inte så lockande, även om det är tveksamt om jag bor kvar där då...
 
Det är inga problem med parkett så länge den är minst 15mm tjockt

Det finns ett nytt system som heter Nereus. Wirsbo och Nereus tillhör samma koncern.

Nereus är den mest använda golvvärme i Finland.
Vi har installerat den på övervåningen.
De har ett system för att lägga den på betongplatta och inte ingjuten.

Men vattenburet är det som gäller ;D

Inga element och jätte skönt värme ;D ;D ;D
 
fia_mstd skrev:
Vattenburet är det som gäller alltså... Hur är det med parketten då? Kan man köra golvvärme under den? Att det är bättre effekt under klinker har jag förstått, men man skadar inte parketten gneom att köra golvvärme genom den? Och finns det något alternativ till att gjuta in vattenburen golvvärme i grunden? Att bryta upp allt om 50 år känns inte så lockande, även om det är tveksamt om jag bor kvar där då...
Ja det kan man. Var dock noga med att följa golvtillverkarens anvisningar. Generellt gäller att ju tjockare trägolvet är desto högre temperatur krävs i vattenrören => mindre effektivt om du värmer vatten med värmepump.

Det finns många alternativ till att gjuta in rören i plattan. Titta på tillverkarnas hemsidor så ser ni vilka alternativ som finns. Wirsbo har, som jag brukar säga, väldigt fin dokumentation på sin web. När ni tittar på olika lösningar kan det vara bra att ha i bakhuvudet att oavsett tillverkare så är spårad golvspån dyrt, liksom spårad frigolit. Att förlägga rör i glespanel i någon form är antagligen det billigaste näst efter att gjuta in rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.