raveper skrev:
En klar fördel jag ser direkt med ett hus på hjul är att det borde vara lättstädat. Bara öppna fönsterna och köra en sväng.
Hur tänker du med el, vatten och avlopp? Ska kärran vara körbar eller som ett släp? Hur skall den besiktigas? Är det en åretruntvagn?
Haha, ja men precis! Storstädat på en kafferast. :)

El måste jag ha, klarar mig inte utan datorn (framförallt till jobbet *host, host*)
Just nu är väl tanken att låna el från min kommande hyresvärd men på sikt vore det trevligt att skaffa sin egen el, tex med ett litet vindkraftverk.
Vatten är tänkt att hållas väldigt basic, bära in efter behov helt enkelt.
Avloppet likaså, hink under handfat tex, och sen göra mig av med slaskvattnet på lämpligt sätt.

Huset blir inte körbart utan behöver lite draghjälp för att förflytta sig.

När jag har frågat runt så behöver vagnen inte besiktigas.

Yepp, det blir året-runt-boende.
 
Då behöver du väl även en värmekälla och extra tjocka väggar?
 
raveper skrev:
Då behöver du väl även en värmekälla och extra tjocka väggar?
Jo, vedspis ska få värma upp mitt lilla krypin.
Med rätt isolering behöver inte väggarna vara så galet tilltagna.
 
Mikael_L
Lappri skrev:
Med rätt isolering behöver inte väggarna vara så galet tilltagna.
Åhhh, berätta mer ...
 
Vindkraft är inte mycket att hurra för, sol tror jag mer på.
Vatten kam man lösa med en liten tank du fyller genom en gardera koppling med hinkfyllning som nödlösning.
 
Mikael_L skrev:
Åhhh, berätta mer ...
Varför denna drypande sarkasm?
Jag menade bara att väggarna inte behöver vara så rejäla att jag får gå krabbgång inomhus för att inte behöva bo i en igloo om vintern.

raveper som skrev kommentaren/frågan om extra tjocka väggar kanske tolkade det hela som att jag inte tänkt isolera alls eller väldigt sparsamt, vad vet jag.

Jag har fått rekommendationen att ha 150mm eller mer med isolering, och i mina öron är inte det så galet tilltaget då jag hört om nybyggen som har upp till 500mm med isolering.
 
M.Kristensen skrev:
Vindkraft är inte mycket att hurra för, sol tror jag mer på.
Vatten kam man lösa med en liten tank du fyller genom en gardera koppling med hinkfyllning som nödlösning.
Tack för tipsen!
Jag har inte grävt så djupt inom varken sol eller vindkraften ännu, och efter denna blåsiga och solfattiga skräpvinter låg vindkraften bara nära till hands att dra till med.
Jag har tänkt att hålla det mesta "bekvämligheterna" ganska basic, så om jag ändå ska kuta med ved, kan jag ta en extra vattenrunda också med hinkar och dunkar.
Ju färre saker som kräver underhåll och kan gå i strejk desto bättre. Om det blir för slitigt ligger din vattenlösning högt upp på plan B-listan.
 
Mikael_L
Nä, 150mm är nog inte så illa. Husvagnar har väl än idag inte så mycket mer än 50mm, men då är dom dock relativt dyra att hålla varma när det blir ett antal minusgrader.


Men det jag tänkte på, det min kommentar baserade sig på, var att det finns ingen mirakelisolering.
Vill man inte ha det energikrävande att hålla varmt så blir det lite tjockare väggar.
Men siktar du på 150mm isolering och dessutom kan låta det bli lite kallare inne när det blir som kallast ute, så behöver det inte bli alltför blodigt. Hus byggda så sent som på 80-talet har många gånger så lite isolering i sina väggar.
 
  • Gilla
Ellagård
  • Laddar…
big mike skrev:
Kör på SIP som väggelement. Platseffektivt och ingen risk för fukt. [länk]
Tack för tips! Det där lät spännande, ska gräva mera!
 
Krille4 skrev:
Den här länken kanske kan ge lite inspiration:

[länk]

/Krille
Wow! Vad rymligt och luftigt det kändes fast det bara är ca 20 kvm stort.
Tack för länken!
 
Mikael_L
http://ophy25.deviantart.com/art/Steampunk-3d-Animated-Caravan-302143344

Div inspiration
http://mycoolhomepage.com/

http://thesteampunkhome.blogspot.se/2007/08/child-caves-gypsy-wagons-ship-cabins.html

Vintage_American_Caravan_2_by_GothicBohemianStock.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://gothicbohemianstock.deviantart.com/gallery/5585254

d0ff8a2932d640bc58039ac50142896a.jpg

094968538f85125bb3e137b2f04a4d95.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara som ganska spridda stilar på inspiration.


Jag personligen tycker den första (3D-animerade) är en ganska bra grundidé.
Håll totala höjden under 4,5 meter så den går att transportera på alla vägar (utom där det är skyltat för lägre höjd). Att ekipaget blir högt gör inte speciellt mycket ifall det inte ska transporteras så mycket, eller i hög hastighet. Men det ger bra möjligheter till extra utrymme inuti i form av sovloft/arbetsloft eller något sådant.
Och jag tycker det går bra att få ihop med ett trevligt steampunkigt utseende, framförallt om man gör en utsiktsbalkong där uppe.
 
Redigerat:
För att hitta lösningar som är både energimässigt och platssparande ska du inte glömma bort att snegla på hur man löser saker och ting på fritidsbåtar. Och då skall du främst leta där man skriver om framförallt segelbåtar och långfärdsseglare, dessa har tvingats att spara på det mesta och framförallt elenergi.

Det finns fina och mycket kompakta lösningar för att hålla värme med nästan alla bränslen inkl ved, ofta i kombination, där man kan växla beroende på vad man har tillgång till.
Sanitetsdelen löser man också idag på mycket elegant sätt som direkt kan överföras till ditt projekt.

Levde själv ombord under ett konsultår på min båt på västkusten för några år sedan när vi hade den värsta vintern både snö-, is- och kylmässigt. Så jag fick en komplett årstidserfarenhet av att leva på liten yta men med helt moderna faciliteter och normal värme på ca 20 grader inne. Endast en gång strejkade värmen under en hel vinter men det var nog mer beroende på miss i underhållet av värmepannan.
 
Om du skall ha kamin kan du titta på TEG termoelektriska generatorer. De är inte jätte effektiva men inte heller så dyra och kan nog rocka till en liten dator om det kniper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.