Ska montera ett handfat (1200 mm)med tillhörande underskåp.

Är kluven vad gäller infästningen. Rekommenderades att montera med 4 st mollys m5 som klarar skivmaterial på Max 32 mm. Väggen är nyrest, 12 mm plyfa, 12 mm våtrumsgips och kakel på det. Tror inte mollyn kommer att räcka till längdmässigt.

Det känns som om jag skulle klara mig med att montera detta med franska istället. Givetvis med rätt tätning i form av silicon osv.

Någon som kan/vet/gjort.
 
Aldrig franska oavsett applikation. Då använder jag istället VSB's Jumbo Jetting skruv:

http://www.vsbyggskruv.se/pdf/VSB_Jetting.pdf

I ditt fall räcker det ju dock med en vanlig grov träskruv. Men vill man ändå kliva upp en dimension så är ju jumbon ett bra alternativ. Mollys skippar jag.
 
T
Vad ska du med mollyplugg? Det använder man bara om det endast finns gips. I ditt fall har du ju plyfa och det räcker det med vanlig skruv utan någon sorts plugg.
 
Det hela beror på var dit handfat skall monteras.
Om det kommer att monteras inom våtzon 1 så måste det finnas kortlingar eller reglar bakom den plats där du skall montera ditt handfat och då kan du använda träskruv.
Detta eftersom du bara använt 12 mm plyfa.
 
Men det är väl inte bättre med mollys bara för att det inte finns kortlingar. Ur ett säkervattenperspektiv är det väl lika illa oavsett. Plyfan håller ju gott och väl men som du säger inte riktigt enligt reglerna längre.
 
T
oceanis skrev:
Det hela beror på var dit handfat skall monteras.
Om det kommer att monteras inom våtzon 1 så måste det finnas kortlingar eller reglar bakom den plats där du skall montera ditt handfat och då kan du använda träskruv.
Detta eftersom du bara använt 12 mm plyfa.
Tror inte 3mm gör någon större skillnad, bara fjanterier.........

Kan lova dig att kommoden kommer sitta som berget ändå(y)
 
MathiasS skrev:
Men det är väl inte bättre med mollys bara för att det inte finns kortlingar. Ur ett säkervattenperspektiv är det väl lika illa oavsett. Plyfan håller ju gott och väl men som du säger inte riktigt enligt reglerna längre.
Nej, absolut inte Molly!! Vem har påstått det????????????

Helt säkert håller plyfan men det följer inte reglerna. I vissa trådar ojas det över att hantverkare inte följer reglerna. Så då måste vi ju påpeka även när andra inte följer regler.

;)
 
Redigerat:
tank77 skrev:
Tror inte 3mm gör någon större skillnad, bara fjanterier.........

Kan lova dig att kommoden kommer sitta som berget ändå(y)
Helt säkert sitter den riktigt bra även i 12 mm.

Snälla kan du inte försöka driva frågan huruvida det är fjanteri eller inte mot dom som tagit fram regelverket. Jag är så nyfiken på hur det skulle gå.......:D :D
 
oceanis skrev:
Nej, absolut inte Molly!! Vem har påstått det????????????

Helt säkert håller plyfan men det följer inte reglerna. I vissa trådar ojas det över att hantverkare inte följer reglerna. Så då måste vi ju påpeka även när andra inte följer regler.

;)
Frågan var: Molly eller franska. Ditt svar var "det hela beror på var handfatet ska monteras". Då kan man för ett ögonlock tro att molly är ett alternativ i något av fallen.....
 
MathiasS skrev:
Frågan var: Molly eller franska. Ditt svar var "det hela beror på var handfatet ska monteras". Då kan man för ett ögonlock tro att molly är ett alternativ i något av fallen.....
Aha, men det var så No, No för mig att jag inte ens tänkte tanken på att man kunde få för sig att använda en sådan "figur" i ett badrum.

(Där ser man hur svårt det är att med få ord få fram ett budskap så att det uppfattas riktigt i tex ett forum)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Tack för svar!

Körde på 60 mm plugg och VVS skruv 6 x 75. Monteras utanför våtzon 1, så det borde lira.
 
...men varför använder du plugg i en trävägg? Bäst blir det ju om du låter träskruven 6mm dra direkt i plyfan.
 
T
MathiasS skrev:
...men varför använder du plugg i en trävägg? Bäst blir det ju om du låter träskruven 6mm dra direkt i plyfan.
Eller hur, skrev ju klart och tydligt att endast skruv skulle användas, plugg ska verkligen inte användas i trä:x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.