Jag tycker tegel är det absolut vackraste man kan ha som fasad på sitt hus. "Alla" säger att det är svindyrt med tegel.
På nätet är det i princip omöjligt att få tag på några exempel på vad det egentligen kostar. Så nu undrar jag, är det någon som hyfsat nyligen valt tegel som fasad och vad kostade det då med arbete och material ungefär i kvadratmeterpris?
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Håller helt med dig när det gäller snygg fasad.(y)
Det finns olika tegel och därmed priser.

du kan kolla här

www.tegelmaster.se/‎

För några år sedan kostade det ca 100´ mer att välja tegelfasad jmfrt putsad på en av de större hustillverkarna.

Om detta håller än vet jag inte, men 100´skillnad mot att slippa måla fasad kanske var 10:e år är kostnaden intjänad + att du har en i stort sett underhållsfri fasad.
 
Jag har "hört" totalkostnader på omkring 1500 kr per kvadrat tegelfasad.

Hade jag byggt nytt idag hade jag gärna valt tegelfasad. Bara målning av fasad kostar ca 500 kr/kvm. Med en ommålning var 15:e år så har du troligen igen kostnaden för tegelfasaden på omkring 30 år.
 
Det är stor variation på tegelstenspriser. Danskt normalformat finns från strax över 4 kr st till över 20 kr st
Det går åt ca 65 st på en m2. tegelkostnaden blir då från 260 till 1300 kr. Till detta kommer bruk och 1 mantimmer per m2. Så det kan bli väldigt dyrt...
Kom gärna med förslag på snygga och prisvärda grå tegel. Kan man köpa från Polen eller Tyskland för lägre pris än från Danmark?
 
  • Gilla
seekse
  • Laddar…
Har vi kvar någon svensk tegelstenstillverkning? Drömmen är ju svenskt, rött, bränt tegel, såååå fint!
Men jag gissar att man får vända sig utomlands för att kunna få ner priserna till mer resonabla priser?
 
Hålta skrev:
Kom gärna med förslag på snygga och prisvärda grå tegel. Kan man köpa från Polen eller Tyskland för lägre pris än från Danmark?
Jag tycker nog att du börjar i fel ände. Kvalité måste gå före pris när du sätter een tegelmur som förhoppningsvis ska hålla i 100 år.
Då är det inte så kul om den fryser i sönder efter en 10-15-20 år.
Om man tittar på svensk gul tegel t.ex så kan man se mer sönderfrysningar än med rött tegel.
Varför?
Ja, det får dom lärde svara på, men min teori är att det har att göra med lerans kvalité och hur hårt teglet är bränt.
Därför är det nog viktigare att se till kvalité än pris. Ja, helst ska båda vara fördelaktiga men det är kanske en omöjlig ekvation ;)
 
roland53 skrev:
Jag tycker nog att du börjar i fel ände. Kvalité måste gå före pris när du sätter een tegelmur som förhoppningsvis ska hålla i 100 år.
Då är det inte så kul om den fryser i sönder efter en 10-15-20 år.
Om man tittar på svensk gul tegel t.ex så kan man se mer sönderfrysningar än med rött tegel.
Varför?
Ja, det får dom lärde svara på, men min teori är att det har att göra med lerans kvalité och hur hårt teglet är bränt.
Därför är det nog viktigare att se till kvalité än pris. Ja, helst ska båda vara fördelaktiga men det är kanske en omöjlig ekvation ;)
Så kan det vara att tegel från andra länder än högkostnadsländer faller sönder snabbt men har du belägg för att det är så? De gula tegel du skriver om är väl inget lågpristegel, eller ?
Om mitt hus står pall i 100 eller 1000 år har jag egentligen rent krasst ingen nytta av....

En intressant diskussion är om man skall använda tätbruk eller mer vattengengenomsläpligt fogbruk.Skiljer väldigt mycket på mängden vatten som tar sig igenom väggen vid slagregn mot väggen
 
Hålta skrev:
Så kan det vara att tegel från andra länder än högkostnadsländer faller sönder snabbt men har du belägg för att det är så? De gula tegel du skriver om är väl inget lågpristegel, eller ?
Om mitt hus står pall i 100 eller 1000 år har jag egentligen rent krasst ingen nytta av....

En intressant diskussion är om man skall använda tätbruk eller mer vattengengenomsläpligt fogbruk.Skiljer väldigt mycket på mängden vatten som tar sig igenom väggen vid slagregn mot väggen
Det behöver inte alls vara sämre tegel från andra länder men det är kanske viktigare att se om bränning, lerkvalité (+kanske andra kriteria?) är anpassade till det klimat som den muras i.
Hur man kan avgöra detta eller om det finns tester vet jag inte, men det finns kanske någon här på forat som kan detta?

Att det kan kvitta dig om teglet håller 1000 år förstår jag, men om den bara håller 10 år pga frostsprängning har du väl i slutändan gjort en dålig investering, även om du fått teglet gratis. Arbetskostnaden finns ju där och nästa ägare lär väl inte bli så förtjust att han ger överbud precis.... :D.

När det gäller bruk så finns det väl en gyllene regel att aldrig mura med starkare bruk än det du skall mura.

Vilken källa baserar du detta på?
"Skiljer väldigt mycket på mängden vatten som tar sig igenom väggen vid slagregn mot väggen"
 
Absolute beginner skrev:
Har vi kvar någon svensk tegelstenstillverkning? Drömmen är ju svenskt, rött, bränt tegel, såååå fint!
Men jag gissar att man får vända sig utomlands för att kunna få ner priserna till mer resonabla priser?
Här t.ex
http://www.wienerberger.se/fasadtegel/referenser/svenskt-tegel

Lägg märke till att svensk tegel har andra mått än t.ex dansk tegel som är mindre.
Förutom att det går fler dansk tegel /m2 (beroende på fogens storlek naturligtvis) men det blir också olika karaktär på väggytan.
Vilket man föredrar är en smaksak, men man bör vara medveten om att det är skillnad.
 
Redigerat:
När jag byggde hus för 40 år sedan satte jag gult tegel från Tjusttorp en väldigt grov struktur men tegelt är fortfarande som nytt, färgen på tegelt beror på leran och inget annat. Det går åt 52 stenar per kvadraten svenska mått 250×125×65 en murare murade upp 700 st. per dag med hjälp med handlagning av bruk och sten 1 st.handlangare klarar av 3 st. murare
 
Jag har precis valt tegel som fasad till mitt nybygge.

Priset på tegelstenarna bestäms av hur de är tillverkade. En del färger ska brännas två gånger (tex många populära blå/grå/svarta nyanser). De kostar då ganska exakt dubbelt mot vad enkel-brända gör. En del tillverkare har fått fram enkelbrända stenar i udda färger. Tex den populära Black Beauty från Tegelmäster (kommer från Egernsund): http://www.egernsund-tegl.dk/produkter/87-3478-black-beauty

I min jämförelse kom jag fram till att vanliga stenar kostar ca 7 kr / styck. Dubbelbrända 15 kr / st. Man brukar räkna 66 per kvm inkl spill för danskt format. Exklusivare märken som Petersen kostar runt 25 kr / st. Det går åt en hel del murbruk. Cirka 65 kg / kvm för danskt format. Jag har räknat med ca 120 kr / kvm.

Arbetstakten verkar ligga på 1 kvm / timme. Då är det en murare och en hantlangare som behövs.

Jag har ca 250 kvm fasad som ska muras (när fönster och dörrar är borträknade):
  • Tegel, danskt format: 120.000 kr
  • Fog: 30.000 kr
  • Arbetskostnad: 250.000 kr (räknat på 500 kr / timme, 500 timmar)

Dvs ca 400.000 kr inkl moms som tar cirka 7 veckor att mura. Det ger ett kvm-pris på 1.600 kr. Då står arbetskostnaden för 1.000 kr av dem, materialet för 600 kr.
 
pelpet skrev:
Välkommen till Dalarna!
[länk]
Förmodligen inte lösbart med normal plånbok...
 
Mainstream skrev:
Jag har ca 250 kvm fasad som ska muras (när fönster och dörrar är borträknade):
  • Tegel, danskt format: 120.000 kr
  • Fog: 30.000 kr
  • Arbetskostnad: 250.000 kr (räknat på 500 kr / timme, 500 timmar)

Dvs ca 400.000 kr inkl moms som tar cirka 7 veckor att mura. Det ger ett kvm-pris på 1.600 kr. Då står arbetskostnaden för 1.000 kr av dem, materialet för 600 kr.
Det gör väl inte många procent på tegelfasadens kostnad, men du behöver tillverka ett antal tegelbalkar som valv över fönster och dörrar.
Är det inkluderat i din kalkyl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.